راهبردهایی برای کمک به کودک با اختلال صدای گفتار

راهبردهایی برای کمک به کودک با اختلال صدای گفتار

اختلال صدای گفتار در کودکان چیست؟ طبیعی است که کودکان خردسال مهارت های زبانی را یاد بگیرند که در بیان درست کلمات مشکل داشته باشند. این بخشی از فرآیند یادگیری است. مهارت های گفتاری آنها در طول زمان رشد می کند. آنها در هر سنی بر صداها و کلمات خاصی تسلط دارند. در سن 8 سالگی، اکثر کودکان یاد گرفته اند که چگونه بر تمام صداهای کلمات مسلط شوند.

اما برخی از کودکان اختلالات صدای گفتار دارند. این به این معنی است که آنها در بیان صداها و کلمات خاص از سن مورد انتظار مشکل دارند. این می تواند درک آنچه کودک سعی دارد بگوید را سخت کند.

  • مشکلات صدای گفتار شامل اختلال بیان و اختلال در فرآیند واجی است.
  • اختلال در بیان مشکلی در ایجاد صداهای خاص مانند “ش” است.

اختلال فرآیند واجی الگویی از اشتباهات صوتی است. این شامل تلفظ نکردن حروف خاص می شود.

اختلال صدای گفتار به این معنی است که کودک در گفتن صداها و کلمات خاص از سن مورد انتظارش مشکل دارد. کودک مبتلا به اختلال در بیان مشکلاتی در تولید صداهای خاص به روش صحیح دارد. کودک مبتلا به اختلال فرآیند واجی به طور مرتب اشتباهات گفتاری کلمات خاصی را مرتکب می شود.

درک کودکان مبتلا به اختلال صدای گفتار اغلب دشوار است، به خصوص اگر مشکلات آنها بر چندین صدا یا گروهی از صداها تأثیر بگذارد. این می تواند باعث ناامیدی زیادی برای آنها شود، به خصوص اگر مجبور باشند مدام حرف خود را تکرار کنند – حتی در بزرگسالی، این می تواند بسیار آزاردهنده باشد!

در اینجا چند راهبرد متداول برای امتحان کردن در صورتی که فرزندتان در گفتار مشکل دارد و درک آن سخت است، آورده شده است:

تمام سعی خود را بکنید تا از تصحیح خطاهای صدای گفتار فرزندتان یا مجبور کردن او دوباره آن را تکرار نکنید. این به تولید فرزند شما کمک نمی کند و می تواند اعتماد او را از بین ببرد. بهترین کار این است که کلمه را به روشی طبیعی به آنها مدل کنید، به عنوان مثال:

کودک: “مامان، این یک شگ است.”

والدین: “بله، این یک سگ بزرگ است.”

در سطح فرزندتان قرار بگیرید و رو در رو با او بازی کنید. به این ترتیب آنها می توانند صورت شما را به وضوح در هنگام صحبت کردن ببینند و می توانند ببینند که چگونه دهان شما هنگام تولید صداهای مختلف حرکت می کند.

اگر برای درک آنچه فرزندتان گفته است تلاش کردید، می توانید:

از آنها بخواهید که دوباره آن را بگویند اما به شیوه ای مثبت، به عنوان مثال. “گوش های من آن را فراموش کردند، می توانید دوباره آن را بگویید لطفا؟”

پیش زبانی چیست و چرا در گفتار کودک اهمیت دارد؟

آنچه را که فهمیده اید تکرار کنید تا آنها فقط آنچه را که از دست داده اید تکرار کنند

سعی کنید موضوع کلی را در مورد آنچه ممکن است در مورد آن صحبت کنند هماهنگ کنید (اگر کتاب ارتباط خانه و مدرسه دارید، ممکن است کمک کند)

از فرزندتان بخواهید که به شما نشان دهد یا شما را به آنچه در مورد آن صحبت می کند ببرد، می توانید برای انجام این کار از ژست نیز استفاده کنید (استفاده از علائم ماکاتون نیز ممکن است مفید باشد)

در مورد گفتار فرزندتان مثبت باشید و به آنچه که در مورد آن صحبت می کند علاقه نشان دهید نه اینکه چقدر می تواند صداهای هر کلمه را “درست” بگوید.

اگر مردم به تصحیح آنها ادامه دهند، ممکن است اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است تا حد زیادی صحبت نکنند یا از صحبت کردن خود خجالت بکشند. اگر کودکی با اعتماد به نفس و پرحرفی بیشتر باشد، به طور طبیعی صحبت کردن خود را تمرین کرده و بهبود می بخشد.

سعی کنید از پرسیدن سوالات زیاد یا درخواست از فرزندتان برای نام بردن تعداد زیادی از موارد خودداری کنید.

برای فرزندتان مفیدتر است اگر هنگام خواندن کتاب یا در حین یک فعالیت در مورد اتفاقاتی که در حال رخ دادن است صحبت کنید – مانند اظهار نظر در مورد آنچه اتفاق می افتد. این روش بسیار بهتری برای مدل سازی صداهای گفتار است و فشار کمتری را نسبت به پرسیدن به کودک وارد می کند. همچنین خوب است سعی کنید آهسته تر صحبت کنید، به خصوص اگر کودک شما تند صحبت می کند.

آنها را تشویق کنید تا از “مهارت های گوش دادن” خود استفاده کنند – این در رشد صداهای گفتاری کودک شما مهم است.

انجام بازی های گوش دادن مانند ساکت بودن و گفتن آنچه می توانید بشنوید، به عنوان مثال. سگ همسایه، ماشین آتش نشانی، تیک تاک ساعت. حتی می‌توانید با کپی کردن صداهایی که می‌شنوید یا ایجاد صداهایی که فرزندتان می‌تواند آن‌ها را کپی کند، آن را به یک نوع بازی «سایمون می‌گوید» تبدیل کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *