آنچه را که نباید به کودکان خود بگویید

آنچه را که نباید به کودکان خود بگویید

اگر پدر و مادر و کودکان بی عیب و نقص باشند خوب است. هرگز فرصتی وجود نخواهد داشت که والدین از فرزندان خود ناامید شوند زیرا فرزندان آنها هرگز بد رفتار نمی کنند. متأسفانه، والدین و فرزندان انسان هستند و کامل نیستند. وقتی پدر و مادر هستید و ناامید می شوید، ممکن است بدون فکر چیزی به فرزندتان بگویید. موارد زیر مواردی است که نباید به فرزندان خود بگویید.

“کاش هرگز به دنیا نمی آمدی.”

هیچ کودکی نباید این نظر را از والدینش بشنود. حتی اگر آنقدر از فرزندتان ناامید هستید که می توانید شانزده میخ تف کنید، اگر فکر می کنید می خواهید این را بگویید، زبان خود را گاز بگیرید. این عبارت نه تنها احساسات کودک را جریحه دار می کند، بلکه به عزت نفس او نیز آسیب می رساند و باعث می شود احساس کند که مورد نیاز نیست.

“عجله کن، وگرنه تو را اینجا می گذارم.”

کودکان مانند بزرگسالان مفهوم زمان را درک نمی کنند. اگر فرزندتان از قبل ترس از رها شدن یا گم شدن دارد، وقتی این جمله را می‌گویید، به نگرانی او می‌افزایید. سعی کنید دریابید که چرا آن‌ها لجبازی می‌کنند و هر کاری می‌توانید انجام دهید تا بدون ایجاد ترس در آنها حرکت کنند.

“تو هرگز کاری را که من از تو می خواهم انجام نمی دهی.”

وقتی این جمله را بارها و بارها بیان می کنید، فرزندتان به زودی احساس می کند که نمی تواند هیچ کاری را درست انجام دهد. آنها شروع به تعجب خواهند کرد که چرا اصلاً باید تلاش کنند. سعی کنید از عبارت “من دوست دارم این کار را به این شکل انجام دهید” استفاده کنید. آنچه را که می خواهید مشخص کنید تا آنها متوجه شوند و بتوانند خواسته شما را به انجام برسانند.

“کاش بیشتر شبیه برادر/خواهرت بودی.”

هیچ کس دوست ندارد با کسی مقایسه شود. آنها می خواهند به خاطر آنچه هستند مورد قدردانی قرار گیرند. بیان چنین جملاتی تنها به احساس ناکافی بودن فرزند شما منجر می شود و رقابت خواهر و برادر را تشویق می کند. کودکی که اغلب چنین جملاتی را می شنود ممکن است احساس کند که نمی تواند کاری ارزشمند انجام دهد زیرا هرگز به خوبی خواهر یا برادر خود نخواهد بود. به جای مقایسه کودکان خود، بدانید که هر کودکی با قدرت و توانایی های خود متفاوت است. تفاوت های آنها را جشن بگیرید و آنها را همانطور که هستند دوست داشته باشید.

“نظرات تحقیرآمیز در مورد والدین دیگر فرزندتان.”

نیازی نیست که کودکان در جریان اختلافات والدین قرار بگیرند یا از شما بشنوند که در مورد والدین دیگر بدگویی می کنید. این ممکن است باعث شود کودک فکر کند که باید طرفی را انتخاب کند یا ممکن است در مورد آنها نیز چیزهای بدی بگوید. حتی اگر از والدین دیگر فرزندتان جدا شده اید، مهم است که فقط در مقابل فرزندانتان در مورد آن شخص سخنان محبت آمیز بگویید.

“ما نمی توانیم آن را بپردازیم.”

اگر به کودکان خود بگویید که نمی توانید به اندازه کافی چیزی را بپردازید، ممکن است فکر کنند که پول می تواند خوشبختی را بخرد. آنها همچنین ممکن است به این نتیجه برسند که خانواده شما با مشکلات مالی روبرو هستند، خواه درست باشد یا خیر. به جای اینکه بگویید نمی توانید چیزی را بپردازید، مجبور نیستید به آنها دلیلی بدهید که چرا پاسخ شما به یک درخواست “نه” است. همه والدین هر از گاهی از فرزندان خود ناامید می شوند. اگر یکی از این جملات را بیان کردید، فورا از فرزندتان عذرخواهی کنید. به او توضیح دهید که اشتباه کردید، منظورتان چیزی نبود که گفتید، و اینکه آنها را دوست دارید و سعی می کنید دیگر آن را نگویید. بچه‌ها باید والدینی داشته باشند که آنها را تشویق و تقویت کنند، نه اینکه با کلمات بی‌دقت‌آمیزشان، عزت نفسشان را از بین ببرند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *