ارزیابی کودک اوتیستیک

کودک

ارزیابی ماهیانه مهارت های کودک اوتیستیک:

ارزیابی ماهیانه ی مهارت های اجتماعی کودک، جهت مشاهده حیطه های رشد، تغییر و مشخص کردن حیطه های نیازمند حمایت بیشتر بسیار مفید است. در اینجا اطلاعات ویژه ای ارائه میشود که به شما در ارزیابی آسان هر رکن کمک میکند.

تماس چشمی و ارتباط غیرکلامی:

تمام تماس چشمی و ارتباط غیرکلامی کودک در طول تعامل اجتماعی با سایر افراد، محیط عاری از حواس پرتی به طور تقریبی باید در نظر گرفته شود. این تماس چشمی و ارتباط باید با خواسته خود کودک اوتیستیک باشد نه اجباری و درخواست شده.

بیان مشارکت

هنگامی که با هم تعامل دارید، باید بدانید چه بیانات چهره ای خودانگیخته ای را با شما به اشتراک می گذارد؟ این امر شامل پاسخ مناسب به بیانات چهره ای سایرین نیز میباشد (مثلا بیان نگرانی هنگامی که کسی آسیب دیده است).

ارتباط غیرکلامی

کودک شما چطور از اندام خود برای برقراری ارتباط و تقویت ارتباط کلامی استفاده میکند؟

مثال: اگر میتواند بطور تعاملی به تصاویر کتاب اشاره کند، دست هایش را با هیجان به هم بزند، بای بای کند، سرش را به نشانه بله پایین آورده و به نشانه ی نه به طرفین تکان دهد، اکتساب را برای این مهارت را علامت بزنید.

ارتباطزبانواژگان محتوا

واژگان شامل تمام واژه های متفاوتی است که شما در داخل و خارج از اتاق بازی از کودک شنیده اید. در صورتی که واژه یکسانی دوبار تکرار شود، آن را یک بار محاسبه کنید.

واژه هایی که کودک به هر شکلی اعم از آواز خواندن، قصه گفتن و حرف زدن با خود بیان می کند را در نظر بگیرید. این امر شامل واژه های ناواضح و ناقص نیز میشود.

هر هفته تمام واژه های متفاوتی که کودک می گوید را یادداشت کنید. در پایان هفته آنها را جمع کرده و شکل پایه آغازین را تعیین کنید. همزمان با انجام این کار، در هر ماه واژه های اضافه ای که شنیده اید را نیز یادداشت کنید.

درباره کاردرمانی با عبور موانع تار عنکبوت بدانید.

بخش های گفتاری:

کودک شما هنگام ارتباط از چه بخش های گفتاری استفاده میکند؟

اسم، فعل، صفت، ضمایر، حروف، تعریف، حروف ربط و …

وضوح و شفافیت

بطور میانگین گفتار کودک چقدر قابل فهم است؟ برای این منظور لازم است حتما به میزان وضوح گفتار کودک برای افراد غریبه توجه کنیدو این را در نظر بگیرید که آیا فردی غریبه آن واژه یا جمله را خواهد فهمید یا خیر؟

اگر گفتار کودک بطور معمول توسط همه درک میشود، پس بطور ثابت واضح است. اگر معمولا توسط افراد زیادی درک می شود، بطور کلی واضح است. اگر توسط شما و افراد نزدیک خانواده درک می شود، اما بطور کلی نه توسط سایرین، کمی واضح است.

چرخه های مکالمه

هنگامی که با کودک ارتباط برقرار میکنید، بطور میانگین چند چرخه رخ میدهد؟ هر چرخه، یک دور کامل ارتباطی بین دو نفر است.

مثال: مادر: با علی چی بازی کردی؟

کودک: بسکتبال       چرخه 1

مادر: عالی!! دفعه ی بعد میتونم با تو بازی کنم؟

کودک: حتما         چرخه ی 2

نکته: چرخه های مکالمه خودانگیخته هستند. این بدان معناست که پاسخ های تحریک شده را در برنمیگیرد. اگر شما به کودک بگویید که چه بگوید و او بیان کند، نباید آن را به عنوان چرخه  مکالمه در نظر بگیرید. چرخه ها فقط شامل پاسخ ها و بیانات خودانگیخته هستند.

محتوای مکالمه

هر سطح شامل لیستی از مهارت های ویژه ایی از قبیل: احوالپرسی ساده، پاسخ به سوالات ساده، مکالمات اجتماعی به میزان قابل قبول و.. میباشد.

عملکرد ارتباط کلامی

چرا کودک شما به صورت بیانی با شما ارتباط برقرار میکند؟ این ارتباط میتواند از رفع نیازها شروع شده و تا تعاملات پیچیده تری همچون بیان احساسات و افکار برسد.

 

دامنه توجه تعاملی:

در این بخش تنها فعالیت هایی را مورد بررسی قرار میدهیم که شامل تعامل با فرد دیگری است؛ مانند: قلقلک دادن، غذا دادن، بازی رو میزی، بازی های تخیلی، نقش بازی کردن، مکالمات و..

در این برنامه سایر فعالیت های انفرادی را بررسی نمیکنیم.

مدت زمان

به طور میانگین، کودک چه مدت با شما ارتباط برقرار میکند؟ تعامل میتواند به صورت یک بازی برای مدت زمان و یا شامل چندین بازی یکی پس از دیگری باشد. نکته کلیدی در اینجا این است که بازی ها کمتر بصورت انفرادی و بیشتر بصورت تعاملی با افراد دیگر باشد.

ممکن است در حین فعالیت شاهد این باشید که کودکتان 2 دقیقه با شما بازی کند و پس از آن مدت 10 دقیقه با ماشینش در گوشه اتاق بازی کند و سپس دوباره به بازی با شما برگردد.

دامنه توجه زمانی پایان می یابد که کودک تعامل را قطع کند و پس از دو بار درخواست برای ادامه فعالیت، به فعالیت باز نگردد.

مثال: اگر شما برای 10 دقیقه یک بازی تعقیبی (دنبال بازی- قایم باشک) را با کودک انجام دادید و هر چند لحظه یکبار کودک شما به سمت آینه رفته و به خودش نگاه انداخته و یا بپرد و بعد از یک یا دوبار درخواست به بازی برگردد شما می توانید این را یک فعالیت تعاملی ده دقیقه ایی به حساب بیاورید.

اگر به مدت 5 دقیقه بازی کنید و سپس کودک شما جلوی آینه بپرد و بعد از یک یا دو بار درخواست به فعالیت برنگردد، و دو دقیقه بعد دوباره به مدت زمان 5 دقیقه با شما بازی کند، آن را بصورت دو مرتبه ی 5 دقیقه ایی در نظر بگیرید.

درباره جلسات طوفان فکری با کودکان بدانید.

تعداد

به طور میانگین چند بار در ساعت کودک شما با فرد دیگری در یک فعالیت شرکت می کند؟ فعالیت می تواند توسط کودک و یا فرد دیگری آغاز شود.

نوع فعالیت ها

کودک شما در چه نوع فعالیتی توانایی مشارکت دارد؟ دامنه فعالیت ها از بازی های فیزیکی آغاز شده و تا تعامل درباره اشیای مشترک، بازی های تخیلی و نقش بازی کردن ادامه یابد.

دلبستگی به شریک ارتباطی

کودک شما چگونه با شریک ارتباطی اش رابطه برقرار می کند؟

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *