اختلال یکپارچگی حسی (SPD)

اختلال یکپارچگی حسی (SPD)

اختلال یکپارچگی حسی/اختلال پردازش حسی (SPD) به عنوان یک وضعیت عصبی فیزیولوژیکی توصیف می‌شود که در آن ورودی حسی از بدن فرد و همچنین از محیط به خوبی پردازش نمی‌شود و در نتیجه پاسخ‌های غیر معمولی را تعدیل می‌کند.

آیا از خود پرسیده اید که چه چیزی باعث می شود ماشین خود را با دیدن چراغ قرمز متوقف کنید یا چه چیزی باعث می شود فرزندتان به یک تست شنیداری پاسخ مناسب بدهد؟

حواس مسیر ما برای کاوش در محیط اطرافمان است. حواس ما دائما ورودی هایی از محیط دریافت می کند. اما این پردازش این ورودی‌ها است که باعث می‌شود در شرایط جاری به شیوه‌ای خاص پاسخ دهیم. حالا تصور کنید که چراغ قرمز سیگنال را می بینید اما نمی توانید اهمیت آن را پردازش کنید و در نتیجه ماشین خود را متوقف نمی کنید. ناتوانی در پردازش ورودی های حسی دریافتی وضعیت فوق را توضیح می دهد.

تصور می شود که همراه با دستیابی به نقاط عطف رشد عصبی- حرکتی در کودک، رشد، یکپارچگی و همچنین تعدیل سیستم حسی نیز قابل توجه است و باید دست به دست هم دهد.

به دنبال چه علائمی باشم؟

درک این نکته مهم است که کودک مبتلا به مسائل حسی نشانه ها و الگوهای رفتاری مشخصی از خود نشان می دهد:

نشان دادن رفتار تحریک پذیر در هنگام تحریک با نورهای روشن یا صداهای خاص

خود را از آغوش کشیدن کنار می کشند،

نشان دادن رفتار غیرعادی با لمس بافت های مختلف تعداد کمی از آنها هستند.

کودکی که می‌خواهد دائماً در تاب باشد یا حرکات مکرر سر را انجام دهد نیز می‌تواند به عنوان نشانه در نظر گرفته شود.

ممکن است کودک نسبت به محرک دریافتی از محیط اطراف واکنش های بیش از حد حساس یا کم حساسیت نشان دهد.

برای والدین/مراقبان و همچنین درمانگر کودک بسیار مهم است که دائماً به دنبال چنین علائمی در مراحل اولیه باشند.

علل و انواع

با توجه به علل، دلایل قطعی برای SPD کودک شناخته شده نیست. با این حال، محققان آن را به زایمان زودرس، پیش از تولد و همچنین عوارض زایمان ردیابی می کنند. از هر بیست نفر یک نفر مشکل یکپارچگی حسی دارد.

SPD به سه دسته تقسیم می شود تا به راحتی بینش این اختلال را داشته باشید:

  1. اختلال تعدیل حسی
  2. اختلال تمایز حسی،
  3. اختلال حرکتی مبتنی بر حس.

SPD با طیف اوتیستیک هم رخ می دهد. اگرچه کودکی که مسائل حسی دارد همیشه در طیف نیست. بر اساس مطالعات انجام شده، وقوع مسائل حسی در طیف 42 تا 88 درصد است.

درمان SPD

رویکرد سنتی برای مدیریت کودکان مبتلا به SPD، درمان یکپارچگی حسی است. این درمان شامل فعالیت های بازی برای کودک است که به نوبه خود کودک را به چالش می کشد.

با بهبود سیستم های بهداشتی، رویکرد کل نگر پذیرفته شده و سودمندی خود را ثابت کرده است. متخصص اطفال، کودک درمانگر، رادیولوژیست، کاردرمانگر، گفتار درمانگر با هم به عنوان یک تیم بین رشته ای کار می کنند.

همچنین درباره شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان بدانید.

ما به عنوان فیزیوتراپیست کودکان نقش مهمی در شکل دادن به نتایج حرکتی و همچنین پیامدهای رفتاری کودک داریم. توجه و برانگیختن کودک برای مشارکت فعال در درمان بسیار مهم است.

شواهد حاصل از مطالعات نشان داده است که SPD در کودکان مبتلا به فلج مغزی وجود دارد. این خود باید رسیدگی به مسائل حسی کودک را در طول جلسه درمان ضروری تر کند. مطالعات بسیاری اثربخشی برنامه های یکپارچگی حسی را در کودکان مبتلا به دیپلژی اسپاستیک ثابت کرده اند.

ارزیابی کودک برای اولویت بندی زمینه هایی که درمانگر باید به آنها بپردازد بسیار مهم است. تعداد کمی از کودکان ممکن است در حین ترکیب حسی درمانی، بیشتر از یک رویکرد رشد عصبی (NDT) تقاضا کنند. در حالی که دیگران ممکن است نیاز به کار بر عدم تعادل حسی و پردازش و حرکت همزمان روی جنبه های حرکتی نشان دهند.

با توجه به دانش تئوری و ماهرانه ای که ما به عنوان فیزیوتراپیست های کودکان داریم، تبدیل به نیاز روزگاری شده است که بال های خود را برای هر زندگی کوچکی که آینده آن در دستان ماست گسترش دهیم.

هر کودکی خاص است و از این رو هر کودکی نیازهای خاصی دارد!

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *