تاثیر قافیه در رشد گفتار

تاثیر قافیه در رشد گفتار

شعر و قافیه در مهد کودک از آغاز آن زمان وجود داشته است (حداقل، اینطور احساس می شود!). و در حالی که ما در نحوه تربیت فرزندانمان بسیار متفاوت هستیم، اکثرا موافق هستیم که خواندن شعرهای مهد کودک با فرزندان کوچکمان می تواند “رشته مشترک” والدین در نظر گرفته شود. آن آهنگ‌های ساده و شادی که وقتی پدر و مادر شدیم «به سراغ ما می‌آیند»، لبخند را به چهره‌ی فرزندانمان می‌آورد و در تغییر پوشک‌های بی‌شمار، دفعات شستن موها و زمان‌های شیر دادن به آنها کمک می‌کند. این آهنگ‌های آزمایش‌شده در همه جای زندگی کودکان خردسال ظاهر می‌شوند، از طریق برنامه‌های تلویزیونی، از طریق کتاب‌های داستان فیلتر می‌شوند و جزء اصلی در مهدکودک و پیش دبستانی هستند.

اما قافیه های مهد کودک اهمیت بسیار بیشتری نسبت به ارزش سرگرمی آنها دارند. از منظر آسیب شناسی گفتار، قافیه های مهد کودک راهی فوق العاده برای تشویق و حمایت از رشد گفتار و زبان و مهارت های سواد اولیه هستند.

در این وبلاگ مزایای قافیه های مهد کودک را توضیح خواهیم داد و اینکه چگونه می توانید این مزایا را برای کمک به رشد مهارت های گفتاری و زبانی کودک خود به حداکثر برسانید.

فواید گفتاری و زبانی آواز خواندن قافیه های مهد کودک

قافیه های مهد کودک تکراری هستند

کودکان هنگامی که زبان جدید را بارها و بارها ارائه می کنند یاد می گیرند (به همین دلیل است که کتاب های داستان برای توسعه مهارت های زبانی نیز فوق العاده هستند زیرا هر بار که آن را می خوانید متن یکسان است). آیا تا به حال توجه کرده اید که بسیاری از قافیه های مهد کودک بسیاری از قسمت های آهنگ را بارها و بارها تکرار می کنند؟ این یک تصادف نیست! ساختار تکراری احتمال به خاطر سپردن و یادگیری کلمات آهنگ را افزایش می دهد که البته به رشد مهارت های زبانی او کمک می کند.

قافیه های مهد کودک شامل حرکت هستند

کودکان زمانی که اطلاعات به روش‌های مختلف به آنها ارائه می‌شود، به بهترین شکل یاد می‌گیرند – از طریق شنیدن، دیدن و عمل کردن آن‌ها. بنابراین بسیاری از قافیه های مورد علاقه ما برای مهد کودک دارای حرکت های ساده و زیبایی هستند که آنها را همراهی می کنند. «سرها، شانه‌ها، زانوها و انگشتان پا» نمونه‌ای شگفت‌انگیز از این است که چگونه اعمال واژگان را تقویت می‌کنند. کودک شما می تواند هنگام خواندن کلمه به قسمت بدن اشاره کند (و یاد بگیرد).

قافیه های مهد کودک مهارت های اجتماعی را تشویق می کند

مهارت های اجتماعی اولیه مانند نوبت گرفتن و گوش دادن، بلوک های اساسی برای رشد کودکان هستند. قافیه های مهد کودک راهی عالی برای معرفی نوبت دهی ساده با کودک شما هستند. آهنگ‌هایی مانند «چرخ‌های اتوبوس» راهی فوق‌العاده برای فرزندتان است تا با «انتخاب» آنچه در آهنگ درباره آن بخواند، به نوبت بپردازد.

سواد اولیه و مهارت های عددی را آموزش می دهد

یافتن راه‌هایی برای شمارش وسایل روزمره راهی عالی برای رشد مهارت‌های حسابداری اولیه فرزندتان است و قافیه‌های مهد کودک راهی عالی برای آموزش این مفاهیم هستند. آهنگ‌هایی مانند «5 میمون بی‌پروا»، «5 اردک کوچک» و «3 موش کور» نه تنها نام اعداد را آموزش می‌دهند، بلکه مفاهیم ساده ریاضی جمع و تفریق را نیز معرفی می‌کنند. به طور مشابه، بسیاری از قافیه های مهد کودک دقیقاً شامل این هستند – قافیه! این کودک شما را با مفهوم کلماتی آشنا می‌کند که «هم صدا هستند» و شروع به ایجاد آگاهی از مهارت‌های قافیه‌سازی می‌کنند. آهنگ هایی مانند “Hickory Dickory Dock” برای این کار عالی هستند!

چگونه می توان از مزایای قافیه های مهد کودک استفاده کرد

چه کسی می دانست که قافیه های فروتنانه مهد کودک چنین معدن طلایی گفتار و زبان برای بچه های کوچک ما هستند؟ پس چگونه می‌توانیم هنگام خواندن این آهنگ‌های زیبا با فرزندانمان از مزایای آن به حداکثر برسیم؟ در اینجا چند مورد از نکات برتر من آورده شده است:

جوری بخوان که هیچ کس صدایت را نشنود!

بسیاری از ما در مورد آواز خواندن احساس خودآگاهی می کنیم و ادعا می کنیم که «خیلی اهل موسیقی نیستیم» یا «آواز خواندن بلد نیستیم». کوچولوی شما اهمیتی نمی‌دهد (یا متوجه نمی‌شود!) چقدر با استعداد هستید، آنها فقط توجه و علاقه شما را می‌خواهند! پس لذت ببرید و طوری آواز بخوانید که انگار هیچ کس (به جز فرزندتان) گوش نمی دهد. فرزند شما آن را دوست خواهد داشت و هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، اعتماد به نفس شما بیشتر می شود.

آواز خواندن یک تجربه کل بدن است

آواز خواندن خیلی بیشتر از استفاده از صدای شماست. هر چه بیشتر متحرک شوید، فرزندتان بیشتر متوجه شما می شود و از شما تقلید می کند. بنابراین بایستید، حرکات و حالات چهره را در حین آواز خواندن به کار ببرید.

بر کلمات کلیدی تاکید کنید

وقتی بر مهمترین کلمات تاکید شده باشد، کودکان بهتر یاد می گیرند. کودک شما لزوماً کل قافیه مهد کودک را یکباره یاد نخواهد گرفت، اما اگر روی “ماااااا” تاکید و اغراق کنید، این به نقطه برجسته آهنگ تبدیل می شود و کودک شما تمایل بیشتری به یادآوری آن برای دفعه بعد خواهد داشت و حتی ممکن است به آن بپیوندد. .

سرگرمی را ادامه دهید!

همانطور که می دانیم، کودکان زمانی بهترین یادگیری را می آموزند که اطلاعات بارها و بارها به آنها ارائه شود. پس وقتی قافیه مهد کودک تمام شد، سرگرمی را ادامه دهید! از فرزندتان بپرسید که آیا آهنگ “بیشتر” می خواهد یا بپرسید که بعداً درباره چه حیوانی خواهید خواند. این به افزایش تعامل بین شما و فرزندتان کمک می کند، که به ایجاد توجه و فرصت برای زمان یادگیری کمک می کند.

قافیه های مهد کودک جزء اصلی سرگرمی و لذت دوران کودکی شما و فرزندتان هستند. بیشتر از سرگرمی «فقط»، قافیه های مهد کودک می توانند دنیای جدیدی از رشد گفتار، زبان و سواد را برای کودک شما بگشایند، حتی بدون اینکه اتاق بازی شما را ترک کنند! بنابراین، وقت آن است که به آواز خواندن بپردازید (می‌دانم که از زمانی که کوچک بودید برخی از موارد مورد علاقه دارید) و همزمان با رشد مهارت‌های گفتاری و زبانی، سرگرم شوید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *