تورتیکولی یا کژگردنی

تورتیکولی یا کژگردنی

آیا متوجه شده اید که کودک شما تمایل دارد سر خود را به سمت پایین خم کند؟ آیا شکل سر کودک شما از یک طرف نامتقارن تر یا صاف تر می شود؟ اینها علائم تورتیکولی هستند که باید زودتر به جای دیرتر توسط متخصص سلامت خود بررسی شوند. تورتیکولی یک بیماری نسبتاً شایع است که به راحتی قابل درمان در نوزادان است. اگر می دانید باید به چه چیزی توجه کنید، اولین علائم تورتیکولی را می توان در چند هفته اول زندگی تشخیص داد و درمان کرد.

تورتیکولی جایی است که یک عضله استرنوکلیدوماستوئید کوتاه‌تر در یک طرف گردن کودک شما نسبت به طرف دیگر وجود دارد. Sternocleidomastoid ماهیچه ای گردن است که پایه جمجمه شما را به استخوان یقه متصل می کند. شما یکی از دو طرف گردن خود را دارید و در برخی افراد، به خصوص در نوزادان تازه متولد شده، ممکن است یک طرف آن کوتاه تر از دیگری باشد. این باعث می شود سر کودک شما به سمت پایین خم شود و به یک طرف بچرخد. اغلب یک توده خوش خیم کوچک روی عضله گردن نوزاد وجود دارد که نشان دهنده تورتیکولی است.

با درمان این عضله کشیده و رشد می کند و مشکل برطرف می شود. با این حال، اگر درمان نشود، می‌تواند باعث تغییرات دائمی در شکل جمجمه کودک شما شود، تأثیر مضری بر رشد او بگذارد، الگوهای حرکتی طبیعی او را محدود کند و باعث محدودیت دائمی گردن کودک شما شود.

دلایل متعددی وجود دارد که تورتیکولی ممکن است در نوزادان ایجاد شود، تصور می‌شود که شایع‌ترین علت کمبود فضا برای سر نوزاد در رحم مادر است. نوزادان اغلب می توانند برای مدت طولانی در یک وضعیت بدون هیچ فضایی برای حرکت گردن خود بمانند. این بدان معناست که با رشد کودک عضله استرنوکلیدوماستوئید او می تواند از یک طرف رشد نکرده، سفت و سفت شود و از طرف دیگر بیش از حد کشیده و ضعیف شود.

اگر تورتیکولی درمان نشود می تواند شکل سر کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع، شکل صاف سر اغلب اولین علامتی است که توسط والدین دریافت می‌شود مبنی بر اینکه ممکن است مشکلی وجود داشته باشد و تنها هفته‌ها، ماه‌ها بعد از ارزیابی سر انجام می‌شود که تورتیکولی مشکل اصلی است.

فرزندم توی یادگیری ریاضی ضعیفه، چکار کنم که بهتر بشه؟

استخوان‌های جمجمه نوزاد تا حدود 12 ماهگی به طور کامل شکل نمی‌گیرند، تا این مرحله نازک و انعطاف‌پذیر هستند تا به سر رشد کرده و به شکل قالب درآیند. به دلیل کوتاه شدن ماهیچه های ناشی از تورتیکولی، کودک شما به طور طبیعی سر خود را به سمت پایین خم می کند و توانایی چرخاندن سر را کاهش می دهد. این بدان معنی است که فقط یک طرف سر کودک شما همیشه با یک سطح در تماس است و وزن زیادی از آن عبور می کند و از تبدیل شدن سر به شکلی خوب جلوگیری می کند.

  1. شکل معمولی سر
  2. پلاژیوسفالی – صاف شدن به یک طرف
  3. براکیسفالی – پشت سر صاف

اگر در مورد کودک شما چنین است، وحشت نکنید. شکل سر تا حدود 12 ماهگی قابل قالب گیری است و شکل تغییر یافته سر به هیچ وجه بر رشد مغز کودک شما تأثیر نمی گذارد. شما هنوز یک نوزاد کاملا سالم دارید، فقط چند کار وجود دارد که باید انجام دهید تا به اصلاح شکل سر کمک کنید. اگر در مورد شکل سر کودک خود نگرانی دارید، در سریع ترین زمان ممکن به متخصص سلامت کودک خود یا یک فیزیولوژی کودکان مراجعه کنید، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

چگونه می توان به کودک کمک کرد؟

*توصیه زیر توسط یک فیزیوتراپیست کاملاً متخصص و کاملاً ثبت شده اطفال مستقر در لندن انگلستان ارائه شده است – اطلاعات ارائه شده فقط راهنمایی است و نه یک درمان پیشنهادی تورتیکولی. ارزیابی کامل کودک شما قبل از انجام این تمرینات برای تعیین علت تورتیکولی و راهنمایی شما برای درمان مناسب توصیه می شود.

  • کودک شما باید تشویق شود تا سر خود را به سمت مخالفی که تورتیکولی او را به سمت آن می کشد بچرخاند.
  • هنگامی که کودک شما در تخت خود است، آنها را طوری قرار دهید که محرک های محیطی در سمتی باشند که از روی آوردن به آن اجتناب می کنند. به طوری که وقتی وارد اتاق می‌شوید، برای دیدن شما باید راهی را که معمولاً از آن دوری می‌کنند بپیچند.
  • هنگامی که کودک خود را در آغوش می گیرید، آنها را روی شانه مخالف به سمت تورتیکولی حمل کنید. بنابراین اگر طرفدار نگاه کردن به سمت راست هستند، آنها را روی شانه چپ خود حمل کنید و بالعکس.
  • به یاد داشته باشید زمان شکم مهم است. گردن کودک شما را تقویت می کند و به پشت سر او اجازه می دهد تا از تماس با سطوح فاصله بگیرد. اگر در تشویق زمان شکم مشکلی دارید، با یک فیزیولوژی کودکان صحبت کنید تا به شما کمک کند تا ایده هایی برای کمک به کودکتان برای لذت بردن از زمان شکم ارائه دهد!
  • حواستان به نحوه رفتار با نوزادتان در هنگام شیر دادن باشد. اگر همیشه از یک طرف تغذیه می کنید، ناخواسته تشویق به چرخش ترجیحی سر خواهید شد.
  • از هر دو طرف با کودک خود بازی کنید، او را تشویق کنید که به اطراف نگاه کند، سر خود را بچرخاند و به دنبال اشیایی باشد که از خط دید مستقیم او خارج است.

اگر سؤال یا نگرانی در مورد شکل سر یا حرکت گردن کودک خود دارید، دریغ نکنید برای مشاوره یا یک قرار ملاقات راحت با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *