لکنت و مشکلات گفتاری

لکنت و مشکلات گفتاری

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که لکنت و مشکلات گفتاری در کودکان چه زمانی بروز می کند ؟

کودکان چه مشکلات گفتاری ممکن است داشته باشند؟

بچه‌هایی که لکنت دارند می‌دانند چه می‌خواهند بگویند، اما کلمات به راحتی بیان نمی‌شوند. آنها ممکن است یک کلمه یا یک صدا را تکرار کنند یا بخشی از یک کلمه را بیرون بکشند.

برخی از کودکان ممکن است با صداهای خاصی مشکل داشته باشند. به عنوان مثال، “س” و “ز” برای بچه های با لب سخت هستند. وقتی منظورشان از صدای «س» یا «ز» است، صدای «ث» را می گویند. بچه های دیگر فقط با کلماتی که “ر” در آنها وجود دارد مشکل دارند.

اما مشکل گفتاری هر چه باشد، کمک در دسترس است.

مشکلات لکنت و تکلم چیست؟

ما به عنوان انسان توانایی خاصی داریم که افکارمان را با صحبت کردن به اشتراک بگذاریم. ما با تشکیل یک فکر در مغزمان شروع می کنیم. در مغز، این فکر به رمزی که ما یاد گرفته ایم به نام زبان تغییر می کند. هنگامی که فکر به زبان رمزگذاری می شود، مغز پیامی را به ماهیچه هایی که گفتار را کنترل می کنند ارسال می کند و به آنها می گوید که حرکت کنند و صداهای مناسب را بیرون بیاورند. سپس ماهیچه های دهان، صورت، گردن، زبان و گلو حرکت می کنند و کلمات را تشکیل می دهند.

با این حال، گاهی اوقات این فرآیند کاملاً کار نمی کند. ممکن است وقفه یا قطعی در جریان گفتار ایجاد شود. این وقفه، ناروانی نامیده می شود.

گاه و بیگاه، همه در بیان کلمات مشکل دارند. طبیعی است که هر چند وقت یکبار به یک یا دو کلمه برخورد کنید. با این حال، ناروانی زمانی به یک مشکل گفتاری تبدیل می شود که مانع از صحبت کردن روزمره شود و برای افراد دیگر قابل توجه باشد. ممکن است فردی برای بیرون آوردن افکار خود دچار مشکل شود. همچنین می تواند باعث خجالت یا ناامیدی شود.

چرا کودکان مشکل گفتاری دارند؟

پزشکان و دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند که چرا صحبت کردن برای برخی از بچه ها سخت تر است. اما بیشتر معتقدند که مشکلات گفتاری به این دلیل اتفاق می‌افتد که در نحوه تعامل پیام‌های مغز با عضلات و قسمت‌های بدن مورد نیاز برای صحبت کردن مشکل وجود دارد.

بسیاری بر این باورند که لکنت ممکن است ژنتیکی باشد . این بدان معنی است که یک ویژگی – در این مورد، ناروانی – در ژن ها منتقل می شود. کودکانی که لکنت زبان دارند سه برابر بیشتر احتمال دارد که یکی از اعضای خانواده نزدیکشان لکنت زبان داشته باشد. بنابراین اگر دچار لکنت هستید، ممکن است مادربزرگ، والدین، یا برادر یا خواهری داشته باشید که لکنت داشته است یا زمانی این کار را داشته است.

مشکلات گفتاری چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معمولی شما ممکن است شما را به یک گفتاردرمانگر و زبان درمانگر ارجاع دهد یا ممکن است مستقیماً به یکی از آنها مراجعه کنید. گاهی اوقات، درمانگر، که به آن آسیب شناس گفتار و زبان نیز می گویند ، مستقیماً به مدرسه شما می آید تا با شما ملاقات کند. درمانگر ممکن است از شما بخواهد که با صدای بلند بخوانید، کلماتی را تلفظ کنید یا صحبت کنید.

همچنین ممکن است با یک متخصص شنوایی شناس، متخصصی که مشکلات شنوایی را تشخیص می دهد، آزمایش شنوایی انجام دهید. چرا باید تست شنوایی بدهید؟ زیرا اگر خیلی خوب نمی شنوید، ممکن است در شنیدن خود و تلفظ صحیح کلمات دچار مشکل شوید.

لکنت یا سایر مشکلات گفتاری چگونه درمان می شوند؟

پس از مراجعه به گفتاردرمانگر و زبان درمانگر، او نتایج آزمایشات را با شما و یکی یا هر دوی والدینتان بررسی خواهد کرد. آزمایشات ممکن است نشان دهد که شما به گفتار درمانی نیاز دارید. این جلسات زمانی است که می توانید روی سخنرانی خود کار کنید و مهارت های خود را تمرین کنید. جلسه درمانی شما می تواند فقط شما و درمانگر باشید یا ممکن است یک جلسه با گروهی از بچه ها داشته باشید.

همچنین مهم است که زمانی را صرف تمرین مهارت های خود به تنهایی کنید. درمانگر می تواند تمریناتی را به شما بدهد که می توانید در خانه انجام دهید. تمرین مهارت های شما را بهبود می بخشد و به صحبت کردن روزمره کمک می کند. راه‌های ساده‌تر یا متفاوتی برای ایجاد صداها کشف خواهید کرد تا بتوانید واضح‌تر صحبت کنید.

در ابتدا، این مهارت ها ممکن است عجیب و یا حتی کمی عجیب به نظر برسند. اما کمی به آن زمان بدهید. به زودی، اگر روی آن کار کنید، متوجه پیشرفت خواهید شد و در صحبت کردن خود احساس اطمینان بیشتری خواهید کرد. شما در آن کامل نخواهید بود، اما اشکالی ندارد. هیچ کس صد در صد مواقع کاملاً صحبت نمی کند.

زندگی با مشکل گفتار

داشتن مشکل گفتاری ممکن است شما را غمگین یا خجالتی کند. حتی ممکن است تصمیم بگیرید که اگر زیاد صحبت نکنید راحت تر می شود.

اما مانند انواع دیگر مشکلات، نادیده گرفتن مشکلات گفتاری باعث از بین رفتن آنها نمی شود. به جای پنهان کردن لجبازی یا لکنت، در مورد نحوه صحبت کردن و اقداماتی که برای بهبود گفتار خود انجام می دهید باز باشید. شرایط را برای دوستان و معلمان توضیح دهید.

متأسفانه، زندگی با یک مشکل گفتاری ممکن است به معنای یادگیری نحوه برخورد با متلک نیز باشد. وقتی کسی شما را به خاطر چیزی که نمی توانید کاملاً کنترل کنید، مانند نحوه صحبت کردن، شما را مسخره می کند، واقعا دردناک است.

برای حمایت به والدین، دوستان و معلمان خود مراجعه کنید. اگر کسی شما را مسخره می کند، به سادگی بگویید که مشکل گفتاری دارید و در حال اصلاح آن هستید. اگر اذیت کردن ادامه دارد، از یک بزرگسال کمک بخواهید.

با خودت صبور باش اکثر کودکانی که مشکلات گفتاری دارند در صحبت کردن بهتر می شوند، به خصوص اگر تمرین، تمرین و تمرین کنند.

اگر مشکل گفتاری ندارید، اما کسی را می شناسید که مشکل دارد، سعی کنید دوست باشید. تا زمانی که دوستتان فکری را به پایان می رساند صبور باشید و از گفتن (مودبانه) این که متوجه نشدید او چه گفت و آیا می تواند دوباره آن را بگوید نترسید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *