تاثیر گفتار درمانی بر کودکان مبتلا به ADHD

تاثیر گفتار درمانی بر کودکان مبتلا به ADHD

ADHD (اختلال نقص توجه و بیش فعالی) یک اختلال عصبی رشدی است که تقریباً 5٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. کودکان مبتلا به ADHD اغلب در توجه مداوم و/یا مهار تکانه ها و کنترل حرکتی خود با مشکل مواجه می شوند. این بدان معنی است که آنها اغلب بیش فعال به نظر می رسند، بدون فکر عمل می کنند و به نظر می رسند که توجهی ندارند.

در ظاهر ممکن است عجیب به نظر برسد که گفتار درمانگر با کودک مبتلا به ADHD ربط داشته باشد. با این حال، شواهد به ما نشان می دهد که تا 82 درصد از کودکان مبتلا به ADHD حداقل در یک زمینه ارتباطی با مشکل مواجه خواهند شد. و ارتباطات کاری است که آسیب شناسان گفتار انجام می دهند!

اغلب مردم گفتار درمانگر را متخصصانی می‌دانند که با اختلالات گفتار و لکنت کار می‌کنند، اما ما با طیف وسیع و متنوعی از مشکلات ارتباطی کار می‌کنیم، از جمله مشکلات صدای گفتار، لکنت، مشکلات و اختلالات زبان، مشکلات گفتاری، مشکلات ارتباط اجتماعی، سواد. مشکلات، مشکلات بلع و حتی اختلالات صدا.

کودکان مبتلا به ADHD زمانی که صحبت از طیف وسیعی از مشکلات ارتباطی به میان می آید در معرض خطر قابل توجهی بالاتری قرار دارند و این مشکلات می تواند بر نتایج آموزشی، اجتماعی و حتی حرفه ای آنها تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، به دلیل علائم ADHD، تشخیص اینکه این کودکان ممکن است مشکلات ارتباطی همزمان داشته باشند دشوار است، اما آسیب شناسان گفتار می توانند به شناسایی این مشکلات کمک کنند و خدماتی را برای حمایت از شما و فرزندتان ارائه دهند.

چه نوع مشکلات ارتباطی در کودکان مبتلا به ADHD بیشتر دیده می شود؟

شواهد به ما می‌گویند که کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با کودکان هم سن و سال خود، بیشتر به اختلالات ارتباطی زیر مبتلا هستند:

مشکلات ارتباط اجتماعی

مهارت های ارتباط اجتماعی نحوه استفاده ما از مهارت های زبانی خود در موقعیت های اجتماعی است. این شامل ارتباطات غیرکلامی، مانند احترام به فضای شخصی و برقراری تماس چشمی در هنگام صحبت با کسی و پیروی از “قوانین” مکالمه است، مانند عدم قطع صحبت یا صحبت کردن در بالای افراد، ماندن در همان موضوع، یا نوبت گرفتن در مکالمات

تحقیقات به ما می‌گویند که کودکان مبتلا به ADHD مهارت‌های عمل‌گرایانه ضعیف‌تری نسبت به کودکان هم‌سن‌شان بدون ADHD دارند. در بین 52 تا 82 درصد از کودکان مبتلا، مشکلات به ویژه در نوبت گرفتن، تماس چشمی در مکالمه، معرفی یا بسط موضوعات برای بحث، اصلاح مکالمات در صورت شکست و حتی داستان گویی به شیوه ای منسجم دیده شده است.

گفتار درمانی – چرا فرزندم متوجه حرف‌هام نمیشه؟

مشکلات زبان

مشکلات زبانی می تواند بر زبان شفاهی و نوشتاری در درک (مانند دنبال کردن دستورالعمل ها) و/یا بیان (مانند واژگان، ساختن جملات و داستان) تأثیر بگذارد.

تحقیقات به ما می گوید که کودکان مبتلا به ADHD حداقل سه برابر بیشتر از کودکان بدون ADHD در معرض مشکلات زبانی هستند.

ناروانی / لکنت زبان

کودکان مبتلا به ADHD بیشتر از کودکان بدون ADHD در هنگام صحبت کردن دچار اختلال روانی می شوند. کودکان مبتلا به ADHD اغلب کلمات، عبارات و جملات را بیشتر از کودکان بدون ADHD تکرار می کنند و در هنگام صحبت مکث بیشتری دارند.

اختلالات یادگیری خاص

اختلالات یادگیری خاص با دشواری مداوم حداقل در یکی از سه حوزه اصلی خواندن، بیان نوشتاری و/یا ریاضی مشخص می شود.

کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با کودکان بدون ADHD در معرض خطر بیشتری برای داشتن یک اختلال یادگیری خاص هستند. مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد نشان داد که 23 درصد از پسران و 28 درصد از دختران مبتلا به ADHD دارای نمرات شمارش، خواندن، املا و نوشتن کمتر از معیار مورد انتظار در سال سوم هستند، در مقایسه با 11 درصد از کودکان بدون ADHD.

اختلالات صدا

احتمال ایجاد گره های صوتی در کودکان مبتلا به ADHD بیشتر از کودکان بدون ADHD است. ندول‌های صوتی رشدی شبیه بی‌صدا هستند که در اثر سوء استفاده مکرر و/یا استفاده نادرست از صدا روی تارهای صوتی ایجاد می‌شوند. این می تواند ناشی از فریاد زدن، صحبت کردن بیش از حد، گریه کردن، تشویق کردن و حتی ایجاد جلوه های صوتی با صدای شما باشد. این رفتارها می تواند منجر به این شود که کودکان صدایی خشن داشته باشند یا حتی صدای خود را از دست بدهند. اختلالات صدا در کودکان مبتلا به ADHD بسیار رایج است (تظاهرات ترکیبی و بیش فعال/تکانشی)

چگونه یک گفتاردرمانگر می تواند کمک کند؟

در یک آسیب شناسی گفتار درک در حال رشد می توانیم:

  1. برای بررسی، تشخیص و مدیریت مشکلات ارتباطی با خانواده خود همکاری کنید.
  2. برای حمایت از فرزند و خانواده خود در دستیابی به اهداف ارتباطی، به طور مشترک یک برنامه مبتنی بر شواهد ایجاد کنید
  3. ارائه درمانی برای تسهیل مهارت های ارتباطی و/یا ایجاد داربست در محیط به کودک اجازه می دهد تا از مهارت هایی که دارد استفاده کند.
  4. والدین و مراقبان یا معلمان را در طیف وسیعی از راهبردها آموزش دهید تا از کودک مبتلا به ADHD خود در خانه و در کلاس درس حمایت کنند.
  5. اگر احساس می‌کنید که فرزندتان از ارزیابی یا درمانی برای حمایت از مهارت‌های ارتباطی او سود می‌برد، لطفاً همین امروز با تیم ما صحبت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *