پارکینسون  Parkinson

پارکینسون  Parkinson

بیماری پارکینسون یک بیماری پیشرونده حركتی است كه اولین بار توسط جیمز پاركینسون، در سال ۱۸۲۸ شرح داده شد. نشانه‌های این بیماری از سن ۵۵ سالگی پدیدار و عمدتاً در سن ۶۰ سالگی با میانگین متوسط اغلب در دهه ششم بروز می‌كند .بیماری قبل از ۶۰ سالگی نادر است و اگر این بیماری در سنین جوانی ایجاد شود تحت عنوان پارکینسون جوانان گفته می‌شود كه می‌تواند علل متفاوت از قبیل بیماری ویلسون، بیماری هانتیگتون و … داشته باشد. تشخیص اغلب پس از ۰۶ سالگی گذاشته می‌شود.</p>
گرچه پارکینسون كشنده به نظر نمی‌رسد ولی تحلیل ساختارهای عصبی مختلف به شدت كاركرد‌های فرد را آسیب می‌زند و ممكن است فرد در سن ۶۰ سالگی با كاهش پیشرونده حركتی زندگی كند كه در نهایت نیاز به مراقبت ویژه دارد. این بیماران اغلب در معرض خطر تنگی نفس هستند كه می‌تواند كشنده باشد.</p>
این بیماری در مردان شایع‌تر است نسبت مرد به زنان، جنسیت بین موارد اشاره شده تفاوت ایجاد می‌كند. شیوع پارکینسون در مردان بین ۵۵ تا ۶۰ سال كمی بیشتر است تا زنان در همان سن است.

سه نشانه كلاسیک همراه با پارکینسون مشاهده می‌شود:

  • ترمور
  • اسپاسم
  • كندی حركتی

 

ویدیو توضیحات تکمیلی

علت پارکینسون چیست؟

علت بیماری پاركینسون هنوز بطور واضح مشخص نیست ولی فاكتورهای متعددی از جمله فاكتورهای ژنتیک، توكسین‌های سموم با منشا خارجی و یا فاكتورهای با منشا داخلی را مطرح کرده‌اند.

۱فاكتورهای ژنتیك:

اگر چه وجود تاریخچه مثبت فامیلی بعنوان فاکتورهای خطر می‌باشد، اما عالمت ژنتیكی مشخصی هنوز یافت نشده و در مطالعه دوقلوها مدركی تایید كننده وجود ردپای ژنتین گزارش نشده است. كارهای معمول ژنتیكی جهش ژن خاصی را در كروموزوم ۷ نشان داده است، كه این خود به عنوان عاملی اتفالی در نمونه‌های اسپورادین می‌باشد. كسانی كه در سابقه خانوادگی خود این بیماری را دارند در خطر هستند اما علامت ژنتیكی خاصی برای آن روشن نشده است. مطالعات توام به طور منحصر به فرد این فاكتور ژنتین را به عنوان پارکینسون معین كرده است. بررسی ژنتین بر جهش ژنتیكی خاص كروموزوم ۷ به پارکینسون خانوادگی اشاره دارد ولی اینكه آیا این جهش ژنتیكی فاكتور اصلی ابتلا به پارکینسون به طور پراكنده است یا خیر هنوز ناشناخته است. جهش ژن باعث كدگذاری این پروتئین خاص می‌شود كه مربوط به پارکینسون است.

۲فاكتورهای محیطی:

یكی از دلایل بروز پارکینسون استفاده از مواد اعتیادآور ناخالص می‌باشد بطوریكه در بیماران معتاد ناركوتین با منشا خارجی تولید مشاهده گردید كه پس از مصرف ۱متیل ۴ فنیل  ۱و۲و۳ و۶تتراهید هیدروپیرادین كننده مشاهده گردید. كه پس از مصرف ۱متیل ۷ فنیل تتراهید روپریدین بسیاری از علایم پاركینسونیسم مانند خشكی صورت را نشان می‌دهند. مكانیسم آن به این صورت است كه ثابت شده كه بعضی از مواد مثل ا متیل ۷ فنیل تتراهید روپریدین با تولید رادیكال آزاد +mpp می‌تواند باعث از بین بردن نورون‌های پیگمانته در جسم سیاه و پاركینسونیسم شود. مواد سمی دیگر منگنز و حلال‌های هیدروكربن هستند كه موجب صدمات منتشر نورولوژین و بازال گانگلیا می‌شود.

۳-عادات تغذیه‌ای: مصرف زیاد چربی‌های حیوانی عامل خطر زا برای پارکینسون است در حالیكه بر عكس مصرف حبوبات آجیل و سیب زمینی و سبزیجات و گوجه فرنگی این امكان را كمتر می‌سازد.

نكته: به هر حال دو عامل فاكتور محیطی و ژنتیكی دو عامل مهم هستند اگر چه بیشتر علت پارکینسون را ایدیوپاتین گویند.

علایم پارکینسون:

در حال حاضر، تشخیص مبتنی بر شواهد بالینی با استفاده از معیارهای بالینی است. بیماری پاركینسون بیماری که غالبا بی سر و صدا و موذیانه شروع می‌شود، بطوری كه تشخیص اولیه آن مشکل است. در حال حاضر، تشخیص مبتنی بر شواهد بالینی با استفاده از معیارهای بالینی است. باشد و بیمار فقط از مختصری كندی حركت یا سفتی و صدای مونوتون شكایت داشته باشند كه این علائم را به سن بیمار نسبت دهند و یا اینكه بیمار از درد و خستگی‌پذیری و گرفتگی و درد شانه و گردن شكایت داشته باشد كه مدت‌ها تحت عنوان استئوآرتریت و یا افسردگی درمان گردد. ولی به هر حال با گذشت زمان بیماری آشكار می‌گردد. از خصوصیات پارکینسون اختلال در كاركردهای حركتی ارادی و غیر ارادی است.

علایم کلاسیک پارکینسون:

  • لرزشtermor)  )
  • سفتی rigidity)) 
  • اختلال در حركت ارادی disorder movement voluntary) ) شامل
    • شروع حركت akinesia 
    • كاهش در حفظ حركت bradykinesia

سایر علایم:

  1. اختلال در راه رفتن
  2. واكنش‌های عكس العمل‌های پوسچرال
  3. بالک حرکتی یا علامت یخ زدن
  4. افسردگی
  5. ماسكه شدن صورت و كاهش بیانات چهره‌ای
  6. وضعیت ذهنی و اختالالات شناختی
  7. اختلال در تکلم
  8. اختلال بلع
  9. اختلالات اتونومیك
  10. ریز نویسی
  11. اختلالات ادرار و مدفوع
  12. ظهور بعضی از رفلكس‌های اولیه مثل رفلاکس گلابلایا
  13. اختلال در انجام حرکات ساده
  14. بیماران عمدتاً علائم پیرامیدال ندارند، رفلكس‌های تاندونی معمولاً طبیعی است.
  15. حركات دیستونیك و كره آتتور
  16. اختلال دوبینی، تار دید، مشكل در خواندن
  17. اختلال در حركات دست و مهارت آنها

 

 

شاید برای شما مناسب باشد…


اوتیسم

پیشنهاد ما

درمان :درمان بیماران پاركینسون به سه دسته عمده تقسیم می‌گردد:

  1. درمان دارویی: مهمترین پایه درمان در جهت كاهش علائم كلینیكی استفاده از l–dopa است كه عمدتاً به همراه این مهار كننده دوپادكربوكنسیلاز محیطی و یا بنسریازاید می‌باشد كه تحت عنوان سینمت یا مادوپوآر شناخته شده است.
  1. درمان جراحی: جراحی استریوتاکتیک عبارت است از ایجاد آسیب‌های ویژهای در ساختارهای عصبی برای كاهش شدت علائم پارکینسون می‌باشد. در ارزیابی اولیه پارکینسون، به ندرت مداخله انجام می‌گیرد اینکه محدودیت‌های عملکردی با مسائل روانی وجود داشته باشد. در این مرحله حفظ منافع و نرمش در داخل و خارج خانه از جمله اشتغال، فعالیت‌های اجتماعی توصیه می‌شود. کار درمانی اغلب در مراحل میانی و بعد از بیماری مورد نیاز است.
  2. توانبخشی

ارزیابی باید شامل تاریخچه مختصری باشد و در مراحل میانی شامل شناسایی مشکلات عملکرد کاری مربوط به کاهش تحرک،مسائل ایمنی،بلع،عدم هماهنگی حرکات ریز و مهارتی، حرکات آهسته، ریجیدیتی نوع چرخ دنده‌ای و اثرات افسردگی می‌باشد.

 ارزیابی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تحرك: مشکلات با تحرک امن مانند راه رفتن بر روی سطح ناهموار و حتی بالا رفتن از پله، رانندگی و حرکت از حالت نشسته به ایستاده که وظایف خانه، جامعه و کار را محدود می‌کند.
  • كیفیت حركات: کندی حرکت، بی ثباتی پوسچرال، ریجیدیتی و نحوه اجرای فعالیت‌های منزل، كار و اوقات فراغت، میزان زمین خوردن و افتادن‌ها
  • محدودیت اجرا یا تغییر در زمان بندی ADL و IADL: مشکلاتی با ADL و IADL ناشی از کندی حرکت، ریجیدیتی و عملکرد شناختی
  • دیسفاژی: مشکلات بلع یا دیگر مشکلات زمان غذا خوردن مانند طولانی غذا خوردن و کاهش میزان مصرف خوراک
  • Freezingبدلیل كاهش امنیت و محدودیت در وظایف خانه، كار و اجتماع می‌گردد.
  • مشكلات شناختی: كه بر فعالیت‌ها تاثیر بگذارد.
  • مشكلات در هماهنگی و مانی پولاسیون: در خانه جامعه و كار ارتباط خستگی با كاهش تحمل، كندی حركت، سفتی و بی ثباتی پوسچرال 
  • محدودیت‌های فعالیت‌های جنسی: بدلیل كندی حركت، خستگی، افسردگی، اضطراب و مشكلات روانی اجتماعی
  • اختلالات خواب

 روند ارزیابی شامل تاریخچه، مصاحبه مهارت‌های ADL و فاكتورهای عاطفی و شناختی ارزیابی‌های استاندارد و غیراستاندارد می‌باشد. یكی از معیارهای استاندارد معیار زیر است:

Unified Parkinson’s disease rating scale

این مقیاس مهارت‌های حركتی بیمار وضعیت عملكردی و میزان ناتوانی را ارزیابی می‌كند. مهارت‌های حركتی با ارزیاب آموزش دیده اجرا می‌شود، وضعیت عملكردی و میزان ناتوانی از طریك مصاحبه با بیمار بررسی می‌شود. این وسیله برای تخمین و كاربردهای كلینیكی برای ارزیابی تاثیر ملاحظات مختلف در كاهش علائم پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 نقش كار درمانی در درمان پارکینسون 

مقدمه: در مراحل اولیه بیماری تا بروز علائم محدودیت كاركردی یا روانشناختی، كار درمانی به ندرت ضرورت پیدا میكند و اغلب در مراحل ۰ تا ۵ وارد مراحل درمانی می‌گردد. در مراحل میانی كاردرمانگران باید كاهش تحرک، امنیت، عدم هماهنگی حركتی، فقدان مهارت در حركات آرام و ریجیدیتی چرخ دنده‌ای را بررسی نمایند. با توجه به مرحله بیماری اقدامات كاردرمانی متغیر است .به طور مشخص برنامه کاردرمانی شامل بكارگیری از استراتژی‌های جبرانی، آموزش بیمار و خانواده، اصلاحات وظایف، محیط و ارتباطات می‌شود. در طول اولین دوره‌های بیماری كاردرمانگر باید تاریخچه شغلی برای بیمار و اعضای خانواده ایجاد كند تا اهداف مداخله مشخص شود. تمركز برنامه مداخله‌ای برای عادات و مسائل روزمره جهت شركت سریع‌تر در امور مطلوب طبق پسرفت بیماری است .آموزش بیمار و اطرافیان او درباره مسیر بیماری قدم مهمی‌ در این فرآیند است كه به انتخاب فعالیت‌ها كمک می‌كند. در طول مراحل اولیه این بیماری بیمار و خانواده باید از منابع اجتماعی و گروه‌های حمایتی آگاه شود. افراد مبتلا به پارکینسون برای توجه شخصی و خانه‌داری بیشتر به دیگران وابسته هستند تا ین فرد سالم در همان سن. ارتباط با افراد همسن در ین گروه ممكن است حمایت مورد نیاز برای اصلاح تغییرات در خانواده جهت نقش‌ها و تعاملات را فراهم كند. تغییرات در وسایل خانگی ممكن است تاثیر لرزش را در طول مراحل اولیه كاهش دهد.

ارزیابی باید در مراحل اولیه بیماری انجام شود تا به سنجش ریسک‌های ایمنی، خطرات بالقوه و تكنین‌های ساده كردن كار كه می‌توان از آن استفاده كرد، بپردازیم. سنجش نیروی انسانی، موقعیت كار و تغییرات در ابزار باید مناسب باشند. ممكن است بیماری موجب كاهش ساعات كاری شود ولی این تصمیم ممكن است منجر به كاهش مزایای طبی شود. این تصمیمات و انتخاب‌های موجود بخشی از فرآیند مداخله کاردرمانی در طول مراحل اولیه بیماری است. در طول مراحل اولیه پارکینسون ،كار درمانگر باید این برنامه تمرینی روزانه را در نظر گیرد كه همه حركات را داشته باشد. انجام برنامه‌های ورزشی به مدت ۵ تا ۶ دقیقه روزانه ارجحیت دارد تا برنامه طولانی‌تر برای سه بار در هفته. تمرینات برای انعطاف و حالت بدن باید در این برنامه در نظر گرفته شود و توجه خاصی به حركات تنه شود.

معمولترین حالت تغییر در بدن كه با پیشرفت پارکینسون اشاره شده است حالت خمیده است. علاوه بر تمرینات انعطاف پذیری كاردرمانگر باید به بیمار تكنیک‌های آرام سازی بدن و كنترل تنفس را آموزش دهد. دم از طریق بینی به آهستگی و بازدم از دهان دو یا سه بار به طور متوالی كه با تنظیم حالت بدن همراه است می‌تواند حالت آرام سازی را بهبود دهد و بسیار مفید است. با پیشرفت بیماری تمرینات اضافه می‌تواند باعث بهبود راه رفتن شود. تحریک شنوایی ریتمیک به صورت موزون با تغییرات شدت صوت، بهبود چشمگیری در بلندی گام و سرعت دارد. همچنین رقص می‌تواند الگوهای راه رفتن را توسعه دهد، علاوه بر آن باعث فراهم كردن محیط اجتماعی برای بیمار است. ولتی كندی حركت بیشتر آشكار می‌شود، بیمار مبتلا به پارکینسون باید آموزش ببیند كه از حركات جنبشی استفاده كرده و به این طریق حركات فعال شروع شوند. حركات نوسانی به سمت جلو و عقب برای چندین بار در حالی كه بیمار نشسته است می‌تواند مقدار حركت مورد نیاز برای بلند شدن از صندلی را ایجاد كند. با پیشرفت به مرحله میانی بیماری، بیمار تنزل بیشتر مهارت‌های حركتی را تجربه می‌كند به ویژه در انجام حركات ماهرانه مرحله‌ای. این نوع حركات برای انجام امور فردی و وظایف خانگی مورد نیاز هستند.

 

کلینیک نگاه نوین برای افراد مبتلا به ام اس چیکار می‌کند؟

کلینیک نگاه نوین سه هدف اصلی را در درمان افراد با بیماری پارکینسون دارد:

  1. سرعت عمل بالا
  2. تکنیک‌های به روز دنیا
  3. هزینه مناسب

 کلینیک نگاه نوین با سابقه ۱۰ ساله در انجام امور توانبخشی به بیماران پارکینسون کمک می‌کند که بتونن دوباره سرپا بشن، خوب راه برن، خوب حرف بزنن، کارهای روزمره شون بتونن انجام بدن، توانایی رابطه جنسیشونو حفظ کنند، عضلاتشون قویتر بشه …

کلینیک از تجهیزات کافی برای ارایه خدمات مناسب به این عزیزان برخوردار است.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *