بیماری لوپوس (Lupus)

بیماری لوپوس (Lupus)

بیماری لوپوس (Lupus) چیست؟

بیماری لوپوس یکی از انواع بیماری های خود ایمنی است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار شروع به حمله به بافت ها و اندام های بدن خود فرد می کند. این حملات باعث التهاب و ورم و آسیب دیدن نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه، خون، قلب و ریه می شود . از آنجایی که علائم لوپوس مشابه علائم بیماری های مختلف دیگری نیز می باشد، تشخیص لوپوس را مشکل می سازد. بعضی افراد مستعد ابتلا به این بیماری به دنیا می آیند و عوامل ساده و معمولی همچون عفونت ها و مصرف بعضی دارو های خاص و یا حتی نور خورشید محرک ابتلای آن ها به لوپوس می شود. هرچند درمان کاملی برای لوپوس وجود ندارد، اما انواع درمان ها برای کنترل بیماری و کاهش شدت آن موجود می باشد .

انواع این بیماری کدام اند؟

لوپوس اریتماتوی قرص مانند (DLE):

این نوع لوپوس معمولا پوستی که در برابر آفتاب قرار گرفته را تحت تاثیر قرار داده و تاثیری برروی اندام های حیاتی نمی گذارد. لکه های قرص مانند و گرد معمولا بعد از بهبود این بیماری روی پوست مخصوصا روی گردن باقی می ماند.

لوپوس اریتماتوی سیستماتیک (SLE):

این نوع جدی تر بوده و می تواند باعث به وجود آمدن جوش ها و کهیر هایی پروانه ای شکل برروی پوست بینی و گونه ها و در صورت درمان نشدن برروی تمام پوست بدن دیده می شود.

به جز آسیب دیدن پوست در این بیماری  می تواند باعث ملتهب شدن و یا آسیب دیدن مفاصل، ماهیچه ها و غشاء درونی یا اطراف ریه، قلب، کلیه و مغز شود .

درباره راهکارهای گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان بدانید.

علایم بیماری لوپوس:

افراد مبتلا به بیماری لوپوس علائمی دقیقا مشابه همدیگر را نشان نمی دهند. این علائم و نشانه ها گاهی به سرعت آمده، گاهی آرام آرام ظاهر می شود و در شدت های مختلف خود را نشان می دهد. همچنین می تواند دائمی و یا موقتی باشند .

اکثر افراد مبتلا به لوپوس مبتلا به مشکل مشخصی که به آن شعله ور شدن می نامند شده و بعد از مدتی این مشکل برطرف می شود یا بهبود می یابد و ممکن است دوباره این چرخه تکرار شود .

علائم و نشانه هایی که افراد در هنگام ابتلا حس می کنند، بسته به قسمتی از بدن که درگیر بیماری است، متفاوت می باشد. با این حال، علائم معمول بیماری لوپوس شامل :

  •  خستگی و تب
  • درد مفصل، خشکی و ورم
  • جوش ها و نواحی ملتهب شبیه پروانه برروی صورت
  • ضایعات پوستی که با قرار گرفتن در برابر آفتاب بدتر می شوند
  • سفید شدن و یا آبی شدن انگشتان در سرما و یا مواقع استرس زا
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • خشکی چشم ها
  • سردرد، گیجی و از دست دادن حافظه

دلایل ابتلا به لوپوس:

بیماری لوپوس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما شروع به حمله به بافت هدای سدالم

بد می کند. بنظر می رسد که لوپوس در نتیجه ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی رخ می دهد.

بنظر می رسد افرادی که استعداد ارثی این بیماری را در خود دارند با قرار گرفتن دربرابر عوامل

خاص در محیط، مبتلا به بیماری می شوند. با این حال دلیل ابتلا به لوپوس در اکثر موارد ناشناخته می باشد . بعضی از محرک های بلقوه ابتلا به این بیماری قرار گرفتن در برابر نور خورشید، سیگار کشیدن، استرس شدید، مصرف داروهایی خاص همچون داروهدای ضد صرع، داروهای فشارخون و همچنین بعضی از انواع آنتی بیوتیک ها باشند.

افرادی که به دلیل مصرف دارو به این بیماری مبتلا شده اند معمولا با قطع مصرف دارو بیماریشان بهبود می یابد .

عوامل خطرزای بیماری لوپوس:

عواملی مانند خانم بودن، عامل سنین بین 15 تا 40 سال و نژاد (نژادهای آسیایی، سفید پوستان، آفریقایی ها و آمریکایی ها در خطر بیشتری هستند) برروی ابتلا به این بیماری اثر گراشته و خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند.

عوارض بیماری لوپوس:

التهابی که توسط بیماری لوپوس بوجود می آید می تواند باعث نارسایی کلیه و آسیب دیدن کلیه ها، اختلالات حافظه، کم خونی، خون ریزی و یا التهاب رگ ها، بیماری های ریوی و بیماری های قلبی شود.

همچنین ابتلا به بیماری لوپوس خطر عفونت، سرطان و مشکلات بارداری را افزایش می دهد.

درمان لوپوس:

درمان بیماری بسته به نوع علائم و نشانه های بروز کرد متفاوت است. مشخص کردن اینکه شما به درمان خاصی احتیاج دارد یا نه و نوع آن درمان نیاز به بررسی پزشک دارد. داروهایی که عموما برای درمان این بیماری استفاده می شوند شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای ضد مالاریا، کورتیکواسدتروئیدها (Corticosteroids) و داروهای سرکوب کننده ایمنی (Immunosuppressants) می باشند.

مصرف و عدم مصرف این داروها، میزان و نوعشان و نحوه مصرف آنها همه باید با دستور پزشک باشد .

درمان خانگی بیماری لوپوس:

در صورت ابتلا به بیماری با تغییراتی در سبک زندگی و رعایت مواردی، می شود تا حدودی جلوی شعله ور شدن بیماری را گرفت و راحت تر با بیماری زندگی کرد. این عوامل شامل استراحت کافی، محافظت از پوست در برابر آفتاب، ورزش منظم، ترک سیگار و رژیم غذایی سالم می شود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *