عوامل موثر بر لکنت زبان – بخش 2

عوامل موثر بر لکنت زبان – بخش 2

در مطلب قبلی با عنوان عوامل موثر بر لکنت زبان – بخش 1  به توضیح و بررسی این موضوع پرداختیم. گفتیم که وقتی به کسی که لکنت زبان دارد فکر می کنید چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ آیا آن شخص مرد است یا زن؟ آیا آنها ضعیف و عصبی هستند یا قدرتمند و قهرمان؟ اگر انتخابی دارید، آیا دوست دارید با آنها ازدواج کنید، آنها را به دوستان خود معرفی کنید یا آنها را برای کار پیشنهاد دهید؟

نگرش شما نسبت به افرادی که لکنت دارند ممکن است تا حدی به آنچه فکر می کنید باعث لکنت می شود بستگی داشته باشد. اگر فکر می‌کنید که لکنت به دلایل روان‌شناختی مانند عصبی بودن است، تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالاً از کسانی که لکنت دارند فاصله می‌گیرید و به آنها با دید منفی بیشتری نگاه می‌کنید.

همچنین بیان کردیم که شائوفان لی فردی دارای لکنت زبان و داوطلب دکتری در علوم گفتار، زبان و شنوایی است. او درباره تجربه خود می گوید: وقتی بزرگ شدم، تمام تلاشم را می کردم که لکنت خود را پنهان کنم و به صحبت خود مسلط باشم.

از صداها و کلماتی که ممکن است در آنها لکنت داشته باشم اجتناب کردم. از سفارش دادن غذاهایی که می خواستم در کافه تریا مدرسه بخورم برای جلوگیری از لکنت زبان اجتناب کردم. از معلمم خواستم که در کلاس با من تماس نگیرد زیرا نمی‌خواستم با خنده‌های همکلاسی‌هایم که لکنت من را شنیدند کنار بیایم. این تجربیات به من انگیزه داد تا درباره لکنت تحقیق کنم تا بتوانم به افرادی که لکنت دارند، از جمله خودم، کمک کنم تا بهتر با این بیماری کنار بیایند.

در این مطلب به تکمیل مباحث قبلی می پردازیم.

مسیرهای متعدد

یک تصور غلط رایج در مورد لکنت این است که ناشی از اضطراب است. از این گذشته، ممکن است متوجه شوید که فردی که لکنت دارد ممکن است همیشه به یک شکل لکنت زبان نداشته باشد. بزرگسالانی که لکنت دارند وقتی در خلوت با خود صحبت می کنند لکنت زبان ندارند. آنها همچنین گزارش می دهند که وقتی فشار زیاد است، زمانی که شنوندگان بی ادب هستند یا هنگام صحبت با تلفن، بیشتر لکنت می گیرند.

اما عوامل اصلی اغلب پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید. مشاهده این که دو چیز مانند لکنت و اضطراب با هم مرتبط هستند، به این معنا نیست که یکی باعث دیگری می شود.

محققان معمولاً نمی‌دانند کدام متغیر اول می‌آید، لکنت یا اضطراب، و همچنین نمی‌دانند که آیا توضیح دیگری برای ارتباط وجود دارد یا خیر. همچنین، معمولاً عوامل زیادی در ایجاد هر اختلال پیچیده عصبی رشدی دخیل هستند. جدا کردن این عوامل و یادگیری نحوه ارتباط آنها با یکدیگر بسیار چالش برانگیز است و سالها تحقیق طول خواهد کشید.

از آنجایی که لکنت در درجه اول شامل گفتار ناهموار است، احتمالاً نقص عصبی در نواحی مغز که مسئول تولید گفتار هستند، ریشه این اختلال است. با این حال، تحقیقات به مجموعه‌ای از شرایط، مانند عوامل زبانی و عاطفی اشاره می‌کند که می‌تواند لکنت را در طول عمر حفظ کند یا در موقعیت‌های خاص، لکنت را افزایش دهد.

غلبه بر برچسب منفی

تحقیقات نشان می دهد که لکنت معمولاً یک ویژگی نامطلوب در نظر گرفته می شود و افرادی که لکنت دارند مورد تبعیض قرار می گیرند و اغلب از نظر اجتماعی بی ارزش می شوند. به عنوان مثال می توان از اخراج شدن از یک شغل، حمایت شدن، کمتر جدی گرفته شدن و اجتناب و دوری از آنها اشاره کرد.

در سال‌های اخیر، عناوین بیشتری در مورد افرادی که لکنت دارند منتشر شده است. انتخاب رئیس جمهور جو بایدن، که از دوران کودکی دچار لکنت بوده، برای میلیون ها نفری که لکنت دارند، الهام بخش بوده است.

در عین حال، سخنرانی بایدن بیشتر مورد بررسی قرار گرفت و انتقادات غیر حساسی را به دنبال داشت.

در مورد تاثیر رفتار های کودکی بر رابطه های بزرگسالی بدانید.

بازتعریف بازیابی

در حال حاضر درمان موثری برای لکنت زبان در دوران بزرگسالی وجود ندارد. در یک مطالعه پیمایشی در مقیاس بزرگ، کمتر از 2 درصد از بزرگسالانی که با لکنت بزرگ شده بودند، نشان دادند که دیگر خود را به عنوان فردی که لکنت دارد معرفی نمی کنند. بنابراین، لکنت زبان در بزرگسالی، نشانه شکست اخلاقی نیست که کسی به اندازه کافی سخت کار نمی کند یا از نظم و انضباط کافی برخوردار نیست تا مسلط باشد.

با این حال، حدود 30٪ از بزرگسالانی که لکنت دارند گفتند که بهبودی را تجربه کرده اند، حتی اگر حدود 10٪ از آنها عود کرده اند. بهبودی نه تنها به عنوان کاهش لکنت، بلکه به عنوان کنترل بیشتر بر نحوه لکنت، گفتن آنچه قصد گفتن دارند و همچنین پذیرش بیشتر لکنت، کاهش اجتناب و احساسات منفی کمتر نسبت به لکنت تعریف شد.

از قضا، در محیطی که افراد مجاز به لکنت بدون قضاوت بودند – مانند کنفرانس های خودیاری – افرادی که لکنت داشتند گزارش دادند که گفتارشان آسان تر شده است، اضطراب کمتری را هنگام صحبت کردن تجربه می کنند و نسبت به دیگران احساس برون گرایی و دوستی بیشتری داشتند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *