چند نکته برای اینکه کودک سریع تر شروع به صحبت کند

چند نکته برای اینکه کودک سریع تر شروع به صحبت کند

چند نکته برای اینکه کودکتان سریع تر شروع به صحبت کند

کودک معمولاً از حدود 1 سالگی شروع به صحبت میکنند. انتظار اینکه فرزندتان اولین کلمه اش را بگوید ممکن است طولانی به نظر برسد، اما شما به عنوان حامیان آنها، نقش بزرگی در کمک به رشد گفتار و زبانشان ایفا میکنید.

در ادامه نکاتی را بیان میکنیم که با کمک آن میتوانید کودکانتان را به حرف زدن وادار کنید.

روی آنها فشار نیاورید:

اگر کودک نوپای شما صحبت نمیکند، رویشان فشار نیاورید. اگر دائما کلماتی تکراری به آنها میگویید تا از شما تقلید کنند، یا وقتی صحبت نمیکنند ناامید به نظر میرسید، فرزندتان متوجه این موضوع خواهد شد و این احساسات منفی نسبت به برقراری ارتباط میتواند ذوق کودکتان را کور کند.

مهم است که انگیزه صحبت کردن را برایشان با ایجاد سرگرمی برای آنها حفظ کنید. گاهی اوقات میتوانید کلماتی را بیان کنید و از آنها بخواهید که از شما تقلید کنند و قبلش از آنها بخواهید که حواسشان به شما جمع باشد یا بگویید آنچه من میگویم را تکرار کن. اما دقت کنید که همیشه این را از آنها نخواهید زیرا اگر همیشه این کار را انجام دهید ممکن است کودک شما احساس تنش یا فشار کند.

درعوض، زمانی که به او فرصت ‌های طبیعی برای اظهار نظر و استفاده از کلمات میدهید، احتمال زیادتری وجود دارد تا واکنش نشان دهند و صحبت کنند. میتوانید این کار را در طول روز با پرسیدن سؤال از فرزندتان و مکث در مکالمه انجام دهید تا ببینید آیا پاسخ میدهد یا خیر.

فرض کنید با هم در پارک هستید. میتوانید جملاتی از این قبیل بگویید:” وای، به آن درخت بزرگ نگاه کن! درخت را میبینی؟” مکث کنید و منتظر بمانید تا ببینید فرزندتان چه میگوید. سپس به اظهار نظر ادامه دهید. “به برگ های سبز زیبا نگاه کن. آن درخت خیلی بلند است.” دوباره مکث کنید تا ببینید فرزندتان چگونه پاسخ خواهد داد.

در مورد 5 نکته برای والدین با کودکانی در سن مهدکودک بیشتر بدانید.

 با کودکتان هدف دار بازی کنید:

یکی از بهترین و سرگرم کننده ترین کارهایی که میتوانید برای کمک به رشد مهارت های ارتباطی کودک خود انجام دهید، بازی است. هم بازی شدن با آنها و بازی با اسباب بازی های مورد علاقه شان کودک نوپای شما را تشویق میکند تا از کلمات مرتبط با آن اسباب بازی ها استفاده کند. چه در حال چیدن بلوک ‌ها، بازی با عروسک ها، یا هل دادن ماشین یا قطار اسباب ‌بازی باشید، همیشه کاری وجود دارد که میتوانید با هم انجام دهید تا فرزندتان را تشویق به صحبت کنید.

ابتدا هم پای فرزندتان حرکت کنید و کارهایشان را تقلید کنید و با اسباب بازی هایی که انتخاب میکند بازی کنید. بچه ها زمانی که به کاری که انجام میدهند علاقه مند هستند بیشتر با هم ارتباط برقرار میکنند.

فرض کنید کودک نوپای شما در حال بازی با یک عروسک است. کلمات و عبارات مربوط به نحوه بازی با اسباب بازی را مدل کنید. اگر به عروسک غذا میدهید، نظرات ساده ای مانند “مممم، غذای خوشمزه!”

اگر وانمود میکنید که عروسک را میخوابانید، بگویید “شب بخیر!” مطمئن شوید که این عبارات و کلمات را بارها و بارها الگوبرداری کرده اید.

اگر احساس میکنید که حتی یک کلمه یا مشابه آن را تکرار میکنند شما کارتان را درست انجام داده اید!

کودکانی که هنوز حرف نمیزنند، به تکرار مداوم کلمات جدید نیاز دارند تا آنها را یاد بگیرند و در نهایت آنها را بگویند.

  به فرزندتان حق انتخاب بدهید:

یکی دیگر از راه های آسان و عملی برای علاقه مند کردن کودک نوپا به حرف زدن این است که به او حق انتخاب بدهید. به کودک خود دو گزینه برای سوالاتی مانند “چه میخواهی بخوری؟” پیشنهاد دهید. یا “کدام اسباب بازی را میخواهی؟”

با استفاده از سوالاتی که جوابشان توضیحی است و نیاز است که به آنها پاسخ داده شود، شروع کنید.

در صورت امکان، بهتر است به فرزند خود گزینه هایی را که میتواند انتخاب کند نشان دهید. اگر بپرسید “چه میخواهی بخوری؟”، گزینه‌ های میان‌ وعده ‌شان را به آنها نشان دهید مثلاً موز یا کلوچه!

و در حین نشان دادن غذا، هر کلمه را مدل ‌سازی کنید. مثلا یکی را در دستتان بالاتر از دیگری قرار دهید تا به خواسته اش اشاره کند و یا صدایی تقلید کند که مشابه آن کلمه باشد. آنها حتما یک راهی پیدا میکنند تا به شما نشانه ای بدهند.

به هر حال شما باید آنها را به تقلید از کلمه تشویق کنید. اگر به موز اشاره کردند، میتوانید بگویید: «موز؟ بههه، موز میخوای؟” حتی یک پاسخ ساده مانند “بله!” یا بیشتر!” میتواند یک پاسخ عالی باشد!

اولین حرف کلمه را برای فرزندتان با تاکید بیشتری بیان کنید مثلا بگویید “ممممموز”  تا ببینید آیا او میتواند همان صدای اول را تقلید کند یا خیر.

یک نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که برای مدت طولانی آنها را منتظر نگذارید. فقط قبل از دادن میان وعده یا اسباب بازی، به کودکتان فرصت دهید تا به شما پاسخ دهد.

فعالیت ‌های جدید را امتحان کنید یا از مکان ‌های جدید دیدن کنید:

درست مانند بزرگسالان، کودکان نیز میتوانند از روال های عادی و همیشگی خسته شوند. مهم است که یک سری چیزها را تغییر دهید تا علاقه فرزندتان را تحریک کنید.

فعالیت‌ های زیادی وجود دارد که میتوانید انجام دهید و مکان ‌های زیادی میتوانید بروید که هزینه ‌ای ندارند.

به عنوان مثال: به یک پارک جدید بروید.

به یک هایپر مارکت بروید و آنها را در چرخ های خرید بگذارید و بگذارید یک سری از کالاها را آنها انتخاب کنند.

بگذارید کودکتان در کارهای خانه به شما کمک کند.

به کتابخانه بروید . کتاب قصه ها را به آنها نشان دهید.

پروژه‌ های هنری یا کار دستی درست کنید.

وقتی فرزندتان درگیر کاری است و به کاری که انجام میدهد علاقه‌ مند است، احتمالاً تمایل بیشتری به صحبت در مورد آن دارد. برخی از این فعالیت ها را امتحان کنید و از تکنیک های مدل سازی که در بالا توضیح داده شد برای کمک به فرزندتان در تقلید کلمات جدید استفاده کنید. خیلی به آنها فشار نیاورید، اما مرتب با آنها صحبت کنید تا کلمات در ناخودآگاهشان جا بیفتد.

همچنین در مورد 5 حرکت بدن موثر در شروع صحبت کودک بیشتر بخوانید

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *