ایجاد محیط برای رشد مهارت های زبانی

ایجاد محیط برای رشد مهارت های زبانی

مهارت های زبانی واقعاً یکی از باورنکردنی ترین مهارت هایی است که یک کودک می تواند یاد بگیرد. آنها به کودکان اجازه می دهند تا در مورد دنیای اطراف خود تحقیق کنند و کنجکاو شوند.

کودکان از مهارت‌های زبانی (یا مهارت‌های درک مطلب) خود برای پیروی از دستورالعمل‌های والدین، مراقبان و معلمان، یادگیری اطلاعات و کلمات جدید، گوش دادن به قوانین بازی‌ها و فعالیت‌ها و گوش دادن و درک آنچه دوستانشان به آنها می‌گویند استفاده می‌کنند. همانطور که کودکان رشد می کنند، از مهارت های زبانی خود برای درک آنچه می خوانند استفاده می کنند، کلمات و ایده های پیچیده تر و پیچیده تری را یاد می گیرند، قادر به درک برنامه درسی مدرسه و قادر به درک جوک ها و تفاوت های ظریف اجتماعی هستند.

کودکان از مهارت های زبانی خود برای بیان خواسته ها و نیازهای خود با والدین، مراقبان و دوستان خود استفاده می کنند، در مورد علایق خود صحبت می کنند، درباره فعالیت های روزمره و رویدادهای خاص زندگی خود به مردم می گویند و آنچه را که در کلاس درس می آموزند از طریق صحبت و نوشتن نشان می دهند.

چگونه مهارت های زبانی کودک خود را بسازید

آسیب شناسان گفتار با کودکان و نوجوانانی کار می کنند که فراگیری زبان را یک چالش می دانند. ما آموزش دیده‌ایم تا مداخله‌ای مبتنی بر شواهد ارائه دهیم تا به کودکان کمک کنیم دستورالعمل‌ها را دنبال کنند، به سؤالات پاسخ دهند، کلمات و اطلاعات جدید را بیاموزند، داستان بگویند، و یاد بگیرند که چگونه خواندن، املا و نوشتن را بیاموزند.

با این حال، شما به‌عنوان مهم‌ترین معلم زبان در زندگی فرزندتان، می‌توانید نقشی حیاتی در تسهیل رشد مهارت‌های زبانی فرزندتان داشته باشید. تحقیقات به ما می گوید که محیط «زبان» خانه می تواند تأثیر مثبتی بر خواندن، زبان و مهارت های شناختی کودک در آینده داشته باشد.

خبر خوب این است که شما می توانید زبان را به کارهای پیش پا افتاده و ساده ای که هر روز با کودک خود انجام می دهید اضافه کنید و محیطی غنی از زبان را برای کودک خود ایجاد کنید. استفاده از فعالیت‌هایی مانند زمان حمام و آماده‌سازی غذا برای کمک به رشد مهارت‌های زبانی کودک می‌تواند آنها را برای موفقیت در تحصیل، شغل و زندگی آماده کند. مثلا:

حمام را پر می کنی؟

برای بچه‌های کوچک، می‌توانید از آن به‌عنوان فرصتی برای صحبت در مورد کاری که انجام می‌دهید استفاده کنید و صداهای سرگرم‌کننده ایجاد کنید (مثلاً پاشیدن، لیز خوردن، شیر را باز کردن). برای بچه های بزرگتر، می توانید در مورد شناور شدن و غرق شدن صحبت کنید، آب از کجا می آید و چگونه می توانیم از محیط زیست مراقبت کنیم.

در مورد 6 مهارت اجتماعی اولیه در کودکان و چگونگی بهبود آنها  بدانید.

آیا برای شام سبزیجات را خرد می کنید؟

برای بچه های کوچک، می توانید از این فرصت استفاده کنید تا در مورد نام سبزیجات و ظروف و رنگ ها و اشکال مختلفی که می بینید صحبت کنید. در مورد عملکردهای مختلف کلمات (افعال) مانند خرد کردن، رنده کردن، برش دادن چت کنید. برای بچه های بزرگتر، می توانید در مورد اینکه سبزیجات از کجا آمده اند یا چگونه رشد می کنند صحبت کنید.

ایده های مبتنی بر شواهد برای ایجاد یک محیط غنی از زبان

ما به چند ایده اساسی در مورد نحوه تزریق زبان به فعالیت های روزمره اشاره کرده ایم، اما برخی از فعالیت های کلیدی وجود دارد که می توانید آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید که ثابت شده است که تأثیر قابل توجهی بر مهارت های زبانی کودک شما دارد.

خواندن! خواندن! خواندن!

خواندن یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تسهیل مهارت‌های زبانی کودک در خانه است. تحقیقات به ما می گوید که خواندن 6 تا 7 روز در هفته برای کودکان تأثیر قابل توجهی بر رشد واژگان، مهارت های خواندن و توانایی های شناختی و آموزشی آنها در آینده دارد. مطالعات نشان داده اند که هر چه در سنین 4 تا 5 سالگی کودک بیشتر خوانده شود، نمرات آنها در ارزیابی برنامه ملی ارزیابی – سواد و حساب (NAPLAN) در سال 3 بالاتر خواهد بود.

خانواده ها اغلب به ما می گویند که به سختی می توان فرزندانشان را به کتاب مشغول کرد و همچنین زمانی را برای اولویت دادن به مطالعه پیدا کرد. در اینجا چند ایده وجود دارد که شما را وارد روال خواندن می کند:

هر روز در ساعت معینی بخوانید. با بچه هایم در خانه، بلافاصله بعد از شام، تمیز کردن زمان مطالعه است. الان خیلی روتین شده که می روند کتاب هایشان را پیدا می کنند تا ما بخوانیم. پسرم 12 ساله است و هنوز هم برایش می خوانیم. او خودش می تواند خیلی خوب بخواند، اما از یک به یک بودن لذت می برد.

بگذارید کودک کتاب را انتخاب کند. اگر بچه ها به کتاب علاقه مند باشند معمولاً انگیزه بیشتری برای مطالعه دارند. به کتابخانه بروید یا به آنها اجازه دهید کتابی را از مغازه ها انتخاب کنند تا انگیزه آنها برای خواندن آن با شما باشد. بچه های کوچکتر معمولاً عاشق کتاب های فلپ یا کتاب های بافت هستند. وقتی کودکی در حال ورود به مدرسه ابتدایی است، ممکن است از کتاب های غیرداستانی درباره موضوعی که دوست دارد لذت ببرد. دخترم هرگز از خواندن لذت نمی برد تا اینکه یک سری کتاب به نام Sew Zoey پیدا کردم. دخترم می‌خواهد طراح مد شود، بنابراین سه کتاب را در عرض چند روز تمام کرد.

در مورد گفتار درمانی – آمادگی برای مدرسه بدانید.

اگر فرزندتان به شما اجازه نمی دهد جلد کتاب را تا روی جلد بخوانید، نگران نباشید. من و کوچکترین دخترم اغلب با کتاب های مصور او جاسوس بازی می کنیم تا اینکه آنها را بخوانیم. این هنوز یک فرصت فوق العاده برای او برای گوش دادن و یادگیری لغات جدید و هیجان انگیز است.

 

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *