اختلالات یادگیری کودکان در کلاس

اختلالات یادگیری کودکان در کلاس

هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد، با توجه به سن، آموزش، هوش و يا براساس آزمون‌های معیار خواندن و نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار می‌رود بسیار کمتر باشد، اختلالات یادگیری توصیف می شود. اختلالات یادگیری زمانی تشخیص داده می‌شود که مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضی به طور چشمگیری کمتر از حد انتظار باشد.
این کودکان در گروه کودکان استثنائی قرار نمگیرند؛ آن ها تقریبا هوشی عادی دارند، همانند همسالان خود با دیگران ارتباط می گیرند، بازی می کنند و مسئولیت هایی که در منزل توسط والدین به آن ها داده می شود را به خوبی انجام می دهند اما در کنار این ها، توانایی لازم برای پردازش اطلاعات برای بیان کردن و به ویژه، نوشتن را ندارند. پس با توجه به مشخصات کلی این دانش‌آموزان، می‌توان آن‌ها را در گروه جدیدی به نام دانش آموزان با اختلال یادگیری قرار داد و گفت این دانش آموزان در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود، اختلال دارند که این اختلال می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.
کودکان مبتلا به اختلال آموزشی نیازمند روش های غیرعادی برای آموزش مثل کلاسهای جبرانی و اختصاص دادن زمان بیشتری برای آموزش مطالب و همچنین روش های جدید و مطابق با اختلال آن ها هستند؛ بنابراین نیاز به نظر متخصصان مربوطه دارد که برنامه ای دقیق به صورت فردی یا در گروه های کوچک برای آموزش این کودکان در نظر گرفته شود.

علائم اختلالات یادگیری:

بر اساس کتاب راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی/ نسخه 5 علائم اختلالات یادگیری شامل موارد زیر می شود:

  • روخوانی دشوار، کند و نادرست کلمات
  • شکال در درک معنی آنچه که خوانده می‌شود.
  • مشکلات هجی کردن
  • اشکالات بیان نوشتاری
  • اشکال در یادگیری مفاهیم و معانی اعداد یا محاسبات
  • اشکال در استدلالات ریاضی

متذکر می شویم که حتی وجود یکی از علائم بالا نشان دهنده این اختلال است و باید به متخصصین مربوطه مراجعه شود. این اختلال در سطوح بالاتر، می تواند به روابط اجتماعی و کاری فرد نیز صدمه بزند. با توجه به علائم ذکر شده، به دلیل مشکل داشتن در خواندن، نوشتن و ریاضیات در سال‌های مدرسه، علائم اختلالات یادگیری غالباً در این زمان خود را نشان می‌دهند و غالب مراجعان در سنین مدرسه هستند.

علل ایجاد اختلالات یادگیری:

عوامل مختلفی باعث بروز اختلالات یادگیری می شوند که علت اصلی و پایه ای آن، ناتوانی کودک در پردازش اطلاعات می باشد.

از عوامل موثر می توان موراد زیر را نام برد:

  • عوامل محیطی: بی توجهی خانواده، قرار دادن کودک در شرایط استرس زا و ضعف و ناتوانی طولانی مدت
  • عوامل روانی: وجود مسائلی در عوامل روانی پایه مثل ادراک و حافظه
  • عوامل فیزیولوژیک: وجود آسیب دیدگی های جزئی یا شدید در مغز
  • عوامل ژنتیکی: طبق مستنداتی مشخص شده موارد گزارش شده اختلال در برخی از خانواده ها بیشتر است.
  • عوامل بیوشیمیایی: مشکلاتی مثل کم کاری تیروئید

 

 

مقالات تکمیلی

درمان اختلالات یادگیری:

  • روش ادراکی حرکتی

در این روش تلاش می‌شود موقعیت‌هایی برای شخص فراهم شود تا بتواند اطلاعات را از محیط دریافت کند، به همدیگر ربط دهد و آن‌ها را کشف کند. بازی‌هایی برای آموزش حرکت، تمرینات روی تخته سیاه برای هماهنگی حرکت و ادراک دیداری و حل معما در این روش استفاده می‌شود.

  • دارو درمانی

از آن جا که مطالعات چندانی در این زمینه صورت نگرفته، میزان تاثیرگذاری آن دقیقا مشخص نیست اما بعضی معتقدند که تجویز برخی ویتامین ها می توان کمک کننده باشد.

  • نوروفیدبک

مطالعات تاثیر نوروفیدبک بر بهبود وضعیت یادگیری کودک تاثیر می گذارد.

  • آموزش جبرانی( تقویتی)

ساده کردن آموزش مطالب به کودک، تمرین و تکرار زیاد مطالب آموزشی، تقسیم کردن مباحث درسی به مراحل کوتاه تر و آسانتر

  • روان درمانی

درمان های روانشناختی به صورت فردی یا گروهی یا خانواده درمانی، بازخورد های مثبت و تقویت کننده به عملکردهای مثبت در اجتماع و از آنجایی که مشکلات رفتاری و هیجانی در این کودکان دیده می شود مشاوره به خانواده نیز مهم است. همچنین بهبود مهارتهای اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرند.

  • دارودرمانی

در صورت وجود مشکلات همراه مثل ADHD از این روش نیز در کنار دیگر مسیرهای درمانی استفاده می شود.

کلینیک نگاه نوین برای فرزند دلبند شما چه اقداماتی را انجام می دهد؟

در کلینیک نگاه نوین پس از ازریابی دقیق کودک و تشخیص مواردی که باعث اشکال در یادگیری شده اند، با استفاده از روش های درمانی حسی حرکتی/ حرکتی ادراکی، برگزاری جلسات فردی و گروهی، آموزش راهکارهای جبرانی به کودک و آموزگار مربوطه و تمرین مهارت های لازم در کنار نوروفیدبک و دستگاه TCDS به بهبود وضعیت یادگیری کودک شما کمک می کند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *