چگونه عزت نفس کودک خود را ایجاد کنیم؟

چگونه عزت نفس کودک خود را ایجاد کنیم؟

عزت نفس نقش بسزایی در رشد کودکان سالم دارد. کودکانی که عزت نفس بالایی دارند معمولا در زندگی موفق تر می شوند. متأسفانه، نتایج برای کودکان با عزت نفس پایین می تواند بسیار ضعیف باشد. به عنوان والدین، عزت نفس فرزندتان تا حد زیادی مسئولیت شماست. کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا به فرزندتان کمک کنید تا احساس اعتماد به نفس و شایستگی کند.

کودکانی که عزت نفس بالایی دارند، این اعتماد به نفس را دارند که فعالیت های جدید را امتحان کنند و نسبت به موفقیت های خود احساس غرور کنند. در حالی که شکست خوردن هرگز خوشایند نیست، این کودکان دارای توانایی عاطفی برای مقاومت در برابر عدم موفقیت و همچنین حفظ شجاعت برای تلاش مجدد هستند.

کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، خود انتقادی هستند و هنگام مرتکب اشتباه مثبت نگر بودن مشکل دارند. این ممکن است باعث شود که کودک نتواند دوباره تلاش کند یا از فرصت بعدی برای موفقیت امتناع کند.

بچه‌ها می‌توانند حساس باشند و گروه همسالانی داشته باشند که می‌تواند بسیار خشن باشد، بنابراین به عنوان والدین، کاری که در خانه انجام می‌دهید بسیار مهم است. بسیار مهم است که فرزند شما دارای یک ذخیره سالم از عزت نفس باشد، که همچنین به عنوان یک حائل برای زنده ماندن از ناخوشایند بچه های دیگر عمل می کند.

به فرزندتان بهترین فرصت را برای شکوفایی و شاد بودن بدهید.

از راهبردهای زیر برای کمک به فرزندتان استفاده کنید تا نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد:

۱. فرزندتان را بدون قید و شرط دوست داشته باشید. هر کودکی باید باور داشته باشد که مهم نیست چه کاری انجام می دهد – موفقیت یا شکست – والدینش همچنان او را دوست دارند و همچنان در کنار او خواهند بود.

  • تأثیری را که بر عزت نفس کودک می‌گذارد، در نظر بگیرید، وقتی آنها معتقدند که فقط زمانی دوستشان دارند که رفتار خاصی داشته باشند یا به نتیجه خاصی برسند.

2. به فرزند خود کمک کنید تا اهداف قابل دستیابی را تعیین کند. چند چیز بیشتر از موفقیت برای عزت نفس مفید است. برای ایجاد این اهداف با فرزندتان کار کنید.

  • با اهدافی شروع کنید که رسیدن به آنها بسیار آسان است. به فرزندتان طعم موفقیت و افزایش اعتماد به نفس همراه با آن را بچشید.
  • به عنوان مثال، یک هدف خوب برای یک کودک خردسال ممکن است تمیز کردن اتاقش باشد.

3. سماجت را تشویق کنید. موفقیت و پشتکار دست به دست هم می دهند. در فرزندتان شجاعت پیدا کنید که پایدار باشد و به او نشان می دهید که چگونه موفق شود.

  • وقتی فرزندتان با یک چالش دشوار روبرو می شود، تحسین کنید و تسلیم نشوید.
  • یکی از راه هایی که می توانید به فرزندتان کمک کنید این است که الگوی خوبی قرار دهید. معنی استقامت را نشان دهید.

4. به فرزندتان حق انتخاب بدهید. وقتی هیچ کنترلی بر زندگی خود ندارید، داشتن عزت نفس سخت است. برای ایجاد حس خودکنترلی، به فرزندتان حق انتخاب بدهید. این می تواند به سادگی ارائه دو گزینه برای ناهار به آنها باشد یا اینکه به آنها اجازه دهید انتخاب کنند چه کفشی در آن روز بپوشند.

5. کمال را دلسرد کنید. فرزندتان را از تلاش برای کامل بودن منصرف کنید – بازی که هیچکس نمی تواند برنده شود. عزت نفس فرزند شما زمانی که متوجه شود که هرگز نمی تواند کامل باشد، آسیب می بیند.

  • به فرزندتان نشان دهید که برای تلاش و پیشرفت ارزش قائل هستید. اینها اقداماتی است که هر کسی می تواند به آن دست یابد.

6. از تمجید بیش از حد خودداری کنید. کودک شما می داند که چه زمانی تحسین شما بیش از حد است. هنگامی که به رسمیت شناخته شده است، ستایش کنید. همچنین فرزندتان را به خاطر تلاش خوب خود تحسین کنید. لازم به ذکر است که تحسین بیش از حد نشان داده شده است که به جای تقویت اعتماد به نفس کودک به آن آسیب می رساند.

7. به فرزندتان اجازه دهید تعریف شما را بشنود. وقتی کودک از پدر و مادری که او را در مقابل بزرگسال دیگری تعریف می کند، می شنود که عزت نفس خود را تقویت می کند.

  • فرزندان شما همیشه شما را تماشا می کنند. به نفع خودت از آن استفاده کن.

8. به خوبی از خود مراقبت کنید. مراقبت خوب از خود به فرزندتان نشان می دهد که شما مهم هستید. آنها باور خواهند کرد که مهم هستند و باید از خودشان نیز مراقبت کنند. شما می توانید الگوبرداری کنید که چگونه خود را در اولویت قرار دهند.

شکی نیست که کودکی با عزت نفس بالا شادتر و با اعتماد به نفس تر است. ما بهترین ها را برای فرزندانمان می خواهیم، بنابراین این وظیفه ماست که به فرزندانمان در این مسیر کمک کنیم.

کاری که ما در خانه انجام می دهیم می تواند تأثیر قابل توجهی بر آینده فرزندانمان داشته باشد. به فرزندان خود بیاموزید که خود را دوست داشته باشند و به آنها ایمان داشته باشند، و آنها از مزایای آن در طول زندگی خود بهره مند خواهند شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *