اهمیت مداخله زودهنگام گفتار درمانی

اهمیت مداخله زودهنگام گفتار درمانی

اهمیت مداخله زودهنگام گفتار درمانی

هر کودکی بر اساس جدول زمانی خود رشد میکند. این موضوع در مورد چهار دست و پا کردن، راه رفتن، تمرین با لگن و صحبت کردن و گفتار صادق است.

وقتی صحبت از گفتار، زبان و ارتباطات به میان می ‌آید، معمولاً برای کودکان نیاز به کمک بیشتری برای رسیدن به نقاط عطف رشدی مورد انتظار برای سن خود دارند. به همین دلیل است که برای والدین، مراقبان و معلمان بسیار مهم است که بدانند چگونه علائم اولیه تاخیر گفتار را تشخیص دهند.

هر چه کودک گفتار درمانی را زودتر انجام دهد، سریعتر پیشرفت میکند. مداخله زودهنگام همچنین میتواند شدت تاخیر گفتار آنها را در طول زمان کاهش دهد.

نشانه های تاخیر در گفتار چیست؟

اگرچه ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما در واقع میتوانید بسیاری از نشانه های تاخیر گفتار را قبل از اینکه کودک اولین کلمات خود را بیان کند، مشاهده کنید.

نظارت بر نقاط عطف برای حوزه‌های غیرکلامی ارتباط میتواند کمک کند که نشان دهد آیا کودک در مسیر شروع به موقع صحبت کردن است یا خیر.

هر یک از این مثال ‌های غیرکلامی با رشد نهایی زبان کودک مرتبط است:

توجه مشترک (توانایی فرد برای تمرکز روی یک شیء یا رویداد مشترک با شخص دیگر)

تماس چشمی

مهارت ‌های بازی

توانایی به بالا پایین بردن تن صدا از طریق نق زدن یا سایر جملات

ممکن است کنجکاو باشید که فرزند شما در چه مقطعی باید این نقاط عطف ارتباط پیش کلامی و کلامی را رعایت کند.

در زیر نقاط عطف مفید زیر را که بر اساس سن تجزیه شده است، بررسی کنید. شاید متوجه نشده باشید که همه این مهارت ها با گفتار مشخص نمیشوند.

3-6 ماهگی:

حرف میزند و صداهای مختلفی تولید میکند

سر را به سمت صدا میچرخاند

اسباب بازی ها را در دهان میگذارد

لبخند میزند

تماس چشمی ثابتی در 6 ماهگی برقرار میکند

 6-9 ماهگی:

برای خاداحافظی بای بای میکند

شروع به گفتن صداهای تکراری مانند “گاگا” “بابابابا” میکند.

به فعالیت‌های ساده‌ای مانند قایم باشک پاسخ میدهد

در مورد کاردرمانی، گفتار درمانی و روانشناسی کودک بدانید.

 9-12 ماهگی:

اشیاء را درخواست میکند.

میگوید «مامان» یا «بابا»

به طور معنی‌داری شروع به تقلید برخی صداهای حیوانات یا صداهای محیطی میکند

شروع به درک کلمه «نه» میکند.

به نامش پاسخ میدهد

به دنبال جلب توجه دیگران است

توجه مشترک باید حدود 9 ماهگی ظاهر شود.

 12-18 ماهگی:

از اسباب بازی ها/اشیاء به درستی استفاده میکند (با تلفن اسباب بازی صحبت میکند، ماشین اسباب بازی رانندگی میکند و غیره)

دستورالعمل های یک مرحله ای را دنبال میکند

نشسته و به کتاب توجه میکند استفاده

برخی از کلمات اعضای بدن را شناسایی میکند

در مورد زبان اشاره و رشد گفتار کودک بدانید.

می تواند در یک کار با شخص دیگری به مدت 1-2 دقیقه بازی کند.

به اشیاء معمولی اشاره میکند

حداقل 50 کلمه را میفهمد

به راحتی کلمات را تقلید میکند

حداقل 5-10 کلمه را خود به خود استفاده میکند

2 سالگی:

دستورالعمل های دو مرحله ای را دنبال میکند

کمک میخواهد

از عبارات دو کلمه ای استفاده میکند

به طور مستقل بازی میکند و کودکان دیگر را تماشا میکند

3 سالگی:

قسمت‌ هایی از یک شیء را شناسایی میکند (مانند چرخ ماشین)

قسمت ‌های پیچیده بدن (مچ، زانو، مچ پا، ابرو) را شناسایی میکند.

به سؤالات «چه»، «چه موقع» و «کجا» پاسخ میدهد.

به‌ طور مناسب با بچه ‌های دیگر بازی میکند

مفاهیمی مانند «طولانی» و «کوتاه» و سایر کلمات توصیفی را درک میکند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که همه مهارت های گفتاری بر روی یکدیگر به ترتیب متوالی ساخته میشوند، کمی شبیه به یک راه پله. کودک هر «پله» را بدون انجام پله قبلی تشکیل نمیدهد.

مثلا قبل از اینکه کودک شروع به استفاده از جملات کند، ابتدا باید از کلمات واحد استفاده کند. اگر کودکی 2 ساله است و از کلمات تکی استفاده نمیکند، در حال حاضر حدود یک سال عقب مانده است. به عنوان مثال، اگر کودک شما یک سال دیگر مداخله گفتاری دریافت نکند و به تنهایی به این حوزه نرسیده باشد، حدود دو سال عقب خواهد ماند، زیرا جملات کوتاه باید از 2.5 تا 3 سالگی شروع شود.

اگر زودتر و نه دیرتر مداخله حرفه ای را دریافت کنید، میتوانید در زمان، ناامیدی و اضطراب زیادی صرفه جویی کنید و تاخیری را که فرزندتان در رسیدن به این نقاط عطف مهم تجربه میکند، کاهش دهید.

 ارتباط گفتار و زبان با موفقیت مدرسه:

یکی از چیزهایی که بسیاری از مردم نمیدانند این است که مهارت های گفتاری و زبانی قوی می تواند با موفقیت تحصیلی و تحصیلی مرتبط باشد.

هنگامی که کودک شروع به رشد میکند و با کلمات آشنا میشود و مهارت های زبانی خود را افزایش میدهد، همچنین یاد میگیرد که به شباهت ها و تفاوت های بین ساختار و صداهای کلمات گوش دهد.

این با مهارت های آگاهی واجی مرتبط است. آگاهی آوایی اولیه (تشخیص صداهای گفتار) مستقیماً با موفقیت در خواندن زودهنگام مرتبط است. ما میخواهیم بچه ‌ها بتوانند کلماتی که قافیه هستند و حتی صداهایی که کلمات را تشکیل میدهند، با بالا رفتن سن و نزدیک‌تر شدن به سن خواندن، شناسایی کنند.

اگر کودکی با تشخیص صداها مشکل دارد، این میتواند نشانه این باشد که خواندن ممکن است بعدا برای او چالشی باشد.

مزایای کار با یک گفتاردرمانگر:

یک گفتاردرمانگر دارای مجوز بهترین راه برای کمک به رشد زبان فرزندتان است. اگر کودک شما گفتاردرمانی دارد که او را به طور مداوم میبیند، درمانگر نقاط قوت و ضعف ارتباطی کودک شما را در درون و بیرون درک خواهد کرد.

این برای تعیین اهداف مناسب برای فرزندتان مفید است. در پایان هر جلسه، گفتار درمانگر شما باید یک نمای کلی از نحوه پیشرفت فرزندتان ارائه دهد. آنها همچنین باید تمرین ‌ها و فعالیت ‌های هفتگی خاصی را در خانه ارائه دهند که دقیقاً همان چیزی را که کودک شما باید انجام دهد را هدف قرار دهد. تمرین در خانه بسیار مهم است. این به کودک شما کمک میکند پیشرفت خود را بین جلسات حفظ کند.

به این ترتیب، فرزند شما نه تنها مهارت‌ های گفتاری و زبانی خود را برای 30 تا 60 دقیقه در هفته تمرین میکند، بلکه به صورت شبانه‌ روزی در طول زندگی روزمره‌ اش تمرین میکند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *