بررسی معضلات مشکل در بلع غذا

بلع

بلع غذا، نوشیدنی و بزاق بخش اصلی زندگی ما است. این کاری است که ما حدود 900 بار در روز انجام می دهیم، اما به سختی به آن فکر می کنیم. ما عمدتاً از تصمیمات غذایی زیادی که هر روز می گیریم بی اطلاع هستیم.

اما اگر ناتوانی در بلعیدن دارید، آجیل برشته شده سنتی و میوه‌های خشک عید خطر خفگی دارند و لذت بردن از یک لقمه در جشن می‌تواند به معنای یک انتقال اضطراری به بیمارستان باشد.

بلع و غذا خوردن چگونه کار می کند؟

بلع یک عمل پیچیده و دقیق است که شامل 32 عضله جفت و اعصاب حسی و حرکتی است که در یک توالی زمان‌بندی شده زیبا انجام می‌شود. بنابراین کاملاً منطقی است که بسیاری از شرایط سلامتی مختلف که بر مغز یا بدن تأثیر می گذارد بر توانایی فرد برای بلعیدن تأثیر می گذارد.

ناتوانی در بلع حدود 8 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. ناتوانی بلع که بر اکثر ساکنان مراقبت های سالمندان تأثیر می گذارد، حدود 80 درصد از کودکان و بزرگسالان مبتلا به ناتوانی رشدی، بیشتر افراد مبتلا به بیماری نورون حرکتی یا پارکینسون، و بسیاری از افراد مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک، سرطان سر و گردن و کسانی که مبتلا به ناتوانی رشدی هستند و کسانی که سکته کرده اند را تحت تأثیر قرار می دهد.

درباره درمان های سردرد بیشتر بدانید.

بر اساس بررسی عمومی مردم، هم الکل و هم برخی داروها می توانند بر توانایی فرد در بلع ایمن غذا تأثیر بگذارند.

درک میزان ناتوانی افرادی که در بلعیدن مشکل دارند دشوار است. معانی ما به غذا، و روش هایی که در خوردن و آشامیدن درگیر می شویم، عمیقاً با هویت و با ارزش ترین فعالیت ها و تجربیات ما مرتبط است. تصمیم گیری در مورد غذا و وعده های غذایی یک راه کلیدی برای سازماندهی روزمان است.

در نتیجه، ناتوانی بلع تأثیرات بهداشتی و اجتماعی زیادی دارد. ترس از خجالت یا اینکه نشان دهند نمی‌توانند غذاهای خاصی را مدیریت کنند، می‌تواند از گفتن علائم خود به دیگران جلوگیری کند. آنها ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا غذا بخورند، از غذاهایی که سخت تر هستند اجتناب کنند، کمتر بخورند یا بگویند که دیگر غذاهایی را که قبلاً از آنها لذت می بردند دوست ندارند.

طرد شدن یا ناتوانی در مصرف کامل در یک وعده غذایی یا یک رویداد اجتماعی می تواند افراد مبتلا به ناتوانی در بلع را دچار احساس انزوا، افسردگی و ناامیدی کند.

ناتوانی در بلع می تواند منجر به پذیرش ناخواسته در بیمارستان شود که هزینه های قابل توجهی را به همراه دارد. سرفه و خفگی در غذا می تواند منجر به کاهش لذت در وعده های غذایی، ذات الریه آسپیراسیون در هنگام استنشاق غذا یا مایعات و مرگ ناشی از خفگی شود.

مدیریت ناتوانی در بلع نیز بر اعضای خانواده و کارهای روزمره خانه تأثیر می گذارد. بسیاری از اعضای خانواده انواع غذاهایی را که می خورند تغییر می دهند تا اطمینان حاصل شود که فرد مبتلا به ناتوانی در بلع نیز شامل می شود. اما غذاهایی که در رستوران‌ها، عروسی‌ها، مهمانی‌ها، مراسم مذهبی و رویدادهای ورزشی ارائه می‌شوند ممکن است برای خوردن بی‌خطر نباشند، و خوردن غذاهایی که با دقت اصلاح شده‌اند ممکن است ناخوشایند باشد.

انگ ناتوانی در بلع می تواند باعث شود فرد و شریک زندگی، همسر یا اعضای خانواده اش از خجالت از او دوری کنند و بیرون رفتن را متوقف کنند.

درباره آبریزش دهان و مفیدترین راه‌های درمان آن بیشتر بدانید.

مداخلات حیاتی برای افراد دارای ناتوانی در بلع

آسیب شناسان گفتار اغلب نقش اصلی را در تیم هایی از متخصصان بهداشتی که به افراد دارای ناتوانی در بلع خدمات ارائه می دهند، ایفا می کنند. آنها بلع فرد را ارزیابی می کنند، توصیه هایی در مورد اصلاح بافت غذا ارائه می کنند و راه هایی را برای افزایش مشارکت و استقلال فرد در زمان صرف غذا شناسایی می کنند.

در عین حال، آن‌ها راه‌هایی را برای فرد دارای معلولیت تعیین می‌کنند تا با اعضای خانواده و کارکنان حمایت مستقیم در مورد اولویت‌های غذایی و نیازهای کمکی در زمان صرف غذا ارتباط برقرار کند.

درمان مشکلات بلع به علت آن بستگی دارد. آسیب شناسان گفتار می توانند تکنیک هایی را برای بهبود مهارت های دهانی به فرد آموزش دهند، از اولین لقمه گرفته تا عقب بردن غذا و جویدن آن برای بلعیدن. آنها می توانند در مورد وضعیت سر و گردن و رفتارهای هنگام صرف غذا توصیه هایی برای کمک به جلوگیری از خفگی ارائه دهند.

افراد مبتلا به ناتوانی در بلع به حمایت بیشتری نیاز دارند و خواهان دسترسی بهتر به خدمات برای سازگاری با تغییرات عاطفی، روانی و اجتماعی در نتیجه مشکلات بلع هستند.

شکاف کام با شکاف لب چگونه درمان می شود؟

فراگیرتر کردن زمان غذا

کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا جشن‌های خود را برای افراد مبتلا به ناتوانی در بلع و خانواده‌هایشان پذیراتر و فراگیرتر کنید. میز خود را با گزینه های غذایی نرم جذاب و غذاهای پوره بچینید و بررسی کنید که آیا افراد به کمک یا فضایی آرام برای تمرکز بر غذا نیاز دارند یا خیر.

انجام این تغییرات کوچک در غذاهایی که ارائه می‌دهیم و محیط زمان صرف غذا ممکن است به این معنی باشد که افراد بیشتری با ناتوانی در بلع احساس می‌کنند که امسال در جشن‌ها حضور دارند.

 

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *