فعالیت های افزایش توجه کودکان

فعالیت های افزایش توجه کودکان

آیا احساس می کنید مدام به فرزندتان نق می زنید که توجه کند؟ یا متوجه می شوید که می گویید “عزیزم، بیا تمرکز کنیم!” هر بعدازظهر سر مشق شب؟ آیا حواس دانش آموزان کلاس شما پریشان است، تمرکز کافی ندارند، یا تمرکز ندارند؟ استفاده از فعالیت‌های افزایش توجه کودکان برای کمک به توجه بچه‌ها ممکن است فقط کمکی به بچه‌هایی باشد که در کلاس درس یا در خانه ذهن خود را درگیر می‌کنند. اینها فعالیت هایی برای بهبود توجه و تمرکز هستند و می توانند کمک بزرگی در خانه یا مدرسه باشند.

حواس پرتی می تواند به اشکال مختلفی ظاهر شود. کودکی که بیش از حد به ورودی های حسی حساس است ممکن است به کوچکترین صداها، بافت ها، مناظر، بوها، مزه ها یا حرکات واکنش نشان دهد. کودکانی که بیش از حد به خاطر نیازهای حسی خود حواسشان پرت شده است، برای توجه به دستورات ساده مشکل دارند. سایر کودکان می توانند در یک کلاس درس یا خانه “آن را با هم نگه دارند” اما تمرکز آنها به چالش کشیده شده است. بی توجهی می تواند به صورت بی تفاوتی، بی توجهی، فراموشی، بی احتیاطی، بی علاقگی، غفلت یا بی فکری ظاهر شود. بچه ها ممکن است اشتباه کنند یا به نظر برسند که نمی توانند به آنها توجه کنند. هنگامی که کودک در تلاش است تا وظایف خود را به پایان برساند، دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد یا نشانه های زیادی از مشکلات توجه وجود داشته باشد.

تشخیص ارتباط بین پردازش حسی و توجه می تواند نقطه تمرکز کلیدی باشد. توجه رایگان و کتاب کار حسی ما می تواند کمک کند.

بهبود توجه و تمرکز

محدودیت در توانایی های شناختی می تواند بر تمام جنبه های مشاغل در مدرسه، خانه و جامعه تأثیر بگذارد. یادگیری و فعالیت های روزانه فرصت هایی را برای رشد شناختی از جمله توجه، حافظه، حل مسئله فراهم می کند. علاوه بر این، مفاهیمی که کودکان برای ریاضی و خواندن نیاز دارند، نیازمند توجه و تمرکز هستند، از جمله توانایی تمرکز و توجه به خواندن، شمارش و الگوهای بازی برای مفاهیم ریاضی و مهارت‌های سواد اولیه ضروری هستند.

در واقع، چند مهارت کلیدی سوادآموزی اولیه وجود دارد که عناصر سازنده مهمی هستند:

  • دانش الفبا: شناخت حروف به همراه نام و صداهای آنها
  • آگاهی واج شناختی: تمایز و دستکاری صداهای مرتبط با زبان گفتاری
  • نام‌گذاری سریع خودکار: نام‌گذاری سریع دنباله‌ای از حروف، اعداد، رنگ‌ها یا اشیاء
  • نوشتن: نوشتن نامه در صورت درخواست و نوشتن نام
  • حافظه واجی: به خاطر سپردن اطلاعات ارائه شده به صورت شفاهی برای مدت کوتاهی

کاردرمانگران مهارت هایی برای کار با تیم آموزشی برای رفع نیازهای خاص در کلاس درس مربوط به توسعه مهارت های سوادآموزی دارند. آن‌ها می‌توانند این کار را از طریق رویکردهای چندحسی انجام دهند، در حالی که به هر گونه تسهیلات پرداخته می‌شوند، و با ابزارهای معنادار و انگیزشی، همه در عین حمایت از اهداف خاص. یک جستجوی سریع مداخلات مبتنی بر شواهد را پیدا کرد که می‌توان از آنها برای ارتقای مهارت‌های پیش از سواد در دوران کودکی استفاده کرد.

برخی از این استراتژی ها عبارتند از: تسهیل در رشد مهارت های حرکتی، پردازش حسی، کنترل وضعیتی، و تعاملات اجتماعی، و همچنین تسهیل توسعه اصل الفبایی (حروف خاص مطابق با صداهای حروف خاص)، آگاهی واج شناختی (توانایی تمایز و دستکاری). ساختار صدا)، و آگاهی واجی (درک یک صدا، مانند صدای اولیه یک کلمه) به مداخلات. این را می توان با ترکیب رویکردهای چند حسی برای تشکیل حروف الفبا، استفاده از بازی های انگشتی، آهنگ ها، و وظایف پیش از نوشتن در طول مداخلات برای ارتقای توسعه مهارت های سوادآموزی (فرولک کلارک، و همکاران، 2011) شامل شود.
رفتارهای بی توجه در کودکان
درک این موضوع که افزایش توجه در کودکان و مهارت های عملکرد اجرایی به هم مرتبط هستند، می تواند نقطه شروع مفیدی برای پرداختن به زمینه هایی باشد که باعث بی توجهی کودک می شود. در واقع آنچه به رفتار بی توجه کودک می افزاید می تواند نیازهای مختلفی باشد، از اجزای پردازش حسی تا مسائل عملکرد اجرایی.

پرداختن به حوزه‌هایی مانند کنترل تکانه، حل مسئله، حواس‌پرتی، خودتنظیمی و تأخیر در ارضای رضایت می‌تواند ابزاری برای رسیدگی به عادات و طرز فکر پشت انواع رفتارهای بی‌توجه باشد.

انواع توجه

انواع مختلفی از توجه وجود دارد که کودکان می توانند با آنها مبارزه کنند که هر کدام به طرق مختلف بر عملکرد و استقلال در مشاغل روزمره کودکان تأثیر می گذارد. تسلط بر این نوع توجه برای یادگیری، ایمنی، مهارت های اجتماعی ، عملکرد، افزایش توجه کودکان ضروری است.

توجه پایدار

حفظ توجه در یک دوره زمانی برای تمرکز و تمرکز مورد نیاز در یادگیری، گوش دادن در طول سخنرانی، توجه در طول مکالمات یا دستورالعمل ها ضروری است. خواندن کتاب مستلزم توانایی توجه در یک دوره زمانی بدون پرت شدن است. همانطور که الزامات خواندن در کلاس های بالاتر پیشرفته تر می شود، توجه پایدار توسط کتاب های فصل و درک مطلب به چالش کشیده می شود.

فعالیت هایی برای بهبود توجه پایدار

یا جستجو کنید تمام حروف a و غیره را خط بزنید.
فهرستی از کلماتی که با حرف خاصی شروع می شوند بنویسید. تعداد معینی کلمه را مشخص کنید.
ترتیب دادن اطلاعات به ترتیب حروف الفبا یا عددی
یک تایمر تنظیم کنید و یک کار یا متن خواندن را برای تعداد معینی دقیقه تکمیل کنید

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *