تشخیص کم شنوایی چگونه است؟

تشخیص کم شنوایی چگونه است؟

تشخیص کم شنوایی چگونه است؟

در یادداشت گذشته سعی کردیم تا اطلاعات کلی راجب کم شنوایی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، در این یادداشت قصد داریم تا تشخیص کم شنوایی را باهم مرور کنیم.

بهتر است مشکلات شنوایی را زود تشخیص دهید، زیرا اگر قبل از 6 ماهگی کودک شروع شود، درمان موفقیت‌آمیزتر است. به همین دلیل است که هر نوزادی قبل از ترک بیمارستان یک آزمایش غربالگری تشخیص کم شنوایی انجام می دهد.

اگر کودک شما قبل از رفتن به خانه غربالگری انجام نمی دهد، یا در خانه یا مرکز زایمان به دنیا آمده است، شنوایی او را در 3 هفته اول زندگی بررسی کنید. عدم گذراندن غربالگری شنوایی به این معنی نیست که کودک دچار کم شنوایی است، اما به این معنی است که کودک باید در اسرع وقت مورد آزمایش مجدد قرار گیرد، در حالت ایده آل در یک ماه پس از تولد. در صورت مشاهده کم شنوایی، درمان باید بلافاصله شروع شود.

کودکان با شنوایی معمولی باید همچنان در معاینات منظم شنوایی خود را بررسی کنند. تست های غربالگری شنوایی معمولا در سنین 4، 5، 6، 8 و 10 سالگی و در سنین پیش از نوجوانی و نوجوانی انجام می شود. پزشک همچنین در هر زمان دیگری که نگرانی وجود داشته باشد، شنوایی را بررسی خواهد کرد.

کم شنوایی چگونه درمان می شود؟

درمان بستگی به نوع کم شنوایی، علت آن و میزان بدی کم شنوایی دارد. کودکان مبتلا به کم شنوایی دائمی باید توسط تیمی از متخصصان شامل شنوایی شناس، پزشک گوش، حلق و بینی (ENT)، گفتار درمانگر و متخصص آموزش ویزیت شوند.

درمان‌های پزشکی، درمان و جراحی می‌تواند به کودکان مبتلا به انواع کم شنوایی کمک کند. این شامل:

سمعک. سمعک صداها را بلندتر می کند. نوزادان مبتلا به کم شنوایی دائمی که قبل از 6 ماهگی سمعک دریافت می کنند، شانس بیشتری برای بهبود رشد زبان خود دارند. هیچ سبک یا سازنده واحدی برای هر کودکی بهترین نیست. شنوایی شناس به شما کمک می کند تا سمعک را بر اساس نیازهای فرزندتان انتخاب کنید. اکثر کودکانی که دچار کم شنوایی در هر دو گوش هستند از دو سمعک استفاده می کنند.

سیستم های مدولاسیون فرکانس (FM): یک سیستم FM به کاهش نویز پس زمینه کمک می کند و صدای گوینده را بلندتر می کند. فردی که صحبت می کند (مثل یک معلم) یک میکروفون کوچک و یک فرستنده می پوشد. فرستنده سیگنال الکتریکی را به یک گیرنده بی سیم می فرستد که کودک آن را روی گوش یا مستقیماً در سمعک قرار می دهد. قابل حمل است و همچنین می توان از آن در خانه یا مکان های دیگری که نویز پس زمینه زیادی وجود دارد استفاده کرد.

کاشت حلزون ممکن است به کودکان مبتلا به کم شنوایی شدید در زمانی که سمعک نمی تواند کمک کند. این دستگاه با جراحی قسمت هایی از گوش را که به درستی کار نمی کنند دور می زند. مستقیماً عصب شنوایی را تحریک می کند. با آموزش و درمان، کودکان کاشت حلزون می توانند شنیدن و صحبت کردن را به خوبی یاد بگیرند.

توانایی شنوایی به کودکان متولد شده با کم شنوایی کمک می کند تا نحوه گوش دادن و برقراری ارتباط را بیاموزند. این ممکن است شامل درمان شنوایی-کلامی (AVT)، گفتار درمانی، گفتار (لب) خواندن، یا یادگیری زبان اشاره آمریکایی (ASL) باشد. شنوایی شناس و پزشک شما با شما و فرزندتان همکاری خواهند کرد تا بهترین راه ارتباطی را برای فرزندتان بیابند. کودکانی که در بزرگ‌تر شنوایی خود را از دست می‌دهند، این تکنیک‌های ارتباطی را نیز از طریق آنچه توانبخشی شنوایی نامیده می‌شود، یاد می‌گیرند.

چه چیز دیگری باید بدانم؟

حتی کم شنوایی خفیف می تواند مشکلاتی در گفتار، زبان، یادگیری و مهارت های اجتماعی ایجاد کند. به همین دلیل است که نوزادان و کودکان نوپا با آسیب شنوایی باید در مداخله زودهنگام ثبت نام شوند، خدماتی که در هر ایالت درمان رایگان را برای کودکان واجد شرایط ارائه می دهد. بچه های بزرگتر ممکن است یک بار در مدرسه واجد شرایط خدمات آموزش ویژه شوند. دریافت زودهنگام این کمک بهترین راه برای جلوگیری از تاخیر و بهبود رشد کودک است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *