چرا کودکان نوپا اغلب دچار تاخیر در گفتار می شوند؟

طیف گسترده ای از مسائل می تواند رشد گفتار کودک نوپا را مختل کند. اختلالات جسمی یکی از مهم ترین دلایلی است که مانع از تشکیل صحیح کلمات کودک شما شود. دلیل دیگر، مشکلات به وجود آمده در قسمت پردازشی مغز آن هاست که سیستم ارتباط داخلی کودک شما را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت در رساندن پیام از مغز به دهان تاخیر ایجاد می کند یا کلا منجر به عدم ارسال پیام می شود.

اگر نگران تاخیرهای احتمالی در مهارت های کلامی یا درک زبان فرزندتان هستید، این عوامل را در نظر بگیرید. همه آنها می توانند در تاخیر گفتار و زبان نقش به سزایی داشته باشند.

اختلالات جسمی

شکاف کام یکی از مهم ترین مسائلی است که منجر به اختلال دهانی خواهد شد و می تواند بر گفتار تأثیر منفی ای بگذارد. یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند بر تولید گفتار تأثیر بگذارد، داشتن فرنولوم غیرمعمول کوتاه است، که چینی است که زبان را به سمت پایین دهان نگه می دارد.

گفتار درمانی – چرا فرزندم متوجه حرف‌هام نمیشه؟

فرنولوم غیر معمول کوتاه

گره زبانی (آنکیلوگلوزی) یک بیماری زبانی است که در بدو تولد وجود داشته و حرکت زبان را محدود می کند. در صورت ابتلا به گره زبانی یک طناب بافتی ضخیم و باریک (فرنولوم زبانی) قسمت پایینی نوک زبان را به کف دهان چسبانده و شیر خوردن کودک از سینه مادر را با مشکل همراه کند. کودکی که به عارضه گره زبانی مبتلا باشد در بیرون آوردن زبان از دهان مشکلاتی خواهد داشت.)

تاخیر

مشکلات جسمی مانند این اغلب توسط متخصص اطفال قبل از شروع صحبت کودک شما تشخیص داده می شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است تا زمانی که کودک شما به دندانپزشک مراجعه کند یا علائم تاخیر در تکلم را نشان دهد، آنها را فراموش کنید یا اهمیتی به آن ندهید.

مشکلات دهان و حرکت

بسیاری از کودکان مبتلا به تاخیر در گفتار در ارتباط بخش هایی در نواحی مغز که مسئول تولید گفتار هستند مشکل دارند. این می تواند به دلیل مشکلاتی مانند آپراکسی گفتار در دوران کودکی (CAS) باشد.

در این صورت، کودک شما ممکن است در کنترل عضلات و قسمت هایی از بدن خود که برای صحبت کردن استفاده می کند، دچار مشکل شود. برای مثال، لب، زبان یا فک آن‌ ها ممکن است کاری را که «باید» برای تولید کلمات خاص انجام دهند، انجام ندهند.

این نوع مشکلات گفتاری ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر مشکلات دهانی- حرکتی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از کودکان علاوه بر تاخیر در گفتار در خوردن نیز دچار مشکل هستند!

تاخیر رشد عمومی

تأخیر گفتار ممکن است با سایر تأخیرهای رشدی مرتبط باشد. البته، هر کودکی با سرعت خودش به نقاط عطف می رسد و این در هر کودک منحصر به فرد است و به طور کلی نباید مقایسه ای صورت بگیرد. با این حال، اگر متوجه شدید که سایر مهارت‌ ها و توانایی‌ های کودک شما نیز به کندی در حال رشد هستند، بهتر است درباره انجام یک ارزیابی با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

به طور خاص، توجه کنید که آیا مهارت ‌های حرکتی، کلامی و شناختی برای سطح سنی کودک شما نرمال است یا خیر.

مشکلات گفتاری مرتبط با تأخیر رشدی ممکن است شامل صحبت کردن بسیار کم (یا اصلاً حرف نزدن)، درک نکردن آنچه توسط دیگران گفته می‌ شود، تکرار آنچه دیگران می‌ گویند، یا نداشتن هیچ احساسی یا عطف و لحن هنگام صحبت کردن باشد.

درباره ADHD در کودکان بدانید.

مشکلات شنوایی

مشکلات شنوایی نیز معمولاً به تاخیر در گفتار مربوط می شود. به همین دلیل است که شنوایی کودک باید هر زمان که نگرانی گفتاری وجود دارد توسط شنوایی سنجی آزمایش شود.

کودکی که کم شنوایی دارد ممکن است هم در درک گفتار دیگران و هم در شنیدن صدای خود دچار مشکل شود. از آن جایی که شنوایی نقش بسیار مهمی در یادگیری دارد، کمبود آن باعث می شود درک و تسلط بر کلمات دشوار باشد. همچنین کودک را از تقلید کلمات و استفاده روان و صحیح از زبان باز می دارد.

تاخیر

عفونت گوش

متأسفانه، بسیار رایج است که کودکان بیش از یک عفونت گوش قبل از سه سالگی خود داشته باشند. البته این بدان معنا نیست که کودکی که عفونت داشته است به طور خودکار در خطر مشکلات شنوایی و تاخیر در گفتار است.

عفونت شایع گوش که پس از درمان بدون مشکل برطرف می شود، خطر مشکلات گفتاری کودک را افزایش نمی دهد. از سوی دیگر، عفونت‌های مزمن می ‌توانند بر گفتار تأثیر بگذارند.

این نوع عفونت ها با التهاب و عفونت در گوش میانی کودک شما مشخص می شوند. عفونت ممکن است با درمان های معمولی برطرف نشود و ممکن است در مدت زمان کوتاهی عود کند.

اگر کودک شما در این دسته قرار می گیرد، ممکن است پزشک اطفال از شما بخواهد که به یک متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) مراجعه کنید یا توصیه کند که کودک شما لوله های گوش بگیرد.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *