هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد، با توجه به سن، آموزش، هوش و يا براساس آزمونهای معیار خواندن و نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد، اختلال در یادگیری توصیف می شود. اختلالات یادگیری زمانی تشخیص داده میشود که مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضی به طور چشمگیری کمتر از حد انتظار باشد .
این کودکان در گروه کودکان استثنائی قرار نمگیرند؛ آن ها تقریبا هوشی عادی دارند، همانند همسالان خود با دیگران ارتباط می گیرند، بازی می کنند و مسئولیت هایی که در منزل توسط والدین به آن ها داده می شود را به خوبی انجام می دهند اما در کنار این ها، توانایی لازم برای پردازش اطلاعات برای بیان کردن و به ویژه، نوشتن را ندارند.
پس با توجه به مشخصات کلی این دانشآموزان، میتوان آنها را در گروه جدیدی به نام دانش آموزان با اختلال یادگیری قرار داد و گفت این دانش آموزان در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط میشود، اختلال دارند که این اختلال میتواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.
کودکان مبتلا به اختلال آموزشی نیازمند روش های غیرعادی برای آموزش مثل کلاسهای جبرانی و اختصاص دادن زمان بیشتری برای آموزش مطالب و همچنین روش های جدید و مطابق با اختلال آن ها هستند؛ بنابراین نیاز به نظر متخصصان مربوطه دارد که برنامه ای دقیق به صورت فردی یا در گروه های کوچک برای آموزش این کودکان در نظر گرفته شود.
علائم اختلالات یادگیری:
بر اساس کتاب راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی/ نسخه 5 علائم اختلالات یادگیری شامل موارد زیر می شود:
- روخوانی دشوار، کند و نادرست کلمات
- شکال در درک معنی آنچه که خوانده میشود.
- مشکلات هجی کردن
- اشکالات بیان نوشتاری
- اشکال در یادگیری مفاهیم و معانی اعداد یا محاسبات
- اشکال در استدلالات ریاضی
متذکر می شویم که حتی وجود یکی از علائم بالا نشان دهنده این اختلال است و باید به متخصصین مربوطه مراجعه شود. این اختلال در سطوح بالاتر، می تواند به روابط اجتماعی و کاری فرد نیز صدمه بزند. با توجه به علائم ذکر شده، به دلیل مشکل داشتن در خواندن، نوشتن و ریاضیات در سالهای مدرسه، علائم اختلالات یادگیری غالباً در این زمان خود را نشان میدهند و غالب مراجعان در سنین مدرسه هستند.
اختلال در یادگیری یکی از عوامل مهمی است که باید درمان شود. در کلینیک نگاه نوین میتوانید با جدیدترین روش ها انواع مشکلات را با کاردرمانی و گفتار درمانی درمان کنید.
آدرس کلینیک نگاه نوین: تهران ، خیابان پیروزی، خیابان افراسیابی، پلاک449، واحد4
تماس: +989101427168 | +982133789214
علل ایجاد اختلالات یادگیری:
عوامل مختلفی باعث بروز اختلالات یادگیری می شوند که علت اصلی و پایه ای آن، ناتوانی کودک در پردازش اطلاعات می باشد. از عوامل موثر می توان موراد زیر را نام برد:
1.عوامل محیطی | بی توجهی خانواده، قرار دادن کودک در شرایط استرس زا و ضعف و ناتوانی طولانی مدت |
2.عوامل روانی | وجود مسائلی در عوامل روانی پایه مثل ادراک و حافظه |
3.عوامل فیزیولوژیک | وجود آسیب دیدگی های جزئی یا شدید در مغز |
4.عوامل ژنتیکی | طبق مستنداتی مشخص شده موارد گزارش شده اختلال در برخی از خانواده ها بیشتر است |
5.عوامل بیوشیمیایی | مشکلاتی مثل کم کاری تیروئید |
درمان اختلالات یادگیری:
برخی از روش های درمان اختلالات یادگیری در کلاس عبارتند از:
- روش ادراکی حرکتی
در این روش تلاش میشود موقعیتهایی برای شخص فراهم شود تا بتواند اطلاعات را از محیط دریافت کند، به همدیگر ربط دهد و آنها را کشف کند. بازیهایی برای آموزش حرکت، تمرینات روی تخته سیاه برای هماهنگی حرکت و ادراک دیداری و حل معما در این روش استفاده میشود.
- دارو درمانی
از آن جا که مطالعات چندانی در این زمینه صورت نگرفته، میزان تاثیرگذاری آن دقیقا مشخص نیست اما بعضی معتقدند که تجویز برخی ویتامین ها می توان کمک کننده باشد.
- نوروفیدبک
مطالعات تاثیر نوروفیدبک بر بهبود وضعیت یادگیری کودک تاثیر می گذارد.
- آموزش جبرانی( تقویتی)
ساده کردن آموزش مطالب به کودک، تمرین و تکرار زیاد مطالب آموزشی، تقسیم کردن مباحث درسی به مراحل کوتاه تر و آسانتر
- روان درمانی
درمان های روانشناختی به صورت فردی یا گروهی یا خانواده درمانی، بازخورد های مثبت و تقویت کننده به عملکردهای مثبت در اجتماع و از آنجایی که مشکلات رفتاری و هیجانی در این کودکان دیده می شود مشاوره به خانواده نیز مهم است. همچنین بهبود مهارتهای اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرند.
- دارودرمانی
در صورت وجود مشکلات همراه مثل ADHD از این روش نیز در کنار دیگر مسیرهای درمانی استفاده می شود.
اختلال در یادگیری یکی از عوامل مهمی است که باید درمان شود. در کلینیک نگاه نوین میتوانید با جدیدترین روش ها انواع مشکلات را با کاردرمانی و گفتار درمانی درمان کنید.
آدرس کلینیک نگاه نوین: تهران ، خیابان پیروزی، خیابان افراسیابی، پلاک449، واحد4
تماس: +989101427168 | +982133789214
انواع اختلالات یادگیری
اختلالات یادگیری به چند دسته کلی تقسیم میشوند که عبارتند از:
- دیسلکسی (اختلال خواندن): کودکان مبتلا به دیسلکسی در تشخیص و تجزیه و تحلیل کلمات دچار مشکل هستند. این مشکل باعث میشود که سرعت و دقت خواندن آنها کاهش یابد و درک مطلب نیز برایشان دشوار شود.
- دیسگرافی (اختلال نوشتن): این نوع اختلال بر مهارتهای نوشتاری کودک تأثیر میگذارد. کودک ممکن است در نوشتن جملات ساده، مشکلات املایی و حتی در نحوه بهکارگیری زبان نوشتاری مشکلات عمدهای داشته باشد.
- دیسکالکولیا (اختلال ریاضی): این اختلال باعث مشکلات شدید در فهم مفاهیم ریاضی میشود. کودکانی که به دیسکالکولیا مبتلا هستند، ممکن است در جمع و تفریق ساده یا حتی تشخیص الگوهای عددی دچار مشکل شوند.
- اختلال پردازش شنیداری: کودکان با این اختلال ممکن است در درک اطلاعات شنیداری با مشکل مواجه شوند. این مشکل میتواند فهم مطالب درسی که به صورت شفاهی تدریس میشوند را برایشان دشوار کند.
- اختلال پردازش بصری: این نوع اختلال باعث میشود که کودکان نتوانند به درستی اطلاعات بصری را پردازش کنند. این مشکل ممکن است تأثیر مستقیمی بر مهارتهای خواندن، نوشتن و حتی جهتیابی آنان داشته باشد.
آیا این اختلالات ارثی هستند؟
بله، اختلالات یادگیری میتوانند ارثی باشند و برخی از این اختلالات به دلیل عوامل ژنتیکی به نسل بعد منتقل میشوند. تحقیقات نشان دادهاند که اگر یکی از والدین یا بستگان نزدیک فرد به اختلالات یادگیری مانند دیسلکسی (اختلال خواندن)، دیسکالکولیا (اختلال ریاضی) یا دیسگرافی (اختلال نوشتن) مبتلا باشد، احتمال بروز این مشکلات در فرزندان نیز افزایش مییابد.
چرا اختلالات یادگیری ارثی هستند؟
اختلالات یادگیری مرتبط با عملکرد مغز و نحوه پردازش اطلاعات هستند. برخی از مناطق مغزی که مسئول یادگیری، حافظه، و پردازش اطلاعات هستند، ممکن است به دلایل ژنتیکی دچار تغییراتی در عملکرد شوند. این تغییرات میتوانند منجر به بروز مشکلاتی در یادگیری مهارتهای پایه مانند خواندن، نوشتن یا ریاضیات شوند.
برای مثال، در مورد دیسلکسی، که یکی از شایعترین اختلالات یادگیری است، مطالعات نشان دادهاند که اختلالات در بخشهایی از مغز که مسئول پردازش زبان هستند، میتواند از طریق ژنها به ارث برسد. کودکانی که والدین یا بستگان نزدیکشان به دیسلکسی مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر بروز این اختلال قرار دارند.
عوامل محیطی و ژنتیکی
علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی نیز میتوانند نقش مهمی در بروز یا تشدید اختلالات یادگیری ایفا کنند. برای مثال، محیطی که در آن کودک رشد میکند، میزان حمایت آموزشی و کیفیت تربیت نیز میتوانند تأثیر زیادی بر شدت و نحوه بروز این اختلالات داشته باشند.
بنابراین، اگرچه عوامل ژنتیکی میتوانند نقش مهمی در بروز اختلالات یادگیری داشته باشند، اما این مشکلات معمولاً به تعامل پیچیدهای بین ژنتیک و محیط وابسته هستند. به همین دلیل، هرچند ممکن است اختلالات یادگیری ارثی باشند، اما با مداخلات آموزشی مناسب و محیط حمایتی میتوان اثرات منفی آنها را کاهش داد و به کودکان کمک کرد تا در یادگیری موفق باشند.
راهکارهای کمک به کودکان با اختلالات یادگیری در کلاس
برای کمک به کودکانی که با اختلالات یادگیری در کلاس دست و پنجه نرم میکنند، باید روشهای آموزشی مناسب و محیط حمایتی فراهم شود. در این بخش به برخی از راهکارهای عملی و موثر در این زمینه میپردازیم.
- تشخیص و ارزیابی زود هنگام
تشخیص زودهنگام یکی از مهمترین مراحل در کمک به کودکانی است که دچار اختلالات یادگیری هستند. معلمان و والدین باید به نشانههای اولیه توجه کرده و در صورت نیاز، کودک را به مشاوران تخصصی ارجاع دهند.
- استفاده از روشهای آموزشی متفاوت
هر کودک با اختلال یادگیری نیاز به روشهای آموزشی مخصوص به خود دارد. برای مثال، کودکانی که در خواندن مشکل دارند، ممکن است با استفاده از ابزارهای بصری و صوتی بهتر مطالب را درک کنند. همچنین تغییر در شیوه تدریس و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی میتواند به بهبود وضعیت آنان کمک کند.
- تقویت مهارتهای اجتماعی
کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند، ممکن است در ارتباطات اجتماعی نیز دچار مشکل شوند. بنابراین، تقویت مهارتهای اجتماعی آنان از طریق شرکت در گروههای دوستانه یا فعالیتهای گروهی میتواند به بهبود وضعیت روانی و تحصیلی آنها کمک کند.
- همکاری والدین و معلمان
یکی از عوامل مهم در موفقیت کودکان با اختلالات یادگیری، همکاری مستمر والدین و معلمان است. والدین باید به طور منظم با معلمان در ارتباط باشند و از پیشرفتهای تحصیلی و مشکلات کودک آگاه شوند تا بتوانند در خانه نیز به بهبود وضعیت آموزشی کمک کنند.
کلینیک نگاه نوین برای فرزند دلبند شما چه اقداماتی را انجام می دهد؟
در کلینیک نگاه نوین پس از ازریابی دقیق کودک و تشخیص مواردی که باعث اشکال در یادگیری شده اند، با استفاده از روش های درمانی حسی حرکتی، حرکتی ادراکی، برگزاری جلسات فردی و گروهی، آموزش راهکارهای جبرانی به کودک و آموزگار مربوطه و تمرین مهارت های لازم در کنار نوروفیدبک و دستگاه TCDS به بهبود وضعیت یادگیری کودک شما کمک می کند.
نتیجه گیری
اختلالات یادگیری نوعی ناتوانی در پردازش اطلاعات است که بر خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی تأثیر میگذارد. این کودکان از هوش عادی برخوردارند اما برای درک و استفاده از زبان گفتاری و نوشتاری با چالشهایی مواجهاند. اختلالات یادگیری به علل مختلف از جمله عوامل محیطی، روانی، فیزیولوژیک و ژنتیکی ایجاد میشود. درمانهای مختلفی مانند آموزش جبرانی، روشهای ادراکی- حرکتی، نوروفیدبک و روان درمانی برای بهبود این اختلالات وجود دارد. تشخیص و درمان زودهنگام با کمک متخصصان میتواند به بهبود وضعیت تحصیلی و اجتماعی این کودکان کمک کند.
سوالات متداول در رابطه با اختلالات یادگیری در کلاس
- اختلالات یادگیری چه علائمی دارند؟
اختلالات یادگیری شامل مشکلات در خواندن، نوشتن، هجی کردن و محاسبات ریاضی است و گاهی به مشکلات در استدلالات ریاضی و درک مطالب خوانده شده نیز منجر میشود.
- علل بروز اختلالات یادگیری چیست؟
عوامل محیطی مانند استرس، عوامل ژنتیکی، آسیبهای مغزی، مشکلات روانی و برخی نارساییهای بیوشیمیایی مانند کمکاری تیروئید میتوانند در بروز این اختلال نقش داشته باشند.
- چه روشهایی برای درمان اختلالات یادگیری وجود دارد؟
روشهای ادراکی-حرکتی، نوروفیدبک، آموزشهای جبرانی و رواندرمانی از جمله روشهای درمانی موثر برای این اختلالات هستند.
- چگونه میتوان به کودکان با اختلال یادگیری کمک کرد؟
با استفاده از برنامههای فردی آموزشی، آموزش جبرانی و همکاری با متخصصان میتوان به بهبود وضعیت تحصیلی این کودکان کمک کرد.
چیزایی که تو مقاله گفتید جالبن بزار ببینم جواب میدن یا نه ولی واقعا امیدوارم که یک پاسخی دریافت کنم
در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید میتونید با مشاورین ما تماس بگیرید