کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی | مرکز کاردرمانی شرق تهران

کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی | مرکز کاردرمانی شرق تهران

در این مقاله علاوه بر آشنایی با تمرینات مناسب برای کاردرمانی کودکان فلج مغزی با مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی ، توانبخشی نگاه نوین آشنا می شوید. مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی نگاه نوین در شرق تهران به آدرس : خیابان پیروزی، خیابان افراسیابی، ساختمان پزشکان المهدی، پلاک 369 ، طبقه 2 واحد 3 پذیرای شما عزیزان می باشد.

تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی با توجه به نوع فلج مغزی متفاوت می باشد اما در این مقاله سعی کرده ایم که بیشتر به تمریناتی بپردازیم که برای این کودکان مشترک می باشد و در واقع نوعی تمرین مادر و اصلی محسوب می گردد:

تمرينات مورد استفاده برای کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی

هدف اصلي توانبخشي و كاردرماني نگاه نوین جهت خانواده هايي كه به هر دليل اعم از سنگيني بيمار ، بالا بودن ريسك جا به جايي بيمار ، نداشتن وسيله و بعد مسافت از مراكز توانبخشي امكان رساندن بيمار به مراكز درماني را ندارند شامل موارد زير است :

به اين منظور درمانگر ابتدا شرايط بيمار و منزل او را بررسي نموده و ساده ترين وسايل جهت گرفتن بهترين نتيجه از درمان در منزل را به خانواده معرفي مي كنند.
در ضمن برای انجام این تمرینات می توانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس : خیابان پیروزی، خیابان افراسیابی، ساختمان پزشکان المهدی، پلاک 369 ، طبقه 2 واحد 3 مراجعه کنید.

تمرینات تعادلی برای کاردرمانی کودکان فلج مغزی :

به عنوان مثال جهت تمرينات تعادلي به جاي استفاده از tilt board مي توان از پشتي هايي استفاده كرد كه يك سطح نيم دايره دارند. (پشتي تركمني)

استفاده از تيوپ اتومبيل و طناب جهت تمرينات قدرتي

استفاده از تيوپ دوچرخه جهت درمان Rotati پاها

می توانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2 واحد 3 مراجعه کنید و آموزش مهارت هاي روزمره زندگي ADL با استفاده از وسايل مورد استفاده ي خانگي نظير نحوه غذا خوردن ، لباس شستن و دستشويي رفتن از تمرينات قابل انجام در منزل كه با توجه به شرايط بيمار را انتخاب و انجام دهید.

تمرینات مناسب برای کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی :

الف. تمرینات اندام تحتانی

1- بشین پاشو

2-حرکت تاب دادن روی کف پا در حالت چمباتمه

3- ایستادن روی دو زانو

4-جمع کردن پاها داخل شکم در حالت طاق باز

5-راه رفتن از بغل ( خرچنگی)

 

ب. تمرینات تنه:

1- دراز نشست در حالت خوابیده

2 – خم و راست تنه در حالت ایستاده

3- حرکت خم و راست تنه از طرفین در حالت نشسته یا ایستاده روی دو زانو

 

ج. تمرینات اندام فوقانی:

1- حرکت پرتاب دست از کنار بدن به سمت بالای سر در حالت خوابیده دَمَر

2- حرکت شنا رفتن با کمک والدی

لازم به توضیح است برای مشاوره و همچنین برای انجام این تمرینات می توانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید.

جهت مشاوره در خصوص معرفی متخصصین کاردرمانی در کلینیک با ما تماس بگیرید.

توانبخشی شناختی در کاردرمانی کودکان فلج مغزی و یا اختلالات حرکتی – cp

سوالاتی که درباره توانبخشی شناختی در کاردرمانی کودکان فلج مغزی و یا اختلالات حرکتی مطرح است شامل موارد زیر است:

  • جبران تاخیر حرکتی در کودکان با روش های نوین چگونه است ؟
  • آیا کودکان فلج مغزی – CP و یا کودکان با مشکلات حرکتی نیازی به توانبخشی شناختی دارند ؟
  • روش های نوین درمان کودک فلج مغزی – CP و یا کودکان با مشکلات حرکتی چیست ؟
  • چرا کودک من بعد از بهبودی در کاردرمانی مجددا پسرفت می کند ؟
  • Novel Rehabilitation یا توانبخشی نوآورانه چیست ؟

 

این موارد از جمله سوال هایی است که ذهن بسیاری از افرادی که با کاردرمانی کودکان فلج مغزی – Cerebral Palsy – CP و یا با کودکان دچار تاخیر حرکتی کار می کند را به خود مشغول می سازد.

برای دریافت پاسخ این سوالات می توانید با ما به عنوان مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی تماس بگیرید.

فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی به طور خلاصه، مشکلات ناشی از ضایعه عصبی غیر پیشرونده است ، که به مغز کودک در حال رشد وارد می شود و شدت آن بنا به میزان و موقعیت آسیب وارد شده متفاوت است .

یکی از اصلی ترین درمان های فلج مغزی – سی پی – CP توانبخشی است که به دو نوع زیر تقسیم می شود :

  • درمان های مرسوم و سنتی یا Traditional Rehabilitation
  • درمان های توانبخشی نوین یا Novel Rehabilitation

 

لازم به توضیح است که برای انجام این درمان ها می توانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2 واحد 3 مراجعه کنید.

کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی
کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی

– توانبخشی های مرسوم و سنتی (Traditional Rehabilitation) :

توانبخشی های معمول برای کودکان و افرادی که دچار آسیب فلج مغزی یا همان CP شده اند و یا دچار تاخیر در حرکت و گفتار شده اند عبارت است از:

کاردرمانی جهت بهبود مهارت های حرکتی و در صورتی که مشکلات تعادلی و مشکل در عملکرد بهینه اندام داشته باشند استفاده از خدمات SI یا همان یکپارچگی حسی ، در صورت وجود مشکل در عملکرد دست استفاده از خدمات توانبخشی دست ، در صورت بروز اختلالات گفتاری استفاده از خدمات گفتاردرمانی و در صورتی که کودک از لحاظ ذهنی در حد هم سن و سالان خود نباشد استفاده از خدمات کاردرمانی ذهنی و آموزش ذهنی مناسب است.

و در صورتی که در ارتباط با هم سن و سالان خود دچار مشکل باشد استفاده از خدمات گروه درمانی مناسب می باشد و در صورتی که نیاز به استفاده از وسایل کمکی مانند اسپیلنت ، کفش طبی و یا مانند این ها باشد استفاده از خدمات ارتوپد فنی و یا ساخت اسپیلنت با اورفیت به ایشان توصیه می شود.

این مراحل خلاصه ای از فرآیند توانبخشی یا کاردرمانی کودکان فلج مغزی ( یک کودکی که دچار تاخیر در حرکت و یا دچار اختلال فلج مغزی و یا همان CP ) می باشد.

 

– توانبخشی های نوین و نو ظهور (Novel Rehabilitation) :

در چند سال اخیر مفهوم جدیدی در توانبخشی مطرح شده با عنوان توانبخشی های نوین، که از آن با عنوان Novel Rehabilitation یا همان توانبخشی های نوظهور یاد می کنند. این نوع از توانبخشی که برعکس توانبخشی های سنتی رویکرد بالا به پایین یا همان Top Down Approach به فرآیند توانبخشی دارد .

در این رویکرد توانبخشی تلاش بر این است همانطور که از ابتدا دست و پای کودکان جهت حرکت مشکل نداشته و در واقع مشکل اصلی حرکتی در این کودکان ، بروز اختلال در پیغام عصبی است که از مغز به اندام ها می رسد، بنابراین درمان نیز باید معطوف به بهبود عملکرد مغز شود.

در واقع در توانبخشی شناختی ، تاکید بر هر چه بیشتر فعال نمودن مغز در ارائه دستورات و اصلاح خطاهایی که در مغز هنگام عملکردهای مختلف مانند ، حرکت ، گفتار ، درک مطلب ، هماهنگی حرکت و عملکرد های ریز مانند مهارت حرکت دست ها اتفاق می افتد است.

توانبخشی شناختی یا Cognitive Rehabilitation Training که به اختصار با آن CRT نیز می گویند چگونه این کار را انجام می دهد ؟

ما در توانبخشی نگاه نوین و در بخش کاردرمانی کودکان فلج مغزی از مجموعه تکنیک ها و روش هایی استفاده می کنیم که مغز و ذهن کودکی که دچار مشکل حرکتی شده را کاملا درگیر حرکت و فعالیت نماییم. به عبارتی ما مغز کودک را از طریق فعالیت های آگاهانه به چالش حرکتی وا می داریم.

برای بهبود فرزند خود می توانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2 واحد 3 ، توانبخشی نگاه نوین مراجعه کنید.

جهت رسیدن به این هدف ابتدا یک ارزیابی بالینی از کودک، به همراه مصاحبه بالینی با خانواده و همراه کودک انجام می دهیم. که این ارزیابی باید توسط یک متخصص علوم شناختی انجام بگیرد تا بتواند حیطه های دچار مشکل شده را تشخیص دهد.

در مرحله بعد با توجه به نیاز کودک از تکنیک های مختلف موجود در توانبخشی شناختی استفاده می کنیم که خود آنها به دو دسته تقسیم می شوند:

1- آن دسته از تکنیک هایی که کودک در انجام آنها فعال است که در اولویت قرار خواهند گرفت و

2- آن دسته از تکنیک هایی که کودک در انجام آنها خیلی فعال نیست.

بعضی از تکنیک هایی که کودک کاملا در آنها فعال است عبارتند از استفاده از تجهیزات واقعیت مجازی و یا تجهیزاتی که از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده می کنند.

استفاده از سخت افزار ها و نرم افزار ها

استفاده از سخت افزار ها و نرم افزار هایی که علاوه بر ایجاد حرکت در کودک، با ایجاد انجام مراحل چند گانه مانند هدف گذاری ، تصمیم گیری ، سرعت عمل و انجام کامل فعالیت منجر به درگیر شدن کودک در انجام کار می شود.

این تکنولوژی ها عموما به صورت بازی و کاملا جذاب طراحی و ساخته می شوند تا کودک با علاقه بسیار و و داوطلبانه شروع به استفاده از آنها نماید . و از آنجایی که انگیزش خود کودک درگیر خواهد شد و فعالیت ها به صورت شبکه ای (network) در مغز اجرا می شوند منجر به بهبود چند وجهی در کودک نیز می شود .

برای دریافت خدمات توضیح داده شده در بالا میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید.

به طور مثال اگر در توانبخشی مرسوم ما یک تمرین جهت تقویت عضله ای می دهیم این تمرین باعث بهبود قدرت آن عضله می شود ، و در صورت بروز وقفه در انجام آن مجددا عضله به حالت اولیه خود باز می گردد در حالی که در توانبخشی شناختی ما یک بازی شناختی را با هدف ایجاد شبکه حرکتی مغز به کودک و یا فرد دچار مشکل حرکتی می دهیم.

 

چند نکته مهم درباره کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی :

نکته اول : اینکه که کدام تکنولوژی توانبخشی شناختی ، برای چه مشکلی و با چه هدفی انتخاب شود ؟

عموما توصیه می شود این پروتکل درمان را یک متخصص علوم شناختی و یا علوم اعصاب و یا درمانگری که تسلط کامل بر استفاده از تمرین های شناختی و استفاده از تکنولوژی ها نوین دارد مشخص نماید.

عدم اطلاع کافی از علوم شناختی و حتی کاربری آن وسیله و یا تکنولوژی باعث بی اثر شدن کاربری آن در درمان و صرفا وقت تلف کردن می شود.

نکته دوم : همیشه در مشکلاتی مانند تاخیر حرکتی و یا فلج مغزی ( Cerebral Palsy ) توصیه به استفاده همراه از پروتکل های مرسوم توانبخشی و توانبخشی های شناختی می شود و هرگز توصیه به استفاده صرف از تکنولوژی های توانبخشی شناختی نمی شود.

نکته سوم : استفاده از یک تکنولوژی توانبخشی شناختی ، مثلا صرفا استفاده از واقعیت مجازی در روند درمان منطقی و علمی نیست و عموما توصیه به استفاده از چند تکنولوژی همراه با هم می شود.

توانبخشی شناختی در مرکز توانبخشی نگاه نوین در شرق تهران :

– در بخش توانبخشی شناختی مرکز توانبخشی نگاه نوین ، ابتدا ارزیابی توسط متخصص علوم شناختی انجام می شود سپس تقریبا کلیه تکنولوژی های ذکر شده در بالا را می توان برای کودک بنا به نیاز ایشان استفاده نمود که بعضی از تصاویر آن در پایین و یا در گالری تصاویر ، بخش مربوط به توانبخشی شناختی وجود دارد.

شما می توانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2 واحد 3 مراجعه کنید .

 

– آیا امکان این وجود دارد که توانبخشی کودک خود را در مرکز دیگری انجام دهم و کودک خود را صرفا جهت توانبخشی شناختی به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی نگاه نوین بیاورم ؟

پاسخ :

بله ، این امکان کاملا وجود دارد.

از آنجایی که این تجهیزات، هزینه و دانش خاص خود را می طلبد منطقی است که هر کلینیکی بر روی این مساله تمرکز ننماید و یا نتواند هزینه و فضای مربوط به آن را تهیه نماید و سیاست های کاری خاص خود را پیش ببرد، لذا این امکان در مرکز توانبخشی نگاه نوین وجود دارد که مراجعین علاوه بر دریافت خدمات توانبخشی خود در سایر مراکز به صورت بهره مندی خاص از خدمات توانبخشی شناختی حداقل 2 روز در هفته به این مرکز یعنی کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه نماید .

بنابراین برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرسی که در بالا ذکر شد مراجعه کنید .

توانبخشی نگاه نوین به چه میزان به توانبخشی شناختی آشنایی دارد ؟

پاسخ :

در مرکز توانبخشی نگاه نوین همانطور که ذکر شد متخصص علوم شناختی ارزیابی اولیه و برنامه درمانی را مشخص می نماید .

توانبخشی کودکان فلج مغزی یا CP از طریق تمرین فعال

کاردرمانی کودکان فلج مغزی از طریق راه رفتن

از جمله مهمترین تمرین هایی که برای کودکان فلج مغزی می توان در نظر گرفت تمرین راه رفتن این کودکان می باشد که استفاده طولانی مدت از این تمرین باعث آموزش و تشویق سیستم عصب مرکزی کودکان به انجام این کار می شود . مرکز توانبخشی نگاه نوین با کمک تجهیزات پیشرفته خود می تواند این کار را انجام دهد.

کاردرمانی کودکان فلج مغزی با راه رفتن

سی پی یا فلج مغزی یک اختلال حرکت دائم ولی غیر پیشرونده است که باید با کاردرمانی توانایی راه رفتن را به مبتلایان بازگرداند.

فلج مغزی بین 9 تا 14 ماهگی تشخیص داده می‌شود و کودکانی را دربر می‌گیرد که دچار تأخیر تکاملی و آسیب‌هایی در مغز شده‌اند.

برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

تعریف کلی فلج مغزی :

فلج مغزی یک اصطلاح کلی است که گروهی از ضایعات مزمنی که کنترل حرکتی فرد را مختل می کنند، شامل می شود.

اختلال حرکتی ناشی از این ضایعه در سالهای اولیه زندگی ظاهر می شود و معمولاً با گذشت زمان بدتر نمی شود. این بیماری در شرایط نقصان تکامل یا آسیب به مناطق حرکتی مغز بوجود می آید که در نتیجه آن این مناطق قادر به کنترل حرکتی و وضعیت بدنی (پوسچر) فرد نمی باشند.

علائم فلج مغزی چیست؟

1- سفتی عضلات یا اسپاستی سیتی

2- حرکات غیر طبیعی

3- اشکال در مهارت های حرکتی درشت از قبیل راه رفتن یا دویدن

4- اشکال در مهارت های حرکتی ظریف از قبیل نوشتن یا باز و بسته کردن دکمه های لباس

5- اشکال در مهارت های ادراکی و حسی

 

کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی

علائم فلج مغزی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و با گذشت زمان ممکن است تغییر ننماید بعضی از افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است به بیماری های دیگر از قبیل تشنج، آسیب ذهنی اختلال یادگیری و تأخیر رشدی نیز مبتلا باشند.

اگر چه ممکن است علائم فلج مغزی با گذشت زمان تغییر کنند اما این بدان معنی نیست که فلج مغزی یک بیماری پیشرونده است (بدتر نمی شود).

بنابراین اگر یک فرد مبتلا به فلج مغزی با گذشت زمان مشکلات او بیشتر شود، ممکن است این مشکلات چیز دیگری غیر از ضایعه فلج مغزی او باشد.

با وجود اینکه فلج مغزی یک ضایعه پیشرونده نیست اثرات فلج مغزی ممکن است در طی زمان تغییر نماید، گاهی اوقات تعدادی از این علائم بهبود می یابد برای مثال کودکی که اندامهای فوقانی یا دستهای او دچار اختلال است ممکن است توانایی لازم را برای نوشتن و پوشیدن لباس بدست آورد، در حالی که در بعضی از کودکان ممکن است سختی عضلات منجر به بروز مشکلاتی در لگن و ستون فقرات شود که نیازمند جراحی ارتوپدی باشد.

بالا رفتن سن کودکان مبتلا به فلج مغزی

بالا رفتن سن کودکان مبتلا به فلج مغزی در صورت عدم مراقبت توانبخشی و انجام تمرینات صحیح می تواند منجر به یک وضعیت غیر طبیعی در بدن آنان شود.

برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2 واحد 3 مراجعه کنید.

 

فلج مغزی می تواند منجر به ایجاد مشکلات و عوارضی از قبیل اشکال در غذا خوردن، کنترل ضعیف ادرار و موضوع و مشکلات تنفسی و زخمهای بستر شود.

علائم اولیه فلج مغزی معمولاً قبل از 3 سالگی ظاهر می شوند.

نوزاد مبتلا به فلج مغزی اغلب در مقایسه با کودکان عادی کندتر به مراحل رشدی خویش از قبیل غلتیدن، نشستن، چهار پا رفتن، لبخند زدن و … دست پیدا می کنند.

علل ایجاد کننده فلج مغزی:

1- چند قلویی

2- آسیب به جفت که ممکن است به رشد جنین صدمه بزند.

3- بیماریهای عفونی انتقالی جنینی، برای مثال ایدز، چربی، سیفیلیس و سوزاک

4- تغذیه نامناسب

5- قرار گرفتن در معرض مواد سمی از قبیل نیکوتین، الکل و داروها

6- ناسازگاری عامل Rh بین مادر و جنین

7- ناهنجاریهای کروموزومی

8- بیماریهای ژنتیکی

9- ناهنجاریها و بدشکلی های احتمالی مغز نوزاد

10- زایمان های طولانی مدت یا ناگهانی که ذخیره اکسیژن خون کودک را دچار مشکل می سازد و منجر به تخریب بافت مغزی می شود.

11- سرخجه

12- ساختار کوچک لگن مادر

13- تولد نارس کودک

14- زایمان به روش سزارین

15- اثرات ضرب بیهوشی و بی حسی

16- ضربه مغزی

17- زردی و یرقان

برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی (توانبخشی نگاه نوین) مراجعه کنید .

عواملی که می تواند در دوره طفولیت (در 3 سال اول زندگی) باعث ایجاد فلج مغزی شوند :

1- عفونت ها از قبیل مننژیت

2- خونریزیهای مغزی

3- ضربه مغزی بدنبال تصادف و افتادن از بلندی و …

4- غرق شدن

 

روشهای پیشگیری از بروز فلج مغزی:

1- تست مادران باردار از نظر عامل Rh در صورتی که این عامل منفی باشد 72 ساعت قبل از زایمان مادر واکسینه می شود. (در صورتی که Rh عامل فلج مغزی باشد)

2- درمان سریع کودک مبتلا به زردی به کمک روش فتوتراپی

3- انجام برنامه های کاهش استرس و فشار روانی مادران در دوره بارداری

4- حفاظت کودکان در مقابل ضربه ها و آسیب های فیزیکی به مغز خصوصاً هنگام تولد

 

تقسیم بندی انواع فلج مغزی:

الف – تقسیم بندی فلج مغزی بر اساس تعداد اندام های دیگر

1- کوادری پلژی : هر چهار اندام کودک درگیر است.

2- دای پلژی : هر چهار اندام کودک درگیر است اما درگیری پاها (اندام تحتانی) شدیدتر از دست ها است.

3- همی پلژی : یک طرف بدن درگیر است معمولاً دست بیشتر از پا درگیر است.

4- ترای پلژی : سه اندام کودک درگیر است معمولاً دو دست و یک پا.

5- منوپلژی : فقط یک عضو کودک درگیر است معمولاً یک دست.

 

ب – تقسیم بندی فلج مغزی بر اساس اختلال حرکتی

1- اسپاتیک : عضلات کودک اسپاتیک سفت می باشد و در مقابل کشش بشدت مقاوت می کنند.

این عضلات هنگامی که بکار گرفته می شوند بیش از اندازه فعال می شوند و حرکات زمختی را ایجاد می کنند.

در حالت طبیعی عضلات بصورت جفت کار می کنند برای مثال وقتی یک گروه منقبض می شود گروه مخالف شل می شوند تا امکان ایجاد حرکت آزادانه را در راستای مورد نظر فراهم سازند. اما در عضلات استپاتیک هر گروه عضلانی بطور همزمان منقبض می شوند و حرکت را متوقف می سازند، که به این حالت انقباض همزمان گفته می شود.

2- آتتوئید : آتتوئید عبارتست از اشکال در کنترل و هماهنگی حرکات.

کودکان مبتلا به فلج مغزی نوع آتتوئید حرکات پیچشی غیر ارادی و مداوم دارند. این افراد معمولاً مشکلات گفتاری نیز دارند. این ضایعه در اثر آسیب به هسته های قاعده ای مغز بوجود می اید.

3- آتاکسیک : فلج مغزی نوع آتاکسیک نادرترین نوع فلج مغزی است.

افرادی که دچار فلج مغزی نوع آتاکسیک می باشند دچار یک آشفتگی و نقص در حس تعادل و حس عمقی می باشند. توان عضلانی این افراد پایین می باشد. عضلات آنها شل است) و به حالت تلوتلو خوردن راه می روند و اندامهای فوقانی آنها در حالت راه رفتن بی ثبات می باشد.

درمان کودکان فلج مغزی :

مداخلات مورد نیاز برای مدیریت کودکان فلج مغزی در دو طیف می تواند مورد توجه باشد.
برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

(1)- درمان بخش صدمه دیده مغز که هماهنگی و حرکات عضلات را بدرستی هدایت نماید.

در این خصوص تاکنون مداخله پزشکی قابل قبول که ترمیم ضایعه مغزی را انجام دهد وجود نداشته اما با پیگیری توانبخشی مناسب می توان به اینگونه کودکان کمک کرد تا زندگی مستقلی را دنبال نمایند و به عبارت دیگر وجود ضایعه بدان معنی نیست که اینگونه افراد از یک زندگی متکی بخود محروم باشند.

اینگونه کودکان علاوه بر نیازهای عمومی برای شکوفا شدن استعدادهای بالقوه ای که از آن برخوردارند به آموزش و خدمات خاص نیز نیازمند می باشند. متأسفانه در پاره ای موارد حتی نیازهای عمومی اینگونه کودکان به فراموشی سپرده شده و نهایتاً ارتباط و تعامل اجتماعی که زمینه رشد، تکامل و آموزش کودکان می باشد محروم می گردند.

در خصوص اینکه چه باید کرد خانواده ها می بایست توجه نمایند که :

  • پی آمد ضایعه فلج مغزی برای کودکان با انواع ضایعه متفاوت می باشد و انتظار این است کودک را همان طوری که هست پذیرا باشیم.
  • ضایعه فلج مغزی یک بیماری پیشرونده نبوده، مداخلات و حمایت های بموقع می تواند کمک مؤثری برای استقلال کودک باشد. کودک توجه بیشتری را طلب می نماید و ضرورت دارد فرصت و امکانات و شرایط مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهایش فراهم شود.

(2)- کاربرد تکنیک های مختلف در جهت برطرف نمودن نقص، ضعف و اسپاسم حرکات عضلانی حاصل از ضایعه مغزی.

1-2- روشهای مختلف درمانی

الف – توانبخشی (Rehabilitation)

1- فیزیوتراپی : هدف از فیزیوتراپی کودکان فلج مغزی کمک به این افراد به منظور دستیابی آنها توانمندیهای جسمی حرکتیشان می باشد.

2- کاردرمانی : کاردرمانی یک سری فعالیتهای هدف مند را به منظور افزایش استقلال مهارتهای حرکتی درشت و ریز طراحی می کند. کاردرمان به کودک فلج مغزی در استفاده از وسایل تطبیقی از قبیل وسایل مورد نیاز جهت نشستن، حمام کردن، ایستادن و غذا خوردن و … کمک می نماید.

3- گفتاردرمانی : هدف گفتاردرمانی تسهیل و بهبود مهارتهای ارتباطی کودک فلج مغزی می باشد.

یک کودک فلج مغزی ممکن است نیاز به کمک در زمینه غلبه بر یک مشکل خفیف تلفظ داشته باشد یا اینکه ممکن است او نتواند از طریق گفتاری و کلامی با دیگران ارتباط برقرار کند و نیازمند یک روش غیر کلامی جهت برقراری ارتباط باشد. که از جمله این روشها می توان به روش ارتباط از طریق چشم، زبان اشاره، عکس خوانی و ارتباط از طریق دستگاههای الکترونیکی اشاره کرد.

ب – ارتوزها، قالب های گچی و اسپلینت ها

برای اکثر کودکان فلج مغزی بمنظور تقویت روشهای توانبخشی اغلب ارتوز، اسپلینت و قالب های گچی تجویز می شود. این وسایل به حفظ و ایجاد ثبات در مفصل و قرار دادن مفصل در وضعیت صحیح و همچنین ممانعت از کشش بیش از حد عضلات کمک می کنند.

ج – روشهای درمان دارویی

ممکن است برای کودک مبتلا به فلج مغزی بدلیل شرایط خاصی نظیر ابتلا به تشنج یا سفتی های دردناک در نتیجه اسپاسمهای شدید از داروهای خاصی استفاده شود. سفتی عضلانی را می توان از طریق تزریق داروهایی ویژه ای از قبیل بوتوکس (Botox) برای مدت چند ماه مهار کرد.

د- جراحی

ممکن است بمنظور کاهش اثر سفتی عضلانی برای ستون فقرات، لگن و پاهای کودک مبتلا به فلج مغزی یکسری جراحیهای ازتوپدی و بافت نرم برای او انجام شود. در این روشهای جراحی می توان با بلند کردن طول عضلات و انتقال تا …… حرکت کودک را تسهیل نمود. زمانی که رشد کودک متوقف شود از روش درمانی جراحی استخوانی به منظور وضعیت دهی صحیح به استخوانهای کودک مبتلا به فلج مغزی نیز ممکن است استفاده شود.

گاهی اوقات متخصصین مغز و اعصاب ممکن است ریشه های عصبی که کنترل توان عضلانی را بعهده دارند را نیز جراحی نماید. در این روش که ریزوتومی انتخاب پشتی نامیده می شود هدف کاهش سفتی عضلانی می باشد.

کودکان فلج مغزی همانند سایر کودکان به محبت، توجه، عاطفه، صمیمیت و رابطه دوستانه و انسانی نیازمند می باشند.
برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

3- وسایل تطبیقی

امروزه وسایل کمکی زیادی جهت کمک به کودکان مبتلا به فلج مغزی وجود دارد. که این وسایل به فرد کمک می کند تا براحتی فعالیتهای روزمره زندگی خویش را انجام دهد.

1-3- وسایل کمک حرکتی

– ویلچر (دستی و الکترونیکی) – دوچرخه و سه چرخه های مخصوص

– رورؤک عصا و واکر

2-3- وسایل کمک ارتباطی کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی

– تابلوهای سمبولیک

– دستگاههای الکترونیکی ترکیب کننده صوت

– کی بردهای مخصوص

3-3- تسهیلات کمکی فعالیت های روزمره زندگی

– درهای الکترونیکی که بطور اتوماتیک باز و بسته می شوند

– وسایل تغذیه ای (از قبیل قاشق و …) با دستهای بلند

– چسب های گرفتن

– سیستمهای کنترل محیطی

البته وسایل فوق الذکر بسته به فرهنگ و نوع کشور متغیر می باشند.

4-توجه به توانمندی های کودکان فلج مغزی

از آنجائیکه معلولیت کودک کاملاً‌ مشخص است و میزان درمان آن نیز تا حد زیادی قابل پیش بینی است، رسیدگی به سایر توانمندیها و استعدادها و از طرفی توجه به سلامت روحی کودک از اهمیت بالایی برخوردار باشد. متأسفانه بسیاری از اوقات قربانی مشکلات جسمی کودک می شوند.

میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2 واحد 3 مراجعه کنید .

توصیه های مهم کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی :

1- ارزیابی کودک توسط یک روانشناس به منظور بررسی برخی اختلالات یادگیری کودک و انجام آزمایشهای خاص به منظور جبران به موقع مشکلات.

2- اهمیت به آموزش کودک و ایجاد مهارتهای مختلف اعم از مهارت خودیاری، مهارتهای اجتماعی، حرکتی، آموزشهای تحصیلی و غیره.

بسیاری از کودکان با مشکلات جسمی از هوش و استعداد خوبی برخوردارند که پرورش مهارتها و استعدادها خصوصاً در سنین قبل از دبستان می تواند در ایجاد اعتماد به نفس بیشتر کودک در مدرسه و مراحل بعدی زندگی او نقش به سزایی داشته باشد.

3- لازم به ذکر است که کودکان با مشکلات جسمی شدید که شاید از رفتن به مدرسه محرومند از یادگیری و آموزش محروم نیستند و نباید محروم شوند.

4- کودکانی در عین حال از نظر ذهنی نیز دارای محدودیتهایی هستند را می توان با مشاوره و اهتمام به توانمندسازی کودک در خودیاری و استفاده از توانمندیهایش بهبود بخشید و شاید این امر از اهمیت بیشتری برخوردار باشد

مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در شرق تهران

توضیحات کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی :

فلج مغزی شایع ترین ناتوانی حرکتی مزمن و عارضه عصب- شناختی در کودکان است. همکاری فعالانه والدین در اجرای برنامه­های توانبخشی کودک، رشد و تکامل حرکتی کودک را تسهیل خواهد کرد. در پژوهش حاضر به تعيين اثربخشي برنامه كاردرماني خانواده محور بر توسعه مهارت­هاي حركتي كودكان فلج مغزي اسپاستيك پرداخته شد.

برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

مواد و روش­ها: در این مطالعه مداخله­ای و شبه تجربی، 20 كودك فلج مغزي اسپاستیک 7-5 ساله كه توانایی راه رفتن مستقل داشتند از جامعه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه 10 نفره مداخله و گواه قرار گرفتند.

یافته ­ها: نتایج نشان می­دهد که گروه آزمایش پس از شرکت در برنامه مداخله، در مقایسه با گروه کنترل، نه تنها از لحاظ آماری تفاوت معناداری را نشان داده است (001/0 = P) بلکه اندازه اثر بدست آمده (62/0=ηP2) نشان دهنده­ی اثر بخشی مداخله بر روی مهارت­های حرکتی کودکان فلج مغزی در آزمون کفایت حرکتی برونینکز- اوزرتسکی است.

نتیجه گیری:

برنامه­ ي كاردرماني خانواده محور در كنار برنامه ­هاي متداول توان بخشي، مي تواند نقش مهمی در بهبود و توسعه­ي مهارت­هاي حركتي كودكان فلج مغزي داشته باشد.

میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2واحد 3 مراجعه کنید .

فلج مغزی (به انگلیسی: cerebral palsy) گروهی از اختلالات حرکتی دایم ولی غیر پیشرونده هستند که به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی یا اسیب‌های وارده بر مغز در مراحل اولیه تکامل ایجاد می‌گردند.

تعدادی از اینان فقط نقص حرکتی دارند و اختلال دیگری ندارند ولی در سایر بیماران علایم احتمالی همراه این اختلالات، مشکلات یادگیری، شنیدن، دیدن و تشنج است. وضعیت هوش بسته به محل آسیب متغیر است و بعضی از این کودکان از نظر هوشی با استعدادند. فلج مغزی دارای چندین نوع متفاوت است:

اسپاستیک (Spastic)

شایعترین نوع که ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد را شامل می‌شود در اثر آسیب به نورون‌های حرکتی فوقانی در مسیر پیرامیدال ایجاد می‌شود گاهی دو طرفه‌است حداقل با دو مورد از موارد زیر مشخص می‌شود:

الگوی حرکتی غیرطبیعی، افزایش تون(tone) عضلات، رفلکس‌های پاتولوژیک مانند بابنکس و هیپررفلکسی آتاکسیک (Ataxic)، در کمتر از ۵ درصد موارد مشاهده می‌شود به علت آسیب مخچه روی می‌دهد ومشخصات آن عبارت است از وضعیت (posture) غیرطبیعی و فقدان هماهنگی منظم عضلات و یا هر دو دیس کینتیک (Dyskinetic)، ده تا پانزده درصد موارد را تشکیل می‌دهد مشخصه آن الگوهای حرکتی غیرطبیعی و حرکات بدون اراده، کنترل نشده و راجعه‌ است

هیپوتونیک (Hypotonic)

علل شیوع

شیوع فلج مغزی ۳/۳ در هر ۱۰۰۰ نفر است؛ تقریباً ۸۱ درصد آن‌ها مبتلا به نوع اسپاستیک فلج مغزی هستند در میان کودکان با فلج مغزی ۸ درصد دچار طیفی از اختلالات مانند اوتیسم و ۳۵ درصد مبتلا به صرع هستند. ۵۶ درصد قادر به راه رفتن به تنهایی و ۳۳ درصد دچار محدودیت حرکتی و یا نا توانی در راه رفتن هستند

فلج مغزی توسط آسیب یا ناهنجاری‌های مغزی ایجاد می‌شود. بسیاری از این مشکلات در دوران جنینی رخ می‌دهند اما این اختلال می‌تواند در هر زمان دیگری طی ۲ سال اول زندگی، زمانی که مغز کودک همچنان در حال تکامل است رخ دهد. در بعضی از افراد با فلج مغزی بعلت کاهش سطح اکسیژن (هیپوکسی) بخش‌هایی از مغز آسیب دیده‌اند.
برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

عوامل خطرساز

  • نوزادان زودرس برای بروز فلج مغزی در خطر بیشتری قرار دارند. فلج مغزی در بعضی از کودکان در نتیجه تولد باوزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم
  • عوارض حاملگی مانند پلی هیدآمنیوس اکلامپسی، خونریزی در سه ماهی سوم، چند قلویی، پرزانتاسیون غیرطبیعی جنین، تب مادر
  • تشنج یا اختلالت تشنجی در مادر
  • درمان مادر با هورمون تیروئید استروژن یا پرژسترون
  • آنسفالوپاتی هیپوکسیک -ایسکمیک

میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2واحد 3 مراجعه کنید .

خونریزی مغزی

  • عفونت‌های مغزی (آنسفالیت، مننژیت، ابتلا به ویروس هرپس سمپلکس)
  • ضربه مغزی
  • عفونت در مادر طی دوران بارداری (سرخجه)
  • ایکتر شدید
  • علل نامشخص

علائم

بیشتر موارد ابتلا به جز موارد خفیف در ۱۸ ماه اول زندگی مشخص می‌شوند. علایم به صورت ناتوانی در رسیدن به استانداردهای حرکتی، وجود اختلالاتی مثل عملکرد حرکتی خشن و نامتقارن و افزایش تون عضلات (hypertonia) یا کاهش تون عضله (hypotonia).

علایم بسیار متفاوت است علایم ممکن است خفیف یا شدید باشد و تنها یک نیمه بدن یا هر دو نیمه بدن درگیر باشد. با درگیری بیشتر دست‌ها یا پاها و یا هر ۴ اندام همراه باشد. حرکات غیرطبیعی (نظیر پیچشی، پرشی، جرخشی) در دست‌ها، پاها، بازو، ساق با، این حرکات حین استرس تشدید می‌یابد.

لرزش، عدم حفظ هماهنگی و تعادل بدن، عضلات شل بخصوص در حالت استراحت، مفاصل بیش از حد متحرک، کاهش ضریب هوشی، کاهش توانایی یادگیری، اختلال در تکلم، مشکلات شنوایی و بینایی، تشنج، درد بخصوص در بالغین، علایم گوارشی (شامل اختلال در مکیدن شیر، یا غذا خوردن، جویدن، بلعیدن، استفراغ و یبوست، افزایش آبریزش دهان)، روند کند رشد، تنفس‌های نامنظم، بی‌اختیاری ادرار.

برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

مراکز کاردرمانی در شرق تهران

تعداد و شدت علایم زیر در کودکان دچار فلج مغزی، کاملاً متغیر است:

  • بروز مشکل در مکیدن نوک پستان یا شیشه شیر در همان اوایل شیرخوارگی
  • فقدان تون عضلانی طبیعی (در مراحل اولیه)
  • کندی رشد و نمو (راه رفتن، صحبت کردن)
  • سفتی و اسپاسم عضلات (در مراحل بعدی)
  • درجات متغیری از عقب‌ماندگی ذهنی
  • مشکل در هماهنگی و تعادل بدن
  • کری
  • ژست‌های غیرطبیعی بدن
  • لوچی
  • حرکات بی‌هدف بدن
  • تشنج

عواقب مورد انتظار

شدت این نوع اختلال در کودکان بسیار متغیر است. امکان دارد کودک دچار فلج مغزی، علی‌رغم ناتوانی عضلانی شدید، بسیار با هوش باشد. از بسیاری از کودکان دچار فلج مغزی می‌توان در محیط گرم خانه نگهداری کرد. آن دسته از کودکانی که اختلال خفیف‌تری دارند می‌تواند یک زندگی پربار و تقریباً طبیعی داشته باشند. اما کودکانی که اختلال شدید دارند ممکن است نیازمند مراقبت مخصوص باشند.

پیشگیری

ترتیبات مراقبت مناسب را در زمان حاملگی، شروع درد زایمانی، و زایمان فراهم آورید.

1- در زمان حاملگی، رژیم غذایی طبیعی و متعادل داشته باشید.
2- در زمان حاملگی، بدون مشورت با پزشک خود هیچ دارویی مصرف نکنید. به هیچ عنوان الکل ننوشید.
3- در زمان حاملگی، از افراد بیمار و مبتلا به عفونت دوری گزینید.

برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

درمان

درمان به نوع اختلال عملکردی بستگی دارد درمان‌های فیزیکی و کاردرمانی به نحو مطلوبی وضعیت و حرکات بدنی را تسهیل می‌کند روش‌های درمانی در مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی عبارتند از:

  • تجویز داروهای خوراکی، تجویز بوتولینیوم، کارگذاری پمپ اینتراتکال باکلوفن جهت درمان اسپاسیته
  • درمان تشنج، اختلالات ارتوپدی، و اختلالات حسی.

روان درمانی یا مشاوره برای کمک به خانواده کودک برای پذیرش وضعیت کودکشان و کمک کردن به وی برای دستیابی به حداکثر توانایی خود جراحی برای تصحیح مشکلات عضلانی و بدشکلی‌های مربوطه
مراقبت در مکان مخصوص نگهداری درازمدت کودکان دچار فلج مغزی شدید

با توجه به این که تشخیص زودهنگام مهم است، کودک خود را مرتب برای چکاب پیش پزشک ببرید. تشخیص ندادن فلج مغزی ممکن است باعث شود کودک فرصت وارد شدن به برنامه‌های مخصوص برای به حداکثر رساندن رشد و نمو را از دست دهد.

همواره در مورد خود و کودک‌تان دید مثبت داشته باشید. گاهی نتایج دور از انتظار و خوبی به دست می‌آید.
با دیگر والدینی که کودکانشان فلج مغزی داشته‌اند مشورت کنید و از آن‌ها راهنمایی و کمک بخواهید.
در مورد برنامه‌های آموزشی و فیزیوتراپی مخصوص این کودکان و نیز گروه‌های حمایتی تحقیق به عمل آورید تا بتوانید به بهترین درمان دسترسی داشته باشید و توانایی‌های کودکتان را به حداکثر برسانید.

برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

کاردرمانی بهترین و مؤثرترین شیوه جهت درمان و بهبودی این کودکان است و در صورت صلاح دید کاردرمانگر مربوطه به فیزیوتراپیست محترم مراجعه شود.

فیزیوتراپی در درمان این بیماران بسیار موفق بوده و برای درمان تکنیک‌های بسیاری دارد فیزیوتراپیست کنترل سر وگردن .کنترل اندام‌ها ویادگیری نشستن ایستادن .راه رفتن به کودک آموزش می دهند و به او کمک می‌کند وکاردرمان نیز برای فعالیت‌های روزمره مانند لباس پوشیدن به تنهایی حمام و دستشویی رفتن و…را به کودک آموزش می‌دهد

میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی به آدرس تهران ، خیابان پیروزی ، خیابان افراسیابی ، ساختمان پزشکان المهدی ، پلاک 369، طبقه 2واحد 3 مراجعه کنید .

حرف آخر‌

در پایان اشاره می کنیم فلج مغزی طیف وسیعی از کودکان با آسیب های مغزی را دربر می گیرد که بسته به شدت و وسعت آسیب مغزی ، پیشرفت فرد بیمار تحت تاثیر قرار می گیرد ، مداخلاتی نظیر کاردرمانی به منظور کاهش اثرات منفی این علائم بسیار مفید بوده و می تواند در استقلال فرد در زندگی بسیار موثر باشد.

برای بهبود فرزند خود میتوانید به مرکز کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی مراجعه کنید .

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *