ایجاد مهارت های زبانی با کاوش در خانه

ما اغلب در خانه با فرزندانمان هستیم و راه‌های زیادی برای برقراری ارتباط در محیط خانه و فعالیت‌های روزانه‌مان وجود دارد و میتوانیم از این فرصت برای ایجاد مهارت های گفتاری فرزندمان استفاده کنیم.

زمان بیرون رفتن

بیایید از حیاط خلوت شروع کنیم! همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردم، می‌دانیم که یادگیری و گسترش مهارت اغلب در بازی و فعالیت‌های چند حسی به بهترین وجه تسهیل می‌شود، بنابراین بیرون رفتن راهی فوق‌العاده برای ایجاد مهارت‌های ارتباطی فرزندتان است. در خانواده ما، یک راه مورد علاقه برای کار بر روی تحریک زبان در فضای باز، شکار است!

می‌توانید فهرستی از آیتم‌ها را بنویسید، یا تصاویری از چیزهایی که به دنبال آن‌ها می‌گردید چاپ کنید، به گل‌ها، حشرات، مارمولک‌ها، برگ‌ها، گیاهان، پوست درختان، پرندگان، سگ‌ها، گربه‌ها و هرچه که فکر کنید! می توانید با فرزندتان در مورد چیزهایی که پیدا کرده است صحبت کنید و همانطور که به دنبال موارد موجود در لیست هستید، او را تشویق کنید تا به چیزهایی که می بیند اشاره کند و نام آنها را بگوید. بعد از اینکه چیزهای موجود در لیست را پیدا کردید، می‌توانید با پرسیدن سؤالاتی مانند «زنبور کجا بود؟»، «روی گل»، فرزندتان را تشویق کنید که از کجا آن‌ها را پیدا کرده است. این نوع بحث‌ها می‌توانند مهارت‌های زبانی بیانی کودک شما را تقویت کنند و دایره واژگان او را گسترش دهند.

درمورد راهکارهای گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان بدانید.

بیایید در مورد غذا صحبت کنیم

یک راه عالی دیگر برای کار بر روی تحریک زبان و گسترش مهارت های آن در خانه این است که کودک خود را در تهیه غذا و پخت و پز مشارکت دهید! این کاری است که ما هر روز و گاهی اوقات بیش از یک بار در روز انجام می‌دهیم، بنابراین بهترین راه برای استفاده از زبان در عین حال سرگرمی است. در حالی که شما و فرزندتان در حال یافتن مواد اولیه هستید، می‌توانید از سؤالات «چه» برای تشویق او به استفاده از زبان رسا استفاده کنید، به‌عنوان مثال «برای درست کردن کلوچه‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟»، «مواد تشکیل دهنده را کجا باید جستجو کنیم؟»، «چند تعداد» نیاز داریم؟، «بعد چه نیازی داریم؟».

با پخت و پز، اغلب مواد مورد نیاز زیادی وجود دارد، بنابراین می توانید آنها را در کمد و یخچال با هم جستجو کنید و آنچه را که نیاز دارید و جایی که آنها را پیدا کرده اید نام ببرید. این نه تنها دایره لغات کودک شما را می سازد، بلکه او را تشویق می کند تا در مورد حروف اضافه (کلمات موضعی) فکر کند و به آنها اجازه می دهد دستورالعمل ها را (زبان دریافتی) تمرین کنند، یعنی “اول به آرد نیاز داریم، سپس به تخم مرغ”. همچنین می‌توانید کاری را که هنگام تهیه غذا انجام می‌دهید توصیف کنید: «الان آرد را در ظرف می‌ریزم» و فرزندتان را تشویق کنید که همین کار را انجام دهد. در مورد اعمال مختلف کلمات (افعال) مانند خرد کردن، شکستن، برش دادن، ریختن، هنگام آماده کردن مواد، گپ بزنید. همانطور که به سمت پختن غذا می روید، می توانید کلماتی مانند پخت، پختن، سرخ کردن، گرم کردن را در آن بگنجانید.

فعالیت های روزانه

کارهای زیادی وجود دارد که ما به صورت روزانه با فرزندانمان در خانه انجام می دهیم. بازی در داخل و خارج از خانه، زمان حمام/دوش گرفتن، داستان خواندن، زمان صرف غذا و یک استراتژی ساده وجود دارد که می توانید در تمام این زمان ها برای کار روی رشد و گسترش مهارت های زبان کودک خود از آن استفاده کنید. این استراتژی بازنویسی نامیده می‌شود و یکی از ساده‌ترین ابزارهایی است که می‌توانید در خانه از آن استفاده کنید تا به فرزندتان اجازه دهید زبان دقیق‌تر و توصیفی‌تری بشنود! راه انجام این کار این است که زبان را برای کودک خود الگوسازی و گسترش دهید، اما آنها را اصلاح نکنید. شما می توانید چیزی را که آنها گفته اند، اما با جزئیات بیشتر و دستور زبان صحیح، تکرار کنید. به عنوان مثال، اگر با حباب‌ها بازی می‌کنید، ممکن است فرزندتان بگوید: «مامانی بچرخد.» و شما ممکن است با این جمله پاسخ دهید: «بله، نوبت مومیایی است که باد کند». یا ممکن است فرزندتان بگوید: “کتاب” و شما ممکن است پاسخ دهید: “من یک کتاب می خواهم”.

هیچ جا خانه خود نمی شود!

خانه شما مکان مناسبی برای تقویت مهارت های ارتباطی فرزندتان است، زیرا شما چیزهای مختلفی را در دسترس دارید تا از آن استفاده کنید، در حالی که می توانید آن را ساده نگه دارید! در واقع صحبت کردن با فرزندتان در مورد کارهایی است که انجام می دهید، و در حین انجام کارهای روزمره خود مانند آشپزی، نظافت، باغبانی یا هر فعالیتی که می بینید انجام می دهید. همانطور که این کار را انجام می دهید، فرصتی برای فرزندتان فراهم می کنید تا زبان را بشنود و سپس آنها این فرصت را خواهند داشت که با کپی کردن یا اظهار نظر در مورد چیزی که شما گفته اید، استفاده از آن را تمرین کند.

به یاد داشته باشید، بازی یک راه فوق العاده برای یادگیری و تقویت مهارتهای کودک است و سرگرم کردن آن واقعا مهم است! پس به حیاط خلوت خود بروید، با هم آشپزی کنید، چند کتاب و اسباب بازی بردارید و من مطمئن هستم که در حین انجام کار، کار فوق العاده ای برای تحریک زبان فرزندتان انجام خواهید داد! با این حال، فراموش نکنید که ما همیشه اینجا هستیم تا کمک کنیم. اگر در مورد رشد گفتار/زبان/تسلط یا تغذیه فرزندتان نگرانی دارید، لطفاً در تماس با ما تردید نکنید!

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *