یادگیری حرکات چشمی ساکادیک

یادگیری حرکات چشمی ساکادیک

یادگیری حرکات چشمی ساکاد

ساکاد چیست؟

حرکات چشمی ساکادیک، یا بیشتر به عنوان ساکاد شناخته می شود، توانایی چشم ها برای حرکت همزمان از نقطه A به نقطه B بدون انحراف از مسیر است.
به طور معمول، ما به دنبال این هستیم که این الگوها در الگوهای چپ/راست و بالا/پایین تثبیت شوند زیرا شناسایی آنها آسان‌تر است.
با این حال، اگر حرکت ساکادیک مختل نشود، چشم ها باید بتوانند در تمام جهات به طور همزمان بین دو یا چند نقطه داده شده حرکت کنند.

حرکات چشمی ساکاد و دنبال کردن اجسام

قبل از حرکت، می‌خواهم تفاوت بین ساکادها و کارهای ساده را روشن کنم.
این دو اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند، اما واقعاً تفاوت زیادی دارند. Saccades و pursuits صاف دو بخش از تیم کردن چشم هستند.
تعقیب‌های صاف امکان ردیابی بصری یک آیتم متحرک را فراهم می‌کنند در حالی که ساکادها امکان حرکت هماهنگ و سریع چشم را بین دو یا چند نقطه داده شده مانند اسکن بصری فراهم می‌کنند.

ساکادهای آسیب دیده

اختلال حرکت ساکادیک زمانی است که چشم ها به طور همزمان در یک الگوی مشخص مانند چپ/راست و بالا/پایین حرکت نمی کنند.
آنها ممکن است به طور تصادفی بپرند یا در الگوهای ناهماهنگ حرکت کنند که می تواند منجر به سردرگمی در مورد جایی که کودک قبلاً در خواندن و کار نوشتاری بوده است، شود.

مشکلات ساکادها چگونه به نظر می رسند؟

در زیر یک متن ساده آورده شده است که انتظار داریم دانش آموز کلاس اولی بتواند آن را بخواند و آنچه را که ممکن است با اختلال در حرکت چشم ساکادیک بخواند.

  • گربه سیاه کنار کدو تنبل نشست.
  • گربه سیاه کدو تنبل را دوست داشت.
  • گربه سیاه به کدو تنبل میو کرد.

این چیزی است که یک کودک مبتلا به اختلال حرکت چشم ساکادیک ممکن است خوانده باشد:

  • گربه به کدو تنبل نشست.
  • گربه سیاه کدو تنبل را دوست داشت.
  • گربه کدو تنبل را میو کرد.

این مثال نمایشی از “پرش” است که ممکن است هنگام خواندن یا کپی یک جمله رخ دهد. در حالی که کودک در حال خواندن بود، ممکن است دچار لغزش شده باشد و متوجه شده باشد که در جای درستی قرار نگرفته است و کلماتی را که در طول مسیر از دست داده اند، اشتباه کرده باشند.

کودکانی که با اختلالات ساکاد مراجعه می کنند، به همین دلیل هنگام خواندن با صدای بلند برای همسالان و بزرگسالان خجالتی هستند.

شناسایی آسیب های ساکادیک

مشاهده حرکات ساکادیک مختل در غربالگری ها بسیار دشوار است. شایع ترین تظاهرات اختلال در حرکت ساکادیک تکان های خفیف یا پرش در خط وسط یا لبه های بیرونی میدان دید است. آنها به قدری کوچک هستند که می توان آنها را از دست داد یا به اشتباه آنها را تکان داد. با وجود ظاهر کوچک بیرونی، اختلال در حرکت ساکادیک می تواند تأثیرات قابل توجهی بر یادگیری کودک داشته باشد.

در درمان یا یک محیط کلاس درس، خواندن حروف یک جستجوی ساده کلمه از چپ به راست و بالا به پایین توسط کودک می تواند نشان دهد که آیا قادر به پیروی از الگوهای ساختار یافته با پشتیبانی هایی مانند اشاره با انگشت یا پوشاندن نیست. خطوط زیر خطی که کودک به آن نگاه می کند.

چه چیزی باعث اختلالات حرکات چشمی ساکادیک می شود؟

مشخص نیست که چه چیزی باعث اختلالات حرکتی ساکادیک در کودکان می شود. با این حال، واضح است که چشمان کودک یاد نگرفته است که در الگوهای ساختاری بین دو نقطه به سرعت حرکت کند، که می تواند به طور قابل توجهی روند یادگیری را مهار کند.

علائم اختلالات حرکتی ساکادیک در کلاس

مانند بسیاری از نگرانی های اساسی بینایی، غربالگری به تنهایی نمی تواند اختلالات را تعیین کند.

برخی از نشانه های حمایتی که نشان می دهد کودک ممکن است دارای اختلال حرکتی ساکادیک باشد را می توان در زیر مشاهده کرد:

  • مشکلات کپی کردن کار از تخته روی کاغذ بدون خطا یا حذف کلمات
  • مشکلات کپی کردن کار بین دو مقاله بدون خطا یا حذف کلمات
  • در خواندن قسمت‌های کار – به‌ویژه 2 خط یا بیشتر از متن، مشکل دارد
  • از دست دادن مکان هنگام مطالعه مکرر
  • استفاده از انگشت برای ردیابی هنگام خواندن
  • اشتباهات مکرر هنگام املاء
  • فاصله و جهت گیری ضعیف به خط هنگام نوشتن

یادداشت پایانی در مورد حرکات چشمی ساکادیک مختلف

Saccades نقش مهمی در تیم کردن چشم، خواندن و نوشتن دارد. هنگامی که اختلال ایجاد شود، کودک ممکن است سطوح بالایی از ناامیدی، خجالت و مشکلات را در انجام وظایف روزانه خواندن و نوشتن خود تجربه کند. مانند بسیاری از نقص‌های بینایی زمینه‌ای، حرکات ساکادیک مختل تغییرات زیادی در نمایش دارد و باید توسط درمانگران و مربیان به دقت تحت نظر باشد تا اطمینان حاصل شود که در صورت لزوم به اپتومتریست رشدی ارجاع داده می‌شود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *