مقابله با DLD

مقابله با DLD

اختلال زبان رشدی (DLD) زمانی شناسایی می شود که کودک مشکلاتی در رشد زبان داشته باشد که تا سن مدرسه و بعد از آن ادامه یابد. مشکلات زبان تأثیر قابل توجهی بر تعاملات اجتماعی روزمره یا پیشرفت تحصیلی دارد و در غیاب اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی ذهنی یا یک وضعیت شناخته شده زیست پزشکی رخ می دهد. بارزترین مشکلات، مشکلات در استفاده از کلمات و جملات برای بیان معانی است، اما برای بسیاری از کودکان، درک زبان (زبان دریافتی) نیز یک چالش است. این ممکن است مشهود نباشد مگر اینکه ارزیابی رسمی به کودک داده شود.

در مورد 10 نکته انتخاب اسباب بازی کودکانی با تاخیر در حرف زدن  بدانید.

پیش‌بینی می‌شود که اختلال زبان رشدی (DLD) 7 درصد از جوانان در جمعیت جوان را تحت تأثیر قرار دهد، که تقریباً معادل 2 نفر در هر کلاس سطح ابتدایی است، این امر DLD را به رایج‌ترین مشکل دوران کودکی تبدیل می‌کند. علیرغم شیوع، اطلاعات کمی در مورد اینکه DLD چیست و چگونه روی کودک در زندگی روزمره تأثیر می گذارد، شناخته شده است. DLD قبلاً به عنوان SLI (اختلال زبان خاص) شناخته می شد.

شکاف کام با شکاف لب چگونه درمان می شود؟

DLD به این معنی است که یک جوان در استفاده از زبان گفتاری یا درک آنچه گفته شده است، مشکلات «معنی‌دار» و «مداوم» دارد. DLD تشخیصی است که توسط متخصص گفتار و زبان به کودک بالای 5 سال داده می شود.

چه علائمی ممکن است در کودکان مبتلا به DLD وجود داشته باشد؟

  • ما می دانیم که DLD می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد، فرزند شما ممکن است با ترکیبی از مشکلات ذکر شده در زیر مواجه شود:
  • ممکن است نسبت به همسالان خود ساکت تر باشند و در بیان خود با استفاده از کلمات مشکل دارند.
  • صحبت کردن آنها ممکن است “متفاوت” با سن آنها به نظر برسد، ممکن است درهم یا غیرعادی به نظر برسد.
  • ممکن است برای پیدا کردن کلمات مشکل باشد یا از واژگان محدود استفاده کند. آنها اغلب در به خاطر سپردن و یادگیری کلمات جدید مشکل دارند.
  • زمانی که می‌خواهند چیزی را توضیح دهند و در داستان‌گویی با مشکل مواجه می‌شوند، انگار ایده‌ها و افکار آن‌ها مخلوط شده است.
  • جملات آنها ممکن است کوتاه تر به نظر برسد، قسمت هایی از قلم افتاده یا در ترتیب اشتباه باشند و در نتیجه دنبال کردن آنها سخت باشد.
  • حفظ تمرکز آنها در کلاس دشوار است، ممکن است به نظر برسد که در حال دیدن رویاهایی هستند یا گمشده در افکار خود به نظر می رسند. ممکن است پیروی از دستورالعمل ها برایشان بیشتر طول بکشد یا برای تکمیل کار در کلاس نیاز به تلقین و تاکید بیشتری باشد.
  • گاهی اوقات مشکلات آنها با زبان ممکن است به عنوان رفتار تعبیر شود، مانند رفتار جلب توجه یا بدرفتاری در کلاس.
  • برای آنها ممکن است دنبال کردن یک مکالمه دشوار باشد، این امر به ویژه در گروهی از افراد که کودک مجبور است همزمان به بسیاری از ایده های جدید گوش دهد مشهود است.
  • آنها ممکن است از نظر اجتماعی دچار مشکل شوند، در گروه ساکت باشند یا مرتباً صحبت کنند. آنها ممکن است موضوع گفتگو را به طرز عجیبی تغییر دهند یا وقتی چیزی را نمی فهمند نتوانند توضیح بخواهند.

ما چه کمکی میتوانیم بکنیم؟

  1. کودکان مبتلا به DLD اغلب یادگیری در مدرسه برایشان مشکل است، این به این دلیل است که آنها زبان را مانند همسالان خود به یاد نمی آورند و اغلب به آموزش تخصصی تری نیاز دارند.
  2. اولین قدم خوب این است که از طریق ارزیابی گفتار و زبان، بخش‌هایی از زبان را که فرزندتان به آنها بیشتر نیاز دارد، شناسایی کنید. کودک شما ممکن است به یک برنامه گفتار و زبان تخصصی برای کمک به برقراری ارتباط خود نیاز داشته باشد، این امر بر اعتماد به نفس و توانایی او برای یادگیری در مدرسه تأثیر می گذارد.
  3. در مدرسه، کودکان از یادگیری از طریق انجام، و استفاده از تصاویر بصری در کنار اطلاعات برای کمک به درک و به خاطر سپردن سود می برند. از دستورالعمل های کوتاه استفاده کنید و به زبانی که متوجه شوند توضیح دهید. سعی کنید از “گفته” یا زبان غیر تحت اللفظی خودداری کنید، مگر اینکه بخواهید معنی آن را به وضوح توضیح دهید.
  4. به آن‌ها زمان بدهید تا زبان گفتاری را پردازش کنند، سعی کنید برای کمک صحبت نکنید، اگر می‌بینید که متوجه آن می شوند. قبل از درمیان گذاشتن با کلاس، به آن‌ها زمان بدهید تا ایده‌هایشان را با یک شریک صحبت کنند. در سناریوهای گروهی، توجه داشته باشید که آنها به حمایت بزرگسالان نیاز دارند تا در عین حال که با افراد آشنا می شوند، به جمع ملحق شوند.
  5. از تکرار و مثال های زندگی واقعی استفاده کنید تا بتوانند به یادگیری دسترسی داشته باشند و آن را در ایده های جدید به کار ببرند.
0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *