مشکلات حافظه کاری در کودکان – بخش 1

مشکلات حافظه کاری در کودکان - بخش 1

انسان ها واقعا موجودات شگفت انگیزی هستند! ما با این توانایی شگفت انگیز برای به خاطر سپردن چیزها خلق شده ایم. اکثر مردم در مورد حافظه کوتاه مدت و بلند مدت می دانند. ما حافظه بلندمدت خود را داریم، جایی که مقدار به ظاهر نامحدودی از اطلاعاتی را که در طول عمر خود ذخیره می کنیم، ذخیره می کنیم. ما همچنین حافظه کوتاه مدت خود را داریم، جایی که می توانیم مقدار بسیار محدودی از اطلاعات را به راحتی و در حالت قابل استفاده ذخیره کنیم. به عنوان مثال، اگر شخصی شماره تلفن خود را به شما بگوید، ما می توانیم آن اطلاعات را در حافظه کوتاه مدت خود نگه داریم، با این حال، احتمالاً بسیاری از ما تقریباً بلافاصله آن را فراموش می کنیم. حافظه کوتاه مدت ظرفیت و مدت بسیار محدودی دارد.خوشبختانه حافظه کاری هم داریم.

در مورد 10 مشکل خواب کودکان بدانید.

حافظه کاری مانند یک بخش ذخیره سازی موقت از مغز ما است که در آن می توانیم مقدار بسیار کمی از اطلاعات را در خود نگه داریم (بخش “حافظه”)، در حالی که از اطلاعات ذخیره شده (بخش “کار”) برای حل یک مشکل استفاده یا دستکاری می کنیم.

یک مثال از حافظه فعال زمانی است که ما یک جمع ریاضی مانند 26 + 21 را در ذهن خود انجام می دهیم. ما باید این دو عدد را در حافظه کاری خود نگه داریم، در حالی که پاسخ را بررسی می کنیم. مثال دیگری از جایی که ما از حافظه کاری خود استفاده می کنیم، زمانی است که لیستی از دستورالعمل ها به ما داده می شود تا انجام دهیم. ما آن اطلاعات را در حافظه کاری خود نگه می داریم تا سپس هر دستورالعمل را انجام دهیم.

چه ربطی به آسیب شناسی گفتار دارد؟

تحقیقات نشان می دهد که مشکلات حافظه کاری و مشکلات زبان اغلب دست به دست هم می دهند. این یک رابطه بسیار پیچیده برای رمزگشایی است. با این حال، ما می دانیم که کودک یا نوجوانی که حافظه کاری ضعیفی دارد، بیشتر با مشکلات زبانی و یادگیری مواجه می شود.

ما در طول روز چندین بار از حافظه کاری خود استفاده می کنیم، از تهیه لیست خرید ذهنی گرفته تا بررسی میزان تغییری که باید پس از پرداخت هزینه دریافت کنیم.

در مورد تاخیر در گفتار در کودکان پیش دبستانی بدانید.

کودکان و نوجوانان همچنین از حافظه فعال خود برای درک آنچه می خوانند، کامل کردن مجموع ریاضی، حل مسئله، پیروی از دستورالعمل ها در کلاس، شرکت در مکالمات و یادگیری اطلاعات جدید استفاده می کنند. حافظه کاری برای عملکرد تحصیلی و موفقیت بسیار مهم است.

علائم مشکلات آن در کودکان

اکنون ممکن است از خود بپرسید که آیا کودک شما ممکن است مشکلات حافظه کاری داشته باشد. در اینجا چند علامت وجود دارد که باید در مورد حافظه فعال کودک خود مراقب آنها باشید:

  • ممکن است در تکمیل دستورالعمل ها با چند مرحله مشکل داشته باشد. به عنوان مثال، اگر بپرسید: «می‌توانی بروی و رختخوابت را مرتب کنی، صورتت را بشوی، کفش‌هایت را بپوشی و بیا صبحانه بخوری؟» کودک شما اغلب ممکن است یک یا دو دستورالعمل را انجام دهد و سپس فراموش کند که چه کارهای دیگری باید انجام دهد.
  • ممکن است آنچه را که خوانده اند متوجه نشوند
  • ممکن است برای حل مسائل ریاضی در ذهن خود تلاش کنند
  • ممکن است کپی کردن اطلاعات از روی تخته مشکل باشد (برای کودکان بزرگتر و نوجوانان)
  • ممکن است تکمیل وظایف نوشتن خلاقانه بیشتر طول بکشد، زیرا اغلب مجبورند آنچه را که نوشته اند متوقف کرده و دوباره بخوانند تا سپس قسمت بعدی داستان خود را برنامه ریزی کنند.
  • ممکن است در یادگیری «کلمات بینایی / مشکل» یا به خاطر سپردن حروفی که کدام صداها را نشان می دهند، مشکل داشته باشند

در مورد مشکلات آن چه کنیم؟

اکثر تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که حافظه کاری ضعیف تری دارند، به مرور زمان به همسالان خود نمی رسند. این بدان معنا نیست که ظرفیت حافظه کاری فردی آنها با افزایش سن افزایش نمی یابد. این کار را انجام می دهد! با این حال، ممکن است هنوز ظرفیت حافظه کاری ضعیف‌تر از همتایان خود داشته باشند.

برنامه های مختلف زیادی وجود دارد که وعده بهبود یا افزایش ظرفیت و کارایی حافظه کاری کودک را می دهد. با این حال، مهم است بدانید که تحقیقات فعلی در مورد این برنامه ها نمی تواند توافق کند که آیا ظرفیت حافظه کاری یک فرد واقعاً می تواند در طولانی مدت در این مرحله افزایش یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد که حمایت از کودک برای استفاده کارآمدتر از حافظه کاری‌اش، و همچنین تنظیم انتظارات ما از کودکی با مهارت‌های حافظه کاری ضعیف‌تر برای نگه داشتن و دستکاری در ذهنش می‌تواند در حمایت از یادگیری و رشد زبانی آن‌ها بسیار مفید باشد.

در زیر نمونه هایی از استراتژی های کلی آورده شده است که ممکن است برای حمایت از کودک یا نوجوانی که دارای مشکلات حافظه کاری است مفید باشد، با این حال، بسیار مهم است که کودک شما ارزیابی جامعی از مهارت های یادگیری و زبان خود توسط آسیب شناس گفتار و روانشناس بالینی داشته باشد.

روانشناسان می توانند مهارت های حافظه کاری کودک را ارزیابی کنند و آسیب شناسان گفتار می توانند تأثیر مشکلات حافظه کاری را بر رشد زبان و سواد ارزیابی کنند.

هر کودکی متفاوت است، و مهم است که اطمینان حاصل کنید که استراتژی‌های خاص کودک را برای حمایت از زبان و یادگیری او اجرا می‌کنید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *