پردازش بینایی و دست خط در کودکان

پردازش بینایی و دست خط در کودکان

پردازش بینایی و دست خط در کودکان

وقتی بچه ها نوشتن را یاد می گیرند، حروف را یکی یکی کپی کرده و یاد می گیرند. آنها خطوط را کپی می کنند و آنها را با منحنی ها و زوایای مختلف ترکیب می کنند تا حروف را با دقت بسازند. این امر و میزان نظم و زیبایی این خطوط نشان دهنده میزان کیفیت پردازش بینایی کودکان می باشد.

پس از یادگیری نحوه ساخت حروف، کودکان شروع به قرار دادن حروف در کنار هم می کنند تا کلمات دو و سه حرفی را تشکیل دهند. به آن‌ها نشان داده می‌شود که چگونه حروف را در کنار یکدیگر قرار دهند (اما نه روی هم یا خیلی از هم دور شوند) تا یک کلمه بسازند. کلمات بر روی دستورالعمل های کاغذ تحریر قرار می گیرند. به طور معمول، بچه ها حروف را در بالا یا پایین خطوط و با اندازه های مختلف با درجه ای از عدم دقت مورد انتظار قرار می دهند.

همانطور که کودکان کنترل بیشتری بر شکل گیری مداد و حروف اصلی خود پیدا می کنند، خط، اندازه و فاصله را در صفحه تنظیم می کنند. سپس با پیشرفت بیشتر کودکان در این زمینه ها، کلمات و جملات طولانی تری را با توانایی سازماندهی اطلاعات روی کاغذ می نویسند. حاشیه‌ها، فهرست‌ها، کپی کردن اطلاعات بدون حذفیات، و تشکیل حروف از حافظه، همگی با کسب تجربه دست‌نویسی در کودکان مهارت پیدا می‌کنند.

اما چه اتفاقی می افتد که یک یا چند مورد از این مهارت ها دچار مشکل شوند؟

اگر کار مکتوب طبق انتظار پیشرفت نکند چه؟

انتظارات خوانایی و سرعت دست خط با رشد کودک و پیشرفت در کلاس افزایش می یابد. توانایی پردازش اطلاعاتی که مشاهده می شود به دست خط ترجمه می شود. مشکلات در معکوس کردن، مهارت های کپی کردن، قرار گرفتن در خطوط ممکن است یک مشکل پردازش بینایی باشد.

اختلال پردازش بینایی چیست؟

اختلال پردازش بینایی به مشکل در پاسخ به اطلاعات بصری اشاره دارد. این ممکن است روشی باشد که مغز اطلاعات بصری را درک می کند و به آن پاسخ می دهد یا ممکن است به معنای خروجی حرکتی باشد که در نتیجه اطلاعات بصری رخ می دهد. اطلاعات دریافت شده به درستی پردازش نمی شود.

مهارت های پردازش بصری و دست خط

مهارت‌های پردازش بینایی بر سایر حوزه‌های عملکرد تأثیر می‌گذارد، اما دامنه این پست به مهارت‌های پردازش بصری و دست‌نویس می‌پردازد. به طور کلی، مشکلات پردازش بینایی باعث می شود کودک در پردازش اطلاعاتی که می بیند دچار مشکل شود.

مهارت هایی وجود دارد که برای دست خط ضروری است که فرد را قادر می سازد خوانا بنویسد. این مهارت‌های پردازش بینایی بخشی از توانایی‌های “دید پنهان” هستند که بر دست خط تأثیر می‌گذارند.

  • تمایز بینایی: مشاهده و شناسایی تفاوت‌ها در قسمت‌های حروف قسمت‌های کلمات (تمایز کردن بین b و د یا پخت و ترمز)
  • پاسخگویی بینایی: پاسخ دادن به ورودی حسی تنها بخشی از پردازش بینایی است. یک کودک ممکن است در پاسخ به اطلاعات بصری بیش از حد یا کمتر واکنش نشان دهد.
  • Figure Ground: توانایی استخراج اطلاعات مرتبط در حالی که اطلاعات مربوط به آن را در کارهای کپی در حین کپی کردن از یک متن نادیده می گیرد.
  • روابط فاصله بصری: فاصله بین کلمات یا حروف در خطوط
  • حافظه بینایی: توانایی کپی کردن کارهای نوشته شده از حافظه مانند کپی کردن لیست تکالیف از تخته سیاه بدون تغییر دید با هر حرف.
  • بسته شدن بصری: توانایی تشخیص بخشی از یک حرف یا فرم بدون دیدن کل قسمت
  • توالی بصری: توانایی “دیدن” حروف یا کلمات به ترتیب خاص
  • موتور بصری: هماهنگ کردن آنچه با چشم ها دیده می شود در حرکات با دست ها برای قرار دادن حروف و کلمات روی خطوط و با تشکیل حروف مناسب

اگر فکر می کنید فرزند یا دانش آموز شما ممکن است برخی از این مشکلات را در پردازش بینایی داشته باشد که منجر به مشکلاتی در دست خط می شود، غربالگری بینایی و صحبت با یک کاردرمانگر می تواند بسیار مفید باشد.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *