گفتار درمانی و سندروم داون

داون

سندرم داون چیست؟

سندرم داون که تریزومی 21 نیز نامیده میشود، زمانی رخ میدهد که نوزاد با یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 متولد شود.

سه نوع سندرم داون وجود دارد:

  •     تریزومی 21 کامل
  •     تریزومی موزاییکی 21
  •     تریزومی انتقالی 21

تفاوت های رشدی مشابه در درجات مختلف بین این سه نوع وجود دارد.

افراد نوروتیپیک با دو نسخه از هر یک از 23 کروموزوم به دنیا می آیند که از هر والدین یک نسخه دریافت کرده اند. بنابراین، هر سلول در بدن انسان دارای 46 کروموزوم است، به استثنای سلول های اسپرم و تخمک.

در سندرم داون، یک کروموزوم اضافی یا بخشی از یک کروموزوم وجود دارد.

چگونه سندرم داون بر گفتار و زبان تأثیر می گذارد

از آنجایی که افراد مبتلا به سندرم داون با کد DNA کمی متفاوت به دنیا می آیند، به روشی منحصر به فرد رشد میکنند. برخی از این تفاوت ها میتوانند بر گفتار و زبان تأثیر بگذارند.

تون ماهیچه های صورت کم می تواند بیان آنها را به چالش بکشد.

زبان نسبتاً بزرگ نسبت به اندازه دهان آنها می تواند ایجاد صداها را سخت تر کند.

عفونت های مکرر گوش به دلیل وجود مایع در گوش شنوایی را مختل میکند.

توانایی های یادگیری کندتر نقاط عطف رشد، از جمله نقاط عطف گفتار را به عقب میراند.

این تفاوت ها باعث میشود که زبان دریافتی (آنچه کودک میفهمد) قوی تر از زبان بیانی (آنچه کودک میگوید) باشد. چندین درمان پیشگیرانه وجود دارد که میتواند در مراحل اولیه برای کمک به پر کردن این شکاف انجام شود.

با حمایت مناسب، کودکان مبتلا به سندرم داون میتوانند نیازهای خود را بهتر بیان کنند و اضطراب کمتر و اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنند.

درباره حمایت از مشکلات حسی حین شانه کردن مو کودک بدانید.

تغذیه درمانی

کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب دارای تفاوت‌های آناتومیکی و فیزیولوژیکی در ناحیه دهان و گلو هستند که بر تغذیه، بلع و مهارت‌های حرکتی دهان تأثیر میگذارد. کام باریک و قوس بلند.

اگر کودک شما در زمان غذا خوردن مشکل دارد یا به نظر میرسد در بلع مشکل دارد، تغذیه درمانی میتواند به حل این مشکلات کمک کند.

تغذیه درمانی که توسط آسیب شناس گفتار زبان یا کاردرمانگر انجام میشود میتواند به تقویت ماهیچه های صورت لازم برای مفصل کمک کند.

 سندرم داون و کم شنوایی

تقریباً دو سوم کودکان مبتلا به سندرم داون دچار کم شنوایی میشوند. مشکلات شنوایی در دوران کودکی بر رشد زبان تأثیر میگذارد و اغلب مورد توجه قرار نمیگیرد.کودکان مبتلا به سندرم داون مستعد عفونت های مکرر گوش هستند. عفونت گوش به دلیل تجمع مایع در پشت پرده گوش ایجاد می شود که شنوایی را دشوار میکند. کانال‌های گوش کوتاه ‌تر و باریک ‌تر که مشخصه سندرم داون است، بیشتر مستعد تجمع مایعات هستند.برای جلوگیری از این مشکل، انجام آزمایشات شنوایی منظم ضروری است. عفونت گوش با آنتی بیوتیک قابل درمان است. با این حال، اگر عفونت گوش یک مشکل عود کننده باشد، پزشک کودک شما جراحی را پیشنهاد خواهد داد که مایعات را به درستی تخلیه کرده و از عفونت‌ های بعدی جلوگیری می ‌کند. 

داون

فواید زبان اشاره

زبان اشاره میتواند به رشد گفتار و زبان در کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند، زمانی که از آن به عنوان یک ابزار انتقالی استفاده شود. در حالی که زبان اشاره میتواند به عنوان یک سیستم ارتباطی اولیه برای کودکان ناشنوا یا کم شنوا مورد استفاده قرار گیرد، به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک میکند تا نیازهای خود را بیان کنند و در عین حال از آنها در مسیر توسعه زبان شفاهی استفاده کنند.در سن 10 تا 12 ماهگی، کودکان مبتلا به سندرم داون میفهمند که زبان گفتاری نوعی ارتباط است. بدون هر گونه مشکل شنوایی، آنها میتوانند آنچه را که به آنها گفته میشود درک کنند. با این حال، آنها اغلب از نظر جسمی یا عصبی آماده صحبت کردن تا نزدیک به دو یا سه سالگی نیستند.زبان اشاره به کودکان پیش کلامی راهی برای بیان نیازهای خود می دهد و در نتیجه اضطراب و ناراحتی را کاهش می دهد. هنگامی که زبان اشاره همراه با حرکات و زبان گفتاری استفاده می شود، به کودکان دارای تاخیر رشد کمک میکند تا صحبت کنند.

سایر پشتیبانی از گفتار و زبان

همراه با علائم و ژست ها، تابلوهای ارتباطی و سیستم های گفتاری ترکیبی میتوانند برای کمک به پر کردن شکاف زبانی استفاده شوند.تابلوهای ارتباطی از تصاویری ساخته شده اند که کودکان میتوانند برای بیان نیازهای خود به آنها اشاره کنند.به عنوان مثال، یک تصویر ممکن است به معنای “گرسنه” باشد در حالی که تصویر دیگر نیاز به استفاده از توالت را نشان میدهد. در حالی که کودک در ابتدا اشاره میکند، بزرگسال باید صحبت کند و با هم اشاره کند، مثلاً به تصویر «گرسنه» اشاره کند در حالی که میگوید: «گرسنه‌ای؟ من برایت میان‌وعده می ‌آورم». 

اختلالات گفتاری چیست؟

عوامل محیطی و توسعه زبان

والدین و مراقبان میتوانند با محاصره کردن زبان نوزادان از بدو تولد، به بهترین وجه از رشد زبانی آنها حمایت کنند.برای غوطه ور کردن کودکان در زبان میتوانید:

در مورد هر چیزی و همه چیز با آنها صحبت کنید، مانند روایت روز خود و اشاره به انواع میوه ها و سبزیجات در فروشگاه مواد غذایی.    هر روز 15 دقیقه یا بیشتر با صدای بلند بخوانید. اضافه کردن داستان قبل از چرت زدن و خواب، راه خوبی برای اطمینان از خواندن منظم برای فرزندتان است.

در طول روز برای کودک خود آواز بخوانید. قافیه های مهد کودک یا لالایی گزینه های خوبی هستند.کودکان مبتلا به سندروم داون معمولاً سطحی از تأخیر شناختی دارند، بنابراین مهم‌تر است که آنها را تا حد امکان در معرض زبان قرار دهیم و تجربیات چندحسی ارائه دهیم، مانند اجازه دادن به آنها در دست گرفتن و طعم یک سیب در حالی که کلمه را با صدای بلند تکرار می‌کنند.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *