بازی درمانی کودک

بازی درمانی کودک

بازی و اهمیت آن:

بازی از مهم ترین فعالیت های کودکان محسوب میشود، میتوان گفت که از ضروریات زندگی اوست. کودکان از طریق بازی مهارت‌های حسی، حرکتی، اجتماعی و رفتاری را می آموزند، تقویت می کنند و به تدریج ارتقا می بخشند. بازی وسیله ای است که کودک با استفاده از آن احساسات خود را بیان می کند، مهارت حل مسئله را به دست آورد، به سمت مستقل شدن و اعتماد به نفس داشتن پیش می رود. کودک در این بین با احساسات و شخصیت خود آشنا می شود و طریقه زندگی در اجتماع خود را می آموزد. به طور کلی کودک هر آنچه که برای زندگی لازم دارد را در ابتدا از طریق بازی به دست می آورد.

پاسخ خود را دریافت نکرده اید؟


با ما در ارتباط باشید…

بازی درمانی:

امروزه با پیشرفت علم، محققان به این نتیجه دست یافته اند که یکی از بهترین و موثرترین راه های تشخیص و درمان اختلالات کودکان بازی می باشد؛ بنابراین بازی هم به عنوان وسیله ای برای تشخیص مشکلات و اختلالات کودکان و هم به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف درمانی و حتی گاهی خود بازی به عنوان هدف درمان در نظر گرفته می شود. در طی بازی کودک در فضایی که می پسندد و با آن احساس راحتی می کند قرار می گیرد، اینجاست که کودک به راحتی افکار و احساسات خود را بروز می دهد و درمانگر با مشاهده فعالیت ها، اقدامات و بیانات کودک به مشکلاتش پی ببرد. به طور مثال کودکی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، در طی جلسه درمانی و بازی با اسباب بازی، عروسک را دعوا می کند یا رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان میدهد یا کودکی که خجالتی است در طی بازی و صحبت با عروسک، آن را ” خود” می داند و احساساتش را این گونه بیان میکند. گاهی بازی به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف درمانی مورد استفاده قرار می گیرد؛ کودکانی که مشکل حرکتی دارند، اگرآموزش مهارت های حرکتی و حسی در قالب بازی هایی که هدف دار توسط درمانگر انتخاب می شوند به کودک ارائه شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. یا کودکی که مشکلات ارتباطی دارد مانند کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، در بازی با درمانگر و عروسک و یا بازی در گروه های همسالانی که با معیارهای درمانی توسط درمانگر تشکیل شده می تواند مهارت های لازمه را بدست بیاورند.

جلسات بازی درمانی توسط متخصص آن که در این زمینه تجربه دارد به صورت هفتگی برگزار می شود. متخصصان از دو رویکرد با توجه به شرایط کودک در جلسات بازی درمانی استفاده می کنند؛ یکی از رویکردها به این صورت استکه درمانگر نقشی فعال در اتاق بازی دارد که عمدتا برای ” بازی با هدف درمان” یا کودکانی که بازی نمی کنند استفاده میشود و در دومین رویکرد درمانگر در جلسه بازی، منفعل است و تنها بازی کودک را مشاهده و تحلیل می کند. جلسات بازی درمانی به دو صورت گروهی و فردی با تشخیص درمانگر انجام می شوند که هر کدام مزایای درمانی خود را دارند.

انواع روش های بازی درمانی:

امروزه از شیوه های مختلفی برای بازی درمانی استفاده می شود که به تشخیص بازی درمانگر آن ها در جلسات مورد استفاده  قرار میگیرند.

  • بازی های فیزیکی: در استفاده از بازی های فیزیکی درگیر کردن اعضای بدن کودک در فعالیت بازی است. درمان مشکلات حسی و حرکتی، دور کردن کودک از تنبلی و کسالت، تخلیه انرژی و اکتشاف محیطی که کودک در آن قرار دارد از جمله مواردی است که در رابطه با آنها از این نوع بازی ها استفاده می شود.
  • بازی های تقلیدی: کودکان به شدت تحت تاثیر والدین خود قرار دارند و رفتارهای آن ها را می آموزند و تقلید می کنند. در استفاده از این شیوه، از کودک خواسته می شود که نقش مادر یا پدر خود را بپذیرد و آن را بازی کند. از این طریق می توان به احساسات کودک نسبت به خانواده اش پی برد.
  • بازی های نمادین: این نوع بازی ها انتزاعی بوده و به تقویت تخیل و ابتکار بسیار کمک می کند. این بازی ها خلاقیت کودک را افزایش می دهند. به طور مثال کودک با یک تکه چوب اسب سواری می کند، یا تصور می کند که در ماشین نشسته است و به سمت جنگلی زیبا میراند.

کلینیک نگاه نوین در زمینه بازی درمانی چه خدماتی را ارائه می دهد؟

در کلینیک نگاه نوین پس از مصاحبه با والدین و مراقبین و ارزیابی دقیق کودک، او را با محیط درمانی جلسات آشنا می کنیم تا با فضای اتاق بازی ارتباط بگیرد و احساس راحتی کند. سپس جلسات بازی درمانی را آغاز می کنیم، هر جلسه فعالیت های کودک را مشاهده و آنالیز می کنیم و هر چند جلسه ارزیابی مجددی را انجام می دهیم تا پیشرفت او را بسنجیم. تمام این اقدامات توسط درمانگر متخصص و مجرب در حوزه مربوطه انجام می شود تا از کودک بهترین نتیجه درمانی و تشخیصی را ببینیم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *