فرزندم توی یادگیری ریاضی ضعیفه، چکار کنم که بهتر بشه؟

فرزندم توی یادگیری ریاضی ضعیفه، چکار کنم که بهتر بشه؟

قطعا والدینی هستند که کودکانشان بدون دلیل مشخصی مثل ضریب هوشی کم، مشکلات جسمی و عصبی در مباحث تحصیلی مثل خواندن و نوشتن و یادگیری ریاضی مشکل دارند. این دسته از مشکلات، اختلال یادگیری نام می‌گیرند که به عدم تطابق مهارت‌های آموزشی کودک با سنش اطلاق می‌شود. این کودکان از ضریب هوشی طبیعی برخوردارند و تنها در بعضی از مهارت‌های تحصیلی مشکل دارند؛ در واقع مهارت‌های آنها از سطح انتظار از آنها براساس سن، هوش و آموزش مدرسه کمتر است.

اختلال در یادگیری ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی، یک اختلال عصبی رشدی به معنی عدم توانایی در درک و یادگیری مفاهیم و مباحث مرتبط با ریاضی و تاخير بدون دليل و معنادار در توانايي حساب است که از سطح انتظار پایین‌تر است. براي تشخيص اين اختلال بايد مهارت‌هاي رياضي كودك به طور قابل توجهي زير سن تقويمي، هوش و عملكرد تحصيلي او باشد. اين اصطلاح اصولا افرادي را كه به واسطه معلوليت‌هاي ديداري، شنيداري يا حركتي، همچنين عقب ماندگي ذهني يا محروميت هاي محيطي، فرهنگي يا اقتصادي به مشكلات يادگيري دچار شده‌اند، شامل نمي‌شود. يافته‌هاي یک پژوهش انجام شده بر دانش آموزان دختر و پسر شهر تهران نشان داد كه ميزان اختلال يادگيري رياضي 3.6 درصد و ميزان آن در دانش آموزان پسر نسبت به دختر3.5)  درصد در مقابل 3 درصد) بيشتر است.
این اختلال در افراد مختلف به شکل‌های مختلف بروز پیدا می‌کند. به طور کلی 4 گروه از مهارت‌ها در اختلال یادگیری ریاضی درگیر هستند:

  1. مهارت‌های مربوط به زبان: فهمیدن مفاهیم و اصطلاحات ریاضی و نام بردن آنها و تبدیل آنها به نمادها
  2. مهارت‌های مربوط به درک:شناخت و خواندن نشانه‌های عددی، حسابی و گروه‌بندی اعداد
  3. مهارت‌های مربوط به ریاضی: انجام عملیات ریاضی، شمارش اعداد و یادگیری جدول ضرب
  4. مهارت‌های مربوط به توجه: نوشتن صحیح اعداد و به یاد داشتن اعداد انتقال داده

دلایلی که می‌توانند باعث اختلال یادگیری ریاضی شوند:

  • حافظه ضعیف: مشکل در حافظه، توانایی به یاد آوردن اعمال اصلی و اولیه ریاضی را با مشکل مواجه می‌کند. هر چه کودک به سطح بالاتری می‌رود، به یاد آوردن مراحل لازم برای حل مسائل برایش سخت‌تر می‌شود و یادگیری و پیشرفت او را مختل می‌کند.
  • رشد شناختی: به این صورت که کودک نمی‌تواند مسائل ریاضی، نظام عددی و شیوه‌های صحیح شمارش را درک کند بنابراین برای حل مسایل به مشکل برمی‌خورد.
  • مشکلات بینایی فضایی: مشکلات بینایی-فضایی به این صورت است که کودک در مواردی همچون درج مرتب اعداد در ستون‌ها برای محاسبه، تشخیص ارزش مکانی اعداد و درک نقشه و هندسه به مشکل بر می‌خورد و از درک آن‌ها عاجز می‌ماند.

درمان اختلال یادگیری:

  • آموزش مناسب ریاضی:

شاید بتوان گفت یکی از دلایل ایجاد اختلال یادگیری ریاضی که اکثر متخصصان بر آن تاکید دارند آموزش ضعیف، نادرست یا ناکافی و همچنین ضعف مربیانی که خود از آموزش کافی بهره‌مند نبوده‌اند و عدم استفاده از ابزار آموزشی مناسب یا غیبت‌های مکرر دانش‌آموز در کلاس و مانند آن می‌توانند در نهایت باعث عدم یادگیری کافی ریاضی شوند. عدم ارائه مطالب به شیوه‌ای صحیح و استفاده نادرست از مواد آموزشی نمونه‌هایی از آموزش نامناسب است.
در این زمینه، آموزش مستقیم و کافی برای یادگیری هر عملیات، اختصاص زمان کافی برای تمرین و تسلط بر موضوع و تشویق کافی برای رشد و حفظ عملیات ریاضی از جمله اقداماتی است که متخصصان توانبخش، معلمان و خانواده می‌توانند داشته باشند.

  • ترمیم ناتوانی‌ها در ریاضی:

هدف از ترمیم ناتوانی در ریاضی، تقویت مهارت‌ها در به کارگیری روابط کمی است. در این باره به تقویت پایه‌ها و زیرساخت‌های ریاضی یعنی ترتیب، فاصله‌ها، اندازه و فضا را ابتدا به شکلی ملموس آموزش داده و سپس با پیشرفت کودک به طرح معما و حل مسائل به شکل انتزاعی و پیچیده‌تر پرداخته می‌شود. نقطه آغاز و پایان این کار به تشخیص دقیق و میزان اختلال برمی‌گردد و فرد درمانگر با توجه به شرایط به تقویت زیرساخت‌ها می‌پردازد.

کلینیک نگاه نوین در رابطه با اختلال یادگیری ریاضی چه اقداماتی انجام می‌دهد:

در کلینیک نگاه نوین پس از مصاحبه با والدین که حاکی از مشکلات یادگیری و گزارش مربی است، به ارزیابی کودک در زمینه مسائل مربوط به ریاضی به ویژه زیرساخت‌های توجه و تمرکز، حافظه و مهارت‌های شناختی پرداخته می‌شود. متخصصین حاضر در کلینیک با استفاده از روش‌های بازی درمانی به آموزش مفاهیم اولیه اعداد، روابط بین آنها و عملیات‌های اساسی ریاضی و با استفاده از روش‌های دیداری مثل ترسیم مسائل و حل مرحله‌ای آنها می‌پردازند.
درمانگران در کلینیک نگاه نوین به عنوان مشاوره به خانواده در رابطه با چگونگی برخورد با کودک در هنگام اشتباه انجام دادن مسائل ریاضی، شیوه‌های تشویق و تنبیه و راهکارهای آموزشی توصیه و پیشنهاداتی می‌دهند تا درمان هرچه کامل‌تر انجام گیرد.

بچه ام سرکلاس نمیشینه! میگه تو هم باید پیشم بشینی!
بخوانید…


چه کار کنم که فرزندم مداد دست بگیرد؟
بخوانید…

4/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *