کمک به صحبت فرزند در سنین مختلف

صحبت

به کودک خود کمک کنید تا صحبت کند!

0 تا 6 ماه:

کودک خود را نزدیک نگه دارید و در حالی که با او صحبت می کنید به او نگاه کنید. نوزادان عاشق چهره هستند و شما را تماشا می کنند و در حین صحبت کردن به شما پاسخ می دهند.

هنگام تغذیه، تعویض و حمام کردن آنها درباره کاری که انجام می دهید گپ بزنید.

برای کودک خود آواز بخوانید – این به او کمک می کند تا با ریتم زبان هماهنگ شود.

صداهایی را که کودکتان به آن‌ها واکنش می ‌دهد تکرار کنید، این کار به او درس ‌هایی درباره گوش دادن و نوبت گرفتن در مکالمه می ‌آموزد.

با صدای آواز خواندن صحبت کنید، این به حفظ توجه کودک شما کمک می کند.

6 تا 12 ماه:

نامیدن و اشاره کردن به چیزهایی که هر دو می توانید ببینید بسیار موثر است، به عنوان مثال، “ببین، یک گربه”. این به کودک شما کمک می کند تا کلمات را یاد بگیرد و به مرور زمان شروع به کپی برداری از شما کند. همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، جزئیات بیشتری را اضافه کنید، مانند “ببین، یک گربه سیاه”.

با کودکتان شروع به نگاه کردن به کتاب کنید، لازم نیست کلمات روی صفحه را بخوانید، فقط در مورد آنچه می توانید ببینید صحبت کنید.

فقط وقتی وقت خواب است، یک عروسک بردارید و با آن صحبت کنید. یادگیری صحبت کردن با یک عروسک اوایل مشکل دارد اما پس از مدتی نتایج مفیدش را خواهید دید. البته به یاد داشته باشید که تا 12 ماهگی استفاده از عروسک ها را به طور کامل متوقف کنید.

صحبت

12 تا 18 ماهگی:

اگر فرزندتان سعی می کند کلمه ای را بگوید اما اشتباه می کند، آن کلمه را به درستی بیان کنید. مثلاً اگر به گربه ای اشاره کنند و بگویند گُ ! شما باید با “بله، گربه است” پاسخ دهید. آنها را به خاطر اشتباه گرفتن کلمه مورد انتقاد قرار ندهید.

دایره واژگان کودکتان را با دادن گزینه هایی مانند ” سیب می خواهی یا موز؟” به او افزایش دهید.

اسباب ‌بازی‌ ها و کتاب ‌هایی که صدا ایجاد می ‌کنند به مهارت‌ های شنیداری کودک شما کمک می‌ کنند.

از خواندن قافیه‌ها و آهنگ‌های مهد کودک با هم هنگام رشد کودکتان لذت ببرید، این کار باعث میشود که کودک شما کلمات بیشتری را به یاد بسپارد و در نهایت از آن ها استفاده کند.

18 تا 24 ماهگی:

کلمات خاصی را در هر جمله تکرار کنید، به عنوان مثال، “کفش هات کجا ان؟”، “امروز کفش آبی پوشیده ای؟” و “بیا کفش هایت را بپوشیم”. تکرار به کودک شما کمک می کند تا کلمات را به خاطر بسپارد.

از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید. کوتاه و ساده نگه داشتن دستورالعمل ها به درک کودک شما کمک می کند.

به صورت اشاره کنید و از او بپرسید بپرسید فلان چیز کجاست؟  و از او بخواهید به گوش، بینی، پا و غیره اشاره کند.

زمان تلویزیون روزانه فرزندتان را برای کودکان کمتر از 24 ماه به بیش از 30 دقیقه محدود کنید. هنگامی که آنها در حال یادگیری صحبت کردن هستند، بازی و گوش دادن به داستان ها مفید تر است. ( اما دقت کنید که زمان بسیاری را صرف دیدن تلویزیون نکنند زیرا موجب از بین رفتن خلاقیت در سنین بالاتر می شود.)

صحبت

درباره 6 نشانه که کودک شما ذهنیت قربانی بودن دارد بدانید.

2 تا 3 سال:

به آن‌ ها کمک کنید جمله بسازند.  فرزندتان در حدود ۲ سالگی شروع به جمع ‌آوری و بیان جملات ساده می‌ کند. سعی کنید با استفاده از جملاتی که چند کلمه طولانی ‌تر هستند پاسخ دهید. به عنوان مثال، اگر آنها می گویند “جوراب خود را درآورید”، با “بله، من جوراب شما را در می آورم” پاسخ دهید.

توجه فرزندتان را با گفتن نام او در ابتدای جمله جلب کنید. اگر سوالی می‌ پرسید، به آن ‌ها زمان زیادی بدهید تا به شما پاسخ دهند.

به آنها در مورد کلماتی که با هم همخوانی دارند آموزش دهید – برای مثال، می توانید توپ، عروسک و جقجقه را به آنها نشان دهید و سپس کلمه “اسباب بازی” را بگویید.

شروع به استفاده از صداهای معنی دار (صداهای نمادین) کنید، مانند گفتن “اوه” یا “وای” وقتی چیزی را به طور تصادفی انداختید، یا گفتن “میو” در حالی که عکس یک گربه را به آنها نشان می دهید.

هنگامی که دارید با او صحبت میکنید، تلویزیون و رادیو را خاموش کنید – صدای پس‌ زمینه گوش دادن به شما را برای فرزندتان سخت‌ تر می ‌کند.

همانطور که تمیز می کنید صحبت کنید – کودکان این سن دوست دارند کمک کنند. در حالی که کارهایی مانند خرید، آشپزی و نظافت را با هم انجام می دهید، درباره کاری که انجام می دهید صحبت کنید.

فکر می کنید فرزند شما ممکن است مشکل گفتار یا زبان داشته باشد؟

اگر در مورد رشد گفتار یا زبان فرزندتان نگران هستید، با پزشک عمومی یا پزشک خود صحبت کنید. در صورت لزوم، آنها فرزند شما را به بخش گفتار و زبان درمانی محلی شما ارجاع می دهند.

و اگر ترجیح شما این است، می‌توانید خودتان فرزندتان را به یک گفتاردرمانگر و زبان معرفی کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *