کودکان با نیازهای خاص

کودکان با نیازهای خاص

کودکان با نیازهای خاص

کودکان با نیازهای خاص ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشند

آیا هر بچه ای خاص نیست؟ ما اینطور فکر می کنیم. اما وقتی می گوییم «کودکان با نیازهای خاص» یعنی چه؟ این به معنای هر کودکی است که ممکن است به دلیل یک مشکل پزشکی، عاطفی یا یادگیری به کمک اضافی نیاز داشته باشد. این بچه‌ها نیازهای ویژه‌ای دارند، زیرا ممکن است به دارو، درمان یا کمک اضافی در مدرسه نیاز داشته باشند – چیزهایی که دیگر بچه‌ها معمولاً به آن‌ها نیاز ندارند یا فقط هر چند وقت یک‌بار نیاز دارند.

شاید بچه هایی را در مدرسه خود بشناسید که به ویلچر نیاز دارند یا هنگام راه رفتن از بریس استفاده می کنند. آن کودکان با نیازهای خاص دارند. آنها نه تنها به تجهیزاتی نیاز دارند که به آنها در رفت و آمد کمک می کند، بلکه ممکن است نیاز به داشتن رمپ یا آسانسور در دسترس داشته باشند. آنها همچنین ممکن است نیاز داشته باشند یک اتوبوس ویژه به مدرسه ببرند – اتوبوسی که آنها را به داخل اتوبوس می برد تا مجبور نباشند از پله ها بالا بروند.

کودکانی که دارای بیماری هایی مانند صرع یا دیابت هستند نیز نیازهای ویژه ای خواهند داشت. ممکن است در طول روز به دارو یا کمک دیگری نیاز داشته باشند. کودکانی که مشکلات بینایی دارند ممکن است از برنامه‌ها، تبلت‌ها یا رایانه‌های ویژه برای خواندن استفاده کنند. کسانی که مشکلات شنوایی یا گفتاری دارند نیز نیازهای خاصی دارند. کودکی که مشکل شنوایی دارد ممکن است به سمعک برای شنیدن و گفتار درمانی نیز نیاز داشته باشد، زیرا گفتن صحیح کلمات در زمانی که نمی توانید خیلی خوب بشنوید ممکن است سخت باشد.

کودکان با نیازهای خاص که مشکلات یادگیری دارند اغلب نیازهای ویژه ای دارند. کودکان مبتلا به سندرم داون ممکن است به یک مدرسه عادی بروند و حتی ممکن است در کلاس شما باشند. اما آنها در مورد یادگیری نیازهای خاصی دارند، بنابراین ممکن است یک دستیار (کسی که کمک کند) با آنها به کلاس بیاید.

ممکن است بتوانید چند کودک با نیازهای ویژه را تشخیص دهید، اما احتمالاً متوجه همه آنها نمی شوید. یک بچه ممکن است مشکلی داشته باشد که قابل توجه نباشد مگر اینکه فرد را به خوبی بشناسید. به عنوان مثال، فردی ممکن است با اضطراب (نگرانی) مشکل داشته باشد، اما شما آن را نمی‌دانید مگر اینکه کودک در مورد آن به شما بگوید. به طور خصوصی، والدین، معلمان و مشاوران آنها ممکن است در تلاش باشند تا کمتر نگران آنها باشند.

زندگی برای یک کودک با نیازهای ویژه چگونه است؟

زندگی می تواند برای کودکان با نیازهای خاص بسیار چالش برانگیز باشد. ممکن است انجام کارهای روزمره سخت تر باشد – مانند یادگیری خواندن یا اگر فردی دارای معلولیت جسمی است، فقط دور زدن مدرسه یا مرکز خرید. خبر خوب این است که والدین، پزشکان، پرستاران، درمانگران، معلمان و دیگران می توانند کمک کنند. هدف این است که به بچه ها کمک کنیم تا حد امکان مستقل باشند.

بچه های دیگر نیز می توانند کمک بزرگی باشند. چگونه؟ با دوست بودن کودکانی که به ویلچر نیاز دارند یا مشکلات سلامتی دیگری دارند، مانند شما دوستانی می خواهند. اما ملاقات با مردم و دوست یابی می تواند سخت باشد. برخی از بچه ها ممکن است آنها را مسخره کنند یا مسخره کنند. اگر دیدید کسی مورد آزار و اذیت یا مسخره شدن قرار می گیرد حتما به معلم بگویید. این یک احساس بسیار تنهایی است.

همچنین سعی کنید اگر کودکان با نیازهای خاص را می شناسید مفید باشید. از آنها بپرسید که آیا برای حمل کتاب‌هایشان یا باز کردن در کمک می‌خواهند. از آنها بخواهید که در ناهار به شما و دوستانتان بپیوندند. مهم است که در مواقعی که نیازی به کمک ندارید، “بیش از حد کمک کننده” نباشید. چرا؟ چون درست مثل شما، بچه های با نیازهای ویژه دوست دارند تا جایی که می توانند مستقل باشند.

رفتار دوستانه با کودکان با نیازهای خاص یکی از بهترین راه‌ها برای مفید بودن است. همانطور که با آنها آشنا می شوید، ممکن است به شما کمک کنند تا بفهمید که بودن در جایگاه آنها چگونه است. و شما به رفع یک نیاز بسیار خاص کمک خواهید کرد، نیازی که همه دارند – نیاز به دوستان خوب.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *