ارتباطات تقویتی و جایگزین (AAC)

ارتباطات تقویتی و جایگزین (AAC)

ارتباطات تقویتی و جایگزین (AAC) چیست؟

ارتباطات تقویتی و جایگزین (AAC) چیست؟ AAC مخفف عبارت Augmentative and Alternative Communication است و به طور کلی به روش‌هایی اشاره دارد که افراد می‌توانند افکار، احساسات و ایده‌های خود را بیان کنند، حتی زمانی که مشکل قابل توجهی دارند یا قادر به برقراری ارتباط کلامی نیستند. اگر کلمات مخفف را بشکنیم، می‌توانیم معنی آن را ببینیم: Augment (کلمه پایه تقویت کننده). این به معنای ایجاد بیشتر یا تقویت، Alternative، به معنای انتخاب، یا ارتباطات متفاوت، به معنای به اشتراک گذاشتن یا دریافت اطلاعات است.

انواع مختلف AAC چیست؟

بسته به نیاز هر فرد، انواع مختلفی از AAC در جهان وجود دارد. با این حال، می توانیم گزینه ها را به دو دسته اصلی تقسیم کنیم که عبارتند از:

لو تک / بدون فناوری: این مورد به AAC اشاره دارد که به فناوری بسیار کمی (یا کاملاً بدون) نیاز دارد. مثلا حالات چهره، امضا با علامت کلمه کلیدی یا زبان اشاره. اشاره کردن، نوشتن یا کشیدن پیام روی کاغذ یا تخته.

های تک: این به AAC اشاره دارد که نیاز به استفاده از یک سیستم یا فناوری تکنولوژیکی دارد. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از آی‌پد، رایانه، حنجره یا سایر دستگاه‌های تولیدکننده گفتار (به عنوان مثال، صدای بسیار معروف استیون هاوکینگ). فقط در صورتی که نمی توانید صحبت کنید می توانید از AAC استفاده کنید؟

اصلا! AAC می تواند برای رفع نیازهای افراد با طیف گسترده ای از چالش های ارتباطی استفاده شود. اگرچه برخی از افرادی که از AAC استفاده می کنند ممکن است نتوانند کلمات خود را به صورت شفاهی بیان کنند (مانند افراد دارای معلولیت که بر گفتار آنها تأثیر می گذارد یا افرادی که پس از جراحی بهبود می یابند)، عملکرد AAC همچنین تقویت ارتباطاتی است که قبلاً استفاده می شود. می توانید همزمان صحبت کنید و از AAC استفاده کنید! به عنوان یک ارتباط کلامی، ممکن است متوجه شوید که این کار را از قبل انجام می دهید. هر بار که از عبارات بزرگ صورت با کلمات خود استفاده می کنید یا نکات کلیدی خود را هنگام ارائه در جلسه یادداشت می کنید، می توان آن را AAC در نظر گرفت.

درمورد ارتباط غیرکلامی با کودکان بدانید.

آیا AAC از صحبت کردن جلوگیری می کند؟ باز هم نه اصلا! یک تصور غلط رایج وجود دارد که استفاده از AAC (حتی مانند استفاده از زبان اشاره استرالیایی) فرد (به ویژه کودکان) را از استفاده از گفتار کلامی باز می دارد یا منع می کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از AAC (حتی AAC با فناوری پیشرفته که خروجی گفتار را برای ارتباط‌دهندگان ایجاد می‌کند) منجر به افزایش توانایی درخواست شفاهی مواردی شده است که قبلاً در یک دستگاه درخواست شده‌اند. به طور مشابه، ثابت شده است که استفاده از AAC می تواند مهارت های واژگان تک کلمه ای و بیان جملات چند کلمه ای/سمبلی را بهبود بخشد. در هسته خود، AAC به توسعه و استفاده از مهارت های زبانی موجود کمک می کند، نه اینکه آنها را مهار کند! با این حال، مهم‌تر از همه، این است که بپذیریم صحبت کردن تنها شکل ارتباط نیست و لزوما مهم‌ترین شکل ارتباط نیست.

چگونه با کسی با AAC صحبت کنم؟

صحبت کردن با کسی که از روش “خروجی” متفاوتی برای شما استفاده می کند، می تواند اعصاب خردکن باشد. هر فردی متفاوت است، اما دو نکته مهم این است: هرگز تصور نکنید که هوش یک فرد کمتر است زیرا از روش ارتباطی متفاوتی استفاده می کند! با کسی که از AAC استفاده می کند، مانند کسی که از گفتار استفاده می کند صحبت کنید. به یک کاربر AAC زمان بدهید تا پاسخ دهد. اگر یک کاربر AAC در حال نوشتن باشد، به صفحات اشاره کند یا از یک تولید کننده گفتار استفاده کند، ممکن است کمی بیشتر از زمانی که صرفاً به صورت شفاهی پاسخ می‌دهد طول بکشد. صبورانه صبر کن و گوش کن

آیا شما باید برای AAC آموزش ببینید؟

AAC می تواند یک حوزه پیچیده ارتباطی باشد، و کار با آسیب شناس گفتار که در دستگاه/روش AAC خاصی آموزش دیده است، می تواند مفید باشد. آموزش استفاده از AAC به یک فرد یک تلاش تیمی کامل است، زیرا فقط کاربر AAC نیست که باید در استفاده از روش یا دستگاه مهارت داشته باشد. شنوندگان یا شرکای مکالمه نیز این کار را می کنند! داشتن یک آسیب شناس گفتار که در مورد AAC می داند، یا حداقل در کاوش آن با شما احساس راحتی می کند، کمک می کند.

اگر فکر کنم فرزندم باید از AAC استفاده کند، چه کاری می توانم انجام دهم؟

اگر در مورد ارتباط فرزندتان نگرانی دارید یا به شما گفته شده است که باید از AAC استفاده کند، مهم است که با آسیب شناس گفتار خود صحبت کنید. AAC می تواند یک سفر پیچیده باشد که هم برای زمان حال و هم برای آینده نیاز به برنامه ریزی دارد.ما معتقدیم که دسترسی به ارتباطات برای همه برای مشارکت در زندگی روزمره حیاتی است. روش‌ها و دستگاه‌های AAC می‌توانند به کودکان کمک کنند تا «صدا» را پیدا کنند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، و به همین دلیل است که بسیاری از آسیب‌شناسان گفتار ما در انجام سفر AAC با شما و خانواده‌تان ماهر و با تجربه هستند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *