آشنایی با اختلال ژنتیکی سندروم داون (down syndrom)

آشنایی با اختلال ژنتیکی سندروم داون (down syndrom)

سندروم داون یا نشانگان داون، یک اختلال ژنتیکی است که بر اثر جدا نشدن کروموزوم 21 هنگام تشکیل سلول جنسی ایجاد میشود که به اصطلاح علمی به آن تریزومی 21 می گویند. انسان در حالت طبیعی 46 کروموزوم در سلولهای بدن خود دارد که هر نیم از آن را از یکی از والدین دریافت می کند اما کودک سندروم داون از والدین خود یک کروموزوم بیشتر دریافت کرده است که در نهایت باعث بروز اختلال ژنتیکی سندروم داون می شود. از فاکتورهای ریسکی بروز این اتفاق، بالا بودن سن والدین مخصوصا سن مادر است.

  • سونوگرافی: این سونوگرافی در حدود هفته یازدهم تا چهاردهم بارداری انجام می‌شود که میزان ضخامت پشت گردن جنین بررسی می‌شود؛ زیرا جنینی که به این بیماری مبتلا باشد ضخامت پشت گردنش بیشتر از یک جنین طبیعی است. همچنین در هفته بیستم بارداری پزشک متخصص زنان و زایمان مادران باردار را به سونوگرافی می‌فرستد. در این هفته نیز سلامت جنین به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • آزمایش خون: معمولا پزشک متخصص زنان و زایمان در سه ماهه اول بارداری برای زنان باردار آزمایش خون تجویز می‌کند. طی این آزمایش سلامت جنین بررسی می‌شود. در سه ماه دوم بارداری آزمایش خونی به نام کواد مارکر انجام می‌شود که برای تشخیص قطعی سلامت جنین انجام می‌شود.
  • آمنیوسنتز: این آزمایش ممکن است سلامت جنین را به خطر بیاندازد اما در شرایطی که احتمال ابتلای جنین به این بیماری بالاست این آزمایش انجام می‌شود.

سندروم داون یا نشانگان داون مجموعه ای از علایم منشا گرفته از وجود این کروموزوم بیشتر می باشد. این کودکان ناهنجاری های ظاهری مثل حالت خاص چهره، ناهنجاری هایی در ساختار یا عملکرد ارگان ها، توان ذهنی پایین تر از معمول، مشکلات یادگیری، مشکلات پزشکی مثل بیماری های قلبی و گوارشی، مشکلات ارتباطی و تاخیر و محدودیت در رشد و نمو دارند. امروزه راه های بسیاری برای تشخیص به موقع سندروم داون وجود دارد تا از این طریق از تولد نوزادانی با این اختلال جلوگیری گردد.

اما اگر کودکی با اختلال سندروم داون متولد شود علائم زیر را خواهدداشت:

  • چهره خاص یعنی سر کوچک، گوش های کوچک، دست های بزرگ و گردن کوتاه
  • سرعت رشدی پایین؛ معمولا سرعت یادگیری مهارت های حرکتی، ارتباطی و اجتماعی آن ها از همسالانشان کمتر است.
  • کم توانی شناختی و عقلی به میزان متوسط تا شدید در اغلب کودکان مبتلا به سندروم داون دیده می شود.
  • تاخیر در رشد گفتار و مشکلاتی در حافظه کوتاه مدت و بلندمدت

سندروم دارون درمانی نداشته و توانبخشی تنها راه برای بهبود سطح کیفی زندگی این کودکان است؛ طبق مشاهدات کودکان مبتلا به سندروم داونی که به طور مستمر خدمات توانبخشی دریافت می کنند سریعتر از کودکانی که این دست از خدمات را دریافت نمی کنند می توانند مهارت های بیشتری را بیاموزند. تمرین برای بهبود مهارت‌های اولیه، برنامه تحصیلی ویژه، حضور در محیط‌های اجتماعی، ترغیب به استقلال و ایجاد آمادگی برای زندگی بزرگسالی به کودکان سندروم داون در داشتن یک زندگی رضایت بخش کمک می‌کند. با این حال از آنجایی که جز توانبخشی که در راستای کاهش علائم و به ندرت حذف آن ها اقدام میکند، درمانی ندارد بهتر است بر راه های پیشگیری تمرکز بیشتری وجود داشته باشد.

اقدامات توانبخشی در سندروم داون:

گفتاردرمانی و کادرمانی با هم می توانند نقش موثری بر بهبود شرایط کودک داشته باشند.

اغلب کودکان مبتلا به سندروم داون مشکلات رشد زبانی، گفتاری و ارتباطی دارند که گفتاردرمانی در این جهت اقدامات موثری می تواند داشته باشد. از فواید کاردرمانی در توانبخشی کودکان سندروم می توان به بهبود بازده عملکردی کودک در درازمدت، کاهش ضعف های ذهنی و جسمی، آموزش الگو های صحیح نشستن، ایستادن و به ویژه راه رفتن و تقویت عضلات برای بهبود رشد روانی– حرکتی کودک اشاره کرد. کار بر روی مشکلات حرکتی و بهبود وضعیت کودک کمک موثری در بهبود کیفیت زندگی کودک می کند که اغلب والدین این انتطار را دارند؛ البته باید توجه داشت که این کودکان در یادگیری کندتر هستند و نیاز به اختصاص زمان بیشتری دارند.

در ادامه نمونه هایی از مواردی کع کاردرمانی به آن می پیردازد را بازگو می کنیم:

  • این کودکان در مواجهه با مسائل ضعف دارند، با بازی درمانی و استفاده از داستان های درمانی مهارت حل مسئله کودک را بهبود می دهد.
  • این کودکان آموزش ها را نمی توانند به موقعیت های دیگر تعمیم دهند بناراین کاردرمانی با آموزش مهارت های لازمه و سپس تمرین و تکرار آن ها در محیط های واقعی یا محیط درمانی که به محیط واقعی کودک نزدیکتر است و با تغییرات سلسله مراتبی که به فعالیت های درمانی می دهد باعث کاربردی تر شدن آموزشها و بهبود توانایی تعمیم دادن آموزه ها می شود.
  • این کودکان در حرکات ظریف مشکل دارند؛ کاردرمانگر با برنامه ریزی درمانی در این باره می تواند به قاشق به دست گرفتن، مدادگیری و دیگر مهارت های دست ورزی کمک کند.
  • کاردرمانی در مورد هماهنگی چشم و دست
  • بازی درمانی که می تواند در موارد مشکلات جسمی، روانی و ذهنی بسیار مفید و موفق ظهر شود.

کلینیک نگاه نوین در رابطه با توانبخشی سندروم داون چه اقداماتی انجام می دهد؟

در کلینیک نگاه نوین پس از مصاحبه و ارزیابی دقیق و مشخص شدن مشکلات کودک، جلسات فردی و گروهی درمان برگزار می شوند و در صورت احساس نیاز از سوی درمانگر بردن کودکان به گردش برای بهتر شدن فرایند یادگیری آن ها هم در برنامه درمانی کودکان گنجانده می شود. همکاران گفتاردرمانگر و کاردرمانگر با همکاری با یکدیگر برنامه درمانی کودک را تنظیم می کنند تا بهترین نتیجه را از پروسه درمان بگیرند. همچنین بخش روانشناسی کلینیک  مشاوره های لازم را به والدین یا مراقبین می دهد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *