تکنیک هایی برای بهبود صدای “س” (لیسپ)

تکنیک هایی برای بهبود صدای "س" (لیسپ)

نکات و تکنیک هایی برای بهبود صدای “س” یا لیسپ:

در حالی که جلسات گفتار درمانی بسیار مهم است، تمرینی که خارج از آن جلسات انجام میشود نقش زیادی در موفقیت فرد دارد. تمرین منظم آموخته ‌های هر هفته را تقویت میکند، بنابراین وقتی جلسه بعدی فرا میرسد، فرد آماده است تا حتی بیشتر پیشرفت کند و گام به گام به سمت اهداف گفتاری خود حرکت کند. این ما را به نکات و تکنیک‌ هایی میرساند که میتوانید در خانه، بین جلسات گفتار درمانی، برای کمک به بهبود تولید “س” فرزندتان تمرین کنید.

تکنیک تشخیص:

قبل از اینکه کودک شروع به کار بر روی گفتن صدای “س” کند، ابتدا باید تفاوت بین صدای صحیح و نادرست را درک کند.

گفتار درمانگران به این تبعیض میگویند. کار تبعیض بسیار ساده است. فقط چند دقیقه طول میکشد تا شما و فرزندتان آن را تمرین کنید.

شروع به مدل سازی صدای “س” برای کودک خود کنید، گاهی اوقات آن را به درستی و دیگر اوقات آن را نادرست بگویید. بعد از هر مدل، از فرزندتان بپرسید که صدا را درست یا غلط گفتید. با گذشت زمان، فرزند شما باید بتواند به درستی تشخیص دهد که “س” درست در مقابل نادرست چگونه است.

همانطور که این تکنیک را تمرین میکنید، به سادگی میتوانید صدای “س” را به تنهایی ایجاد کنید. یا میتوانید آن را در یک کلمه استفاده کنید مثلا سیر.

حتی می توانید سعی کنید یک کلمه نادرست را در یک جمله بیندازید و از فرزندتان بخواهید آن را شناسایی کند.

به این نکته توجه داشته باشید که فرزند شما چقدر میتواند بین تولیدات صحیح و نادرست تمایز قائل شود. هنگامی که آنها توانستند این کار را درست انجام دهند، شما میتوانید به مرحله بعد بروید.

تغییر نام صدای “س”. این تکنیکی است که بچه ها از آن لذت خواهند برد. تغییر نام شامل ایجاد نامی برای صدای “س” است که با صدای اصلی آن متفاوت است.

شاید شما آن را یک گربه وحشی بنامید: “سسسسسس” یا مثلا مار کبرا: “سسسس!”

وقتی روی صدای حرف “س” اسم میگذاریم مثلا همان مار یا گربه اساساً ذهن آنها را فریب میدهیم تا الگوی حرکتی معمولی برای تلفظ را دور بزنیم و یک الگوی حرکتی جدید و درست ایجاد کنیم.

قرار دادن زبان برای ایجاد صدای “س”:

آیا میدانستید که در واقع دو موقعیت زبان وجود دارد که میتوانید از آنها برای ایجاد صدای “س” استفاده کنید؟

اولین موقعیت زبان، نوک زبان به بالا، رایج ترین است. در این حالت، نوک زبان به سختی باید قسمت ناهموار پشت دندان های جلویی بالایی را لمس کند. کناره‌ های زبان نیز باید به اندازه‌ ای بلند شوند که داخل دندان ‌های آسیاب پشتی بالایی را لمس کنند. این تضمین میکند که مهر و موم به اندازه کافی محکم وجود دارد به طوری که هیچ هوای اضافی روی دو طرف زبان نمیلغزد، که میتواند منجر به ایجاد صدای “س” شود. هوا فقط از جلوی دهان به بیرون هدایت میشود.

درباره 7 راه برای ارتباط با فرزندان بدانید.

به فرزندتان بگویید هنگام گفتن صدای “س” حواسش به مدل دهان شما باشد. موقعیت صحیح زبان را به آنها یاد دهید. هنگامی که زبان آنها در موقعیت صحیح قرار گرفت، آنها باید شروع به دمیدن هوا از جلوی دهان خود کنند. تقریباً انگار در حال زمزمه کردن و طولانی کردن صدای “س” هستند. باید شبیه “سسسسس” به نظر برسد.

اگر صدای “س” صحیح باشد، جریان هوا صاف و بدون اختلال است. اکثر مردم صدا را با نوک زبانشان به سمت بالا تولید میکنند. با این حال، برخی از افراد میتوانند صدای “س” بهتری با نوک زبان خود به سمت پایین تولید کنند. در این حالت، نوک زبان به سختی پشت دندان های جلویی پایینی را لمس میکند.

اگر فرزندتان صدای “س” را با زبانش پایین میسازد، از او بخواهید «آه» بگوید. نحوه قرار گرفتن زبان برای “آه” نحوه قرار گرفتن آن برای موقعیت زبان به پایین “س” است. تنها تفاوت این است که کودک شما باید دندان های خود را ببندد و زبان خود را در همان نقطه نگه دارد. مهم نیست از کدام موقعیت استفاده میشود، هنگامی که زبان به طور مناسب قرار میگیرد، کودک شما باید هوا را دمیده و آن را از جلوی دهان خود به بیرون هدایت کند. باید بسیار صاف و واضح به نظر برسد: “سسسس.”

ممکن است به کودکتان یاد بدهید تا از آینه برای تماشای دهانش استفاده کند و مطمئن شود که زبانش بیرون نمی‌ آید.

تکنیک انفجار “ت”. این تکنیک که گاهی به عنوان تکنیک ضربه زدن  شناخته میشود، یکی دیگر از مواردی است که به فرزندتان کمک میکند.

این کار به این صورت است: به کودک خود بگویید که به دهان شما دقت داشته باشد. موقعیت صحیح زبان را برای ایجاد صدای “س” به آنها یادآوری کنید. از فرزندتان بخواهید صدای “ت” را سه بار بگوید به این صورت: ت-ت-ت.

در بار چهارم، آن را به صدای “س” طولانی کنید.

برای انجام این کار، هنگامی که زبان آنها در موقعیت خود قرار گرفت، باید شروع به دمیدن هوا از جلوی دهان خود کنند. باید اینگونه به نظر برسد:”تسسسس”.

به یاد داشته باشید، شما میخواهید آن صدای “س” را بدون هیچ گونه لغزشی بشنوید.

تکنیک نی: تکنیک نی تکنیکی است که بچه ها آن را دوست دارند و موثر است. این تکنیک به کودک شما بازخوردی میدهد که واقعاً این مباحث جریان هوا را شیرفهم میشود!

تنها چیزی که برای این تکنیک نیاز دارید یک نی است. نی را تا دندان های جلویی خود نگه دارید. صدای “س” را درآورید و دست خود را در پایین نی قرار دهید. اگر احساس میکنید هوا از پایین خارج میشود، به این معنی است که هوا را از جلوی دهان خود به روش درست هدایت میکنید. با این حال، اگر هوا بر روی دو طرف زبان شما جاری باشد یا به جای “س” صدای “ث” گفته شود، هوای بسیار کمتری یا اصلاً هیچ، از ته نی خارج میشود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *