درمان رشد تاخیری

رشد تاخیری

تشخیص تاخیر در رشد:

برخی آزمایش ‌ها و مطالعات تصویربرداری علاوه بر اطلاعات رشدی کودک و پیشینه خانوادگی اش نیز می ‌توانند به پزشک در تشخیص کمک کنند. اشعه ایکس دست و مچ می تواند اطلاعات مهمی در مورد رشد استخوان کودک شما در رابطه با سن او ارائه دهد. آزمایش خون می تواند مشکلات مربوط به عدم تعادل هورمونی را شناسایی کند یا به تشخیص برخی بیماری های معده، روده، کلیه یا استخوان ها کمک کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است از کودک شما بخواهد که یک شب برای آزمایش خون در بیمارستان بماند. این به این دلیل است که حدود دو سوم تولید هورمون های رشدی (GH ) در هنگام خواب کودک شما اتفاق می افتد.

همچنین، تاخیر در رشد و قد کوتاه ممکن است گاهی اوقات بخشی از سندرمی باشد که قبلا در کودک شما تشخیص داده شده است، مانند سندرم داون یا TS.

درمان تاخیر در رشد:

پس از تشخیص این اختلال در فرزندتان، یک برنامه درمانی برای او در نظر گرفته می شود که این برنامه برای هر کودک منحصر به فرد است زیرا دلایل ابتلای هرکس می تواند متفاوت باشد. پس برنامه درمانی کودک شما به علت تاخیر در رشد او بستگی دارد!

برای رشد تاخیری مرتبط با سابقه خانوادگی یا تاخیر در رشد ساختاری، پزشکان معمولا هیچ درمان یا مداخله ای را توصیه نمی کنند. چون اکثرا چاره ای برای رفع آن ندارند. اما برای سایر علل زمینه ‌ای، درمان‌ ها یا مداخلات زیر ممکن است به شروع رشد طبیعی آن ها کمک کند.

کمبود هورمون رشد:

اگر تشخیص داده شود که کودک شما کمبود هورمون رشد (GH) دارد، پزشک ممکن است تزریق آمپول های هورمون رشد (GH) را به او توصیه کند. تزریق معمولاً می تواند در خانه توسط والدین (که آموزش های اولیه به آن ها داده می شود) انجام شود، معمولاً یک بار در روز.

این درمان احتمالاً برای چندین سال ادامه خواهد داشت زیرا فرزند شما به رشد خود ادامه می دهد. پزشک کودک شما باید اثربخشی درمان هورمون رشد (GH) را کنترل کند و دوز را بر اساس آن تنظیم کند.

کم کاری تیروئید:

پزشک کودک شما ممکن است داروهای جایگزین هورمون تیروئید را برای جبران کم کاری غده تیروئید کودک شما تجویز کند. در طول درمان، پزشک به طور منظم سطح هورمون تیروئید کودک شما را بررسی می کند. برخی از کودکان به طور طبیعی در عرض چند سال از این اختلال رشد می کنند، اما برخی دیگر ممکن است نیاز به ادامه درمان تا پایان عمر داشته باشند.

(کم کاری تیروئید همچنین باعث اضافه وزن در افراد می شود، این موضوع از نظر بصری منجر به کوتاه تر دیده شدن فرزندتان بیش از آن چه که هست شود.)

سندرم ترنر:

اگرچه کودکان مبتلا به سندرم ترنر (TS) به طور طبیعی هورمون رشد (GH) تولید می کنند، اما بدن آنها می تواند به طور موثرتری از آن استفاده کند که از طریق تزریق انجام شود. در حدود چهار تا شش سالگی، پزشک کودک شما ممکن است شروع تزریق روزانه هورمون رشد (GH)، برای افزایش احتمال رسیدن به قد طبیعی بزرگسالان توصیه کند.

مشابه درمان کمبود هورمون رشد (GH)، معمولاً می توانید تزریقات را در خانه به کودک خود بدهید. اگر تزریق ‌ها علائم کودک شما را کنترل نکرد، پزشک می ‌تواند دوز را تنظیم کند.

علل زمینه ای احتمالی بیشتری نسبت به موارد ذکر شده در بالا وجود دارد. بسته به علت، ممکن است درمان های در دسترس دیگری برای تاخیر در رشد کودک شما وجود داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر، با پزشک خود در مورد اینکه چگونه می توانید به فرزندتان کمک کنید تا به قد طبیعی بزرگسالان برسد، صحبت کنید.

درباره گفتار درمانی در منزل برای کودکان مبتلا به ASD بدانید.

چشم انداز کودکان با تاخیر در رشد چیست؟

آینده کودک شما به علت تاخیر رشد و زمان شروع درمان بستگی دارد. اگر بیماری آنها به موقع تشخیص داده و درمان شود، ممکن است به قد طبیعی یا نزدیک به نرمال برسند.

اگر دیر اقدام کنید و وقت زیادی را هدر داده باشید، هنگام شروع درمان می تواند خطر کوتاهی قد و سایر عوارض را افزایش دهد. هنگامی که صفحات رشد انتهای استخوان های آنها در بزرگسالی بسته شود، کودک شما رشد بیشتری را تجربه نخواهند کرد.

از پزشک کودک خود بخواهید که اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت خاص، برنامه درمانی و چشم انداز او کسب کند. آنها می توانند به شما در درک شانس فرزندتان برای رسیدن به قد طبیعی و همچنین خطر عوارض احتمالی کمک کنند.

از آنجایی که درمان زود هنگام ممکن است به فرزند شما کمک کند تا به قد طبیعی بزرگسالان برسد، به محض اینکه متوجه علائم یا علائم تاخیر در رشد شدید، با پزشک خود صحبت کنید. صرف نظر از اینکه درمان ممکن است یا خیر، شناسایی علل زمینه‌ ای تاخیر در رشد کودک به شما کمک می‌ کند تا نحوه ادامه کار را تعیین کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *