لکنت زبان در کودکان زیر 5 سال

لکنت زبان در کودکان زیر 5 سال

ممکن است برای والدین کودک این موضوع که فرزندشان لکنت زبان دارد بسیار نگران کننده باشد. ما می دانیم که بسیاری از کودکان در اوایل کودکی دوره لکنت زبان را پشت سر می گذارند – حدود 5٪. برای 4 کودک از 5 کودک، لکنت زودرس از بین می رود، اما پیش بینی قطعی آن دشوار است که لکنت زبان برای کدام یک از کودکان برطرف می شود. اما دانستن نکات و کمک اولیه احتمال از بین رفتن لکنت را افزایش می دهد.

همچنین در مورد اوتیسم نوزادان و کودکان پیش دبستانی (از تولد تا سن 5 سالگی) نیز بیشتر بدانید.

لکنت زبان چگونه است؟

در کودکان خردسالی که لکنت زبان دارد، این حالت می‌توانند به روش‌های مختلف ظاهر شوند. برای برخی از کودکان، والدین می بینند که صحبت کردن فرزندشان پس از اینکه قبلاً روان صحبت می کرد، ناواضح می شود. این نوع ناواضحی اولیه می تواند بیاید و برود. ممکن است متوجه شده باشید که کودک شما به تدریج شروع به لکنت زبان کرد که خانواده متوجه رشد آنها در طول زمان شد یا ممکن است به طور ناگهانی و گاهی اوقات کاملاً شدید و ناگهانی ظاهر شود. برخی از کودکان ممکن است آگاهی داشته باشند که گفتارشان ناروان است، اما معمول است که کودک متوجه ناروانی گفتار خود نشود. وقتی کودک شما شروع به ناروانی بیانی می کند، می تواند برای والدین بسیار سخت و ناراحت کننده باشد. با این حال، با توصیه های اولیه و حمایت درست، رفتار لکنت زبان اولیه اغلب برطرف می شود.

همچنین در مورد تاثیر گفتار درمانی بر کودکان مبتلا به ADHD نیز بیشتر بدانید.

ممکن است نشانه‌های کوچک زیادی ببینید که نشان می‌دهد کودکتان در حال گرفتن لکنت زبان است، به عنوان مثال، کودک شما ممکن است:

  • وسط حرف زدن ناگهان متوقف شود
  • علائم ناامیدی یا تسلیم شدن را نشان دهد
  • تکرار صداها یا قسمت هایی از کلمات (مانند م-م-م-م-ما-مامان یا جمعه جمعه جمعه)
  • به نظر می رسد کلمه گیر کرده است و چیزی بیرون نمی آید
  • هنگام صحبت با نفس نفس زدن یا تنش ظاهر شود

چگونه به کودک خود کمک کنیم؟

سعی کنید به آنچه فرزندتان می گوید گوش دهید و نه اینکه چگونه آن را می گوید، این برای آنها اطمینان بخش است که بدانند شما می توانید حرف هایشان را بفهمید.

سعی کنید با صحبت کردن با آنها بدون اینکه از آنها بخواهید به تعداد زیادی سؤال پاسخ دهند، فشار روی صحبت کردن آنها را کاهش دهید. می‌توانید برخی از سؤالات خود را به راحتی به نظرات تبدیل کنید، مثلاً «در مدرسه چه کار می‌کردید؟» به «شرط می‌بندم امروز در مدرسه، ریاضیات خود را انجام دادید…».

از فرزندتان نخواهید چیزهایی را به افراد بگوید، به عنوان مثال. به مامانت بگو ناهار چی خوردی. این نوع درخواست فشار فوری بر آنها برای صحبت وارد می کند.

به آموزش مهارت‌های نوبت‌گیری و انتظار ادامه دهید، اغلب کودکان زیر 5 سال هنوز یاد می‌گیرند که در مکالمه منتظر بمانند و برای آنها مفید است که یاد بگیرند چه زمانی نوبت صحبت کردن است یا در مکالمه منتظر بمانند تا کلماتشان راحت‌تر بیان شود. سعی کنید بازی‌های رومیزی نوبتی ساده انجام دهید و زمانی که باید منتظر بمانند واضح باشید.

وقتی با فرزندتان صحبت می کنید سعی کنید به عنوان یک الگوی خوب صحبت کردن خود را آهسته و روان نگه دارید. اگر بزرگترها سریع صحبت کنند و عجله کنند، بچه ها اغلب این را کپی می کنند.

وقتی صحبت کردنش پر از دست انداز می شود، از کودکتان نخواهید «آهسته» یا «نفس عمیق بکشد»، در عوض به فرزندتان زمان زیادی بدهید تا حرف هایش را تمام کند و با نگاه کردن به او بفهمانید که هنوز در حال گوش دادن هستید. به آنها یا تکان دادن سر

سعی کنید از تمام کردن جملات او برای آنها اجتناب کنید، این واقعا مهم است که آنها بدانند که شما منتظر خواهید بود و صحبت آنها به اندازه کافی واضح است که شما آنها را بشنوید.

همچنین در مورد 10 نکته انتخاب اسباب بازی کودکانی با تاخیر در حرف زدن نیز بیشتر بدانید.

پشتیبانی گفتار درمانی با تاریخچه کامل مورد و ارزیابی مهارت های زبانی کودک شما شروع می شود. در طول این فرآیند، گفتار درمانگر شما قادر خواهد بود عوامل خطر را بررسی کند و بر اساس نیازهای فردی فرزندتان، درباره گزینه های درمانی با شما صحبت کند. شواهد تحقیقاتی به ما می گوید که تعدادی از عوامل مرتبط با شروع لکنت زبان در اوایل دوران کودکی به جای وجود یک “علت” وجود دارد. ما به یقین می دانیم که والدین باعث لکنت زبان فرزندشان نمی شوند. با این حال، شواهد تحقیقاتی به ما می‌گویند که والدین نقش مهمی در حمایت از فرزندشان برای بازیابی تسلط دارند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *