گفتار درمانی – چرا فرزندم متوجه حرف‌هام نمیشه؟

گفتاردرمانی

مهارت‌های زیادی برای درک سخنان افراد وجود دارد و این شامل تمرکز بر گفته‌های اطرافیان و درک معنای آن است. به چند دلیل کودکان می‌توانند با این مهارت‌ها دست و پنجه نرم کنند. (یکی از شاخه‌های گفتار درمانی)

شما از فرزندتان سوالاتی می‌پرسید و پاسخ‌هایی را دریافت می‌کنید که به هم ربطی ندارند. معلم راهنمایی‌های روشنی می‌دهد، اما کودک شما کاری کاملاً متفاوت انجام می‌دهد یا اصلاً کاری انجام نمی‌دهد. یک دوست خانوادگی لطیفه‌ای می‌گوید، اما کودک شما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. چه اتفاقی درحال رخ دادن است؟ مثل اینکه فرزند شما حرف دیگران را نمی‌فهمد. اینها همه ریشه در گفتار درمانی کودک دارد.

هیچ چیز غیرعادی نیست که کودکان گاهی به حرف‌ها گوش ندهند یا دستورالعمل‌ها را دنبال نکنند و اینکه آن‌ها همیشه شوخ و شاد نیستند که به لطیفه‌ها و حرکات خنده‌دار بخندند، اما اگر فرزند شما این کارها را زیاد انجام می‌دهد، ممکن است از خود بپرسید چرا؟

ارتباطات پیچیده است؛ شما باید گفته‌های دیگران دنبال کنید و معنی آن‌ها را درک کنید. بعضی از کودکان در یک یا هر دو این مهارت‌ها مشکل دارند؛ نتیجه این است که آنها سخنان افراد را از دست می‌دهند یا دچار سوتفاهم می‌شوند و این‌ها مشکلاتی در مدرسه، خانه و در موقعیت‌های اجتماعی مختلف ایجاد می‌کند.

هر چه بیشتر بدانید که چرا کودکان در درک حرف دیگران مشکل دارند و چه چیزی می‌تواند به شما کمک کند تا آن‌ها را بهتر متوجه حرف‌ها کنید. پس راه‌حل شما گفتار درمانی است.

چالش‌هایی که ممکن است شما را به سمت گفتار درمانی فرزندتان سوق دهد:

درک آنچه افراد می‌گویند مهارت‌های زیادی را درگیر می‌کند؛ شما باید توجه کنید، کلمات را بشناسید، معنی آنها را بدانید، اطلاعات مرتبط با آن‌ها را به خاطر بسپارید و تون صدای مناسب را انتخاب کنید و همچنین شما باید معنای زبان را نیز درک کنید. این مهارت را زبان پذیرایی (receptive language) می‌نامند.

وقتی کودکی در درک زبان مشکل دارد، این چیزی است که شما می‌توانید ببینید: (دلایلی که می‌فهمید کودک شما نیاز به گفتار درمانی دارد)

  • سوال نمی‌کند یا نظر نمی‌دهد.
  • خیلی حرف را قطع می‌کند.
  • دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کند یا وظایف را کامل نمی‌کند.
  • از مردم می‌خواهد آنچه را که گفته اند تکرار کنند.
  • در پیگیری مکالمات مشکلی دارد.
  • جزئیات را به خاطر می‌آورد، اما گسترش بیشتری پیدا نمی‌کند.
  • به نظر نمی‌رسد که گوش می‌دهد.

اگر کودکان کلام را درک نکنند، ممکن است پاسخ ندهند و یا ممکن است با چیزی پاسخ دهند که مربوط به گفته‌های طرف مقابل نباشد.

پیشنهاد ما…؟نکاتی که حتما باید بدانید…نقاشی کودکم چه مفهومی دارد؟
قبل
بعد

علت این چالش‌ها چیست؟

بچه‌ها به دلایل مختلف در درک کلام دیگران مشکل دارند. یکی از مشکلات رایج، مشکل در درک شنیداری است. شما ممکن است این زبان را به عنوان زبان‌پذیرا بشنوید اما کودکانی که با این مهارت دست و پنجه نرم می‌کنند با واژگان، راهنمایی‌ها و سوالات مشکل دارند. به عبارتی میفهمید کودک شما نیاز به چه نوع گفتار درمانی دارد.

اما عوامل دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد، از جمله:

  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در حافظه فعال (حافظه کاری)
  • مشکل در پردازش اصوات
  • مشکل در خواندن

گفتار درمانی چگونه می‌تواند کمک کند؟

اگر به نظر نمی‌رسد فرزند شما به آنچه دیگران می‌گویند برسد، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به آنها انجام دهید. اما برای ارائه بهترین پشتیبانی، باید بدانید که چالش‌ها کجاست. آیا مشکل از زبان است؟ یا اینکه کودک شما توجهی نمی‌کند؟  از معلم فرزند خود بپرسید که در کلاس چه اتفاقی می‌افتد. آیا معلم موارد مشابه شما را دیده است؟ چه چیزی ممکن است کمک کند؟  مشکل در درک آنچه دیگران می‌گویند می‌تواند تأثیر زیادی در زندگی اجتماعی فرزند شما داشته باشد. این می‌تواند فرایند دوست‌یابی و حفظ روابط دوستانه را سخت کند، می‌تواند باعث شود کودکان احساس تنهایی کنند و همچنین می‌تواند باعث شود آنها فکر کنند مشکلی در آن‌ها وجود دارد. تمرکز روی نقاط قوت می‌تواند باعث ایجاد عزت نفس شود؛ یک فعالیت سرگرم کننده برای کمک به کودک در تشخیص نقاط قوت اجرا کنید. فعالیت‌هایی را کشف کنید که ” عزت نفس” را در کودکان ایجاد می‌کنند و بیاموزید که چگونه کودک خود را تشویق و تحسین کنید که باعث افزایش عزت نفس او گردد.

کلینیک نگاه نوین چه خدمات گفتار درمانی را به مراجعان ارائه می‌دهد؟

در کلینیک نگاه نوین ابتدا کودک از جنبه‌های مختلف توسط متخصصان حاضر ارزیابی می‌شود، پس از مشخص شدن زمینه‌هایی که کودک در آنها با مشکل دست و پنجه نرم می‌کند برنامه درمانی چیده می‌شود. بازی درمانی در زمینه تقویت مهارت‌های ارتباطی، پیدا کردن نقاط قوت کودک و تقویت و استفاده از آن‌ها در جهت بهبود وضعیت ارتباطی کودک به کار گرفته می‌شود. همچنین همکاران ما در زمینه تمرینات در منزل و شیوه تشویق و تنبیه را به خانواده‌ها مشاوره می‌دهند تا با همکاری خانواده مسیر توانبخشی هموار گردد؛ زیرا همانطور که متوجه شده‌اید خانواده نقش مهمی در مسیر درمان دارد.

(متن برگرفته از نوشته تیم understood و بازنویسی خانم کیلی جانسون، مستری آسیب شناسی گفتار و زبان)

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *