بیماری ام اس (MS) و کاردرمانی در ام اس

بیماری ام اس (MS) و کاردرمانی در ام اس

بیماری ام اس: بيماري مزمني است كه با درگيري نواحي مختلف سيستم عصبي مركزي موجب بروز علائم باليني متفاوتي در بيمار مي گردد و در دراز مدت مي تواند منجر به درجات مختلفي از ناتواني گردد. اين بيماري عمدتاً در  سال ديده مي 04-04سنين  شود و زنان را بيش از مردان مبتلا مي كند. مكانيسم اصلي بيماري، بروز پديده خود ايمني و تخريب ميلين (لايه پوشش سلولهاي عصبي) و تا حد كمتري سلولهاي سيستم عصبي مركزي (مغز و نخاع) مي باشد. عواملي مانند استعداد ژنتيكي، منطقه جغرافيايي، عفونتهاي ويروسي و فشارهاي روحي را در پيدايش آن موثر مي دانند. وجه مشخص بيماري ام اس وجود پلاكهاي متعدد در بافت سفيد مغز مي باشد كه در اين پلاكها ميلين بصورت كامل يا ناقص تخريب شده است.

انواع بيماري ام اس: بيماري داراي پنج نوع مي باشد كه شامل: 

  1.  پيشرونده اوليه
  2. پيشرونده ثانويه
  3. پيشرونده-عودكننده
  4. عودكننده- بهبوديابنده
  5. CIS

تشخيص: هيچيك از تستهاي آزمايشگاهي يا روشهاي عكسبرداري به تنهائي قادر به تشخيص قطعي بيماري نمي باشد و مجموعه اي از علائم باليني، يافته هاي عكسبرداري و آزمايشهاي خون و مايع نخاعي و گاهي گرفتن فشار عصب بينائي؛ تشخيص را امكان پذير مي سازد.

علائم و عوارض بيماري: بسته به شدت التهاب و تخريب سلولهاي مغزي و همچنين محل آسيب در مغز علائم و عوارض كاملاً متفاوت مي باشند، به عنوان مثال التهاب عصب بينائي ( كاهش ديد- تاري ديد- دو بيني و جرقه يا مگس پران) ضعف اندامها، عدم تعادل، اختلالات حسي متفاوت (گزگز، مورمور، بي حسي)، اختلال ادراري، سرگيجه و خستگي زودرس؛ از عوارض بيماري مي . از خصوصيات ديگر بيماري ام اس  عدم تحمل گرما است باشد.

درمان: طي چند سال اخير استفاده از داروهاي موثر بر سيستم ايمني موجب كاهش حملات و تا حدي ميزان ناتواني بيماران شده است. بعضي از داروها در زمان حمله جهت كاهش التهاب سيستم عصبي و شدت علائم و عوارض، بعضي بصورت نگه دارنده جهت تغيير سير بيماري و كاهش حملات بيماري و بعضي داروها بصورت درمان علامتي جهت تسكين علائم و عوارض  بكار برده مي شوند.با توجه به مزمن بودن بيماري و روند رو به پيشرفت علائم  در بسياري از بيماران، مراقبتهاي مورد نياز اين افراد بسيار وسيع بوده و نبايد صرفاً به جنبه درمان داروئي بيماران توجه گردد.  بسياري از حمايتهاي عاطفي و اجتماعي مي تواند به اندازه مصرف داروها مفيد وموثر واقع گردد. موارد استفاده بازتواني و توانبخشي: مراقبت پوستي و جلوگيري از زخم بستر، جلوگيري از تحليل عضلاني، كمك به حفظ و برقراري حركات طبيعي روده،پيشگيري از پوكي استخوان وكمك به درمان ان، پيشگيري از پيشرفت بيشتر ناتواني، جلوگيري از تغيير شكل نامطلوب اعضاي بدن،تقويت عضلات ضعيف،تقويت عضلات سالم، برنامه ريزي براي بهبود عملكرد سيستم قلبي، عروقي و تنفسي براي افزايش توان فرد. 

انواع روشهاي بازتوانی: فیزیوتراپی،کاردرمانی،گفتار درمانی،توانبخشی ام اس

کاردرمانی چیست؟

متخصصین کاردرمانی (OT) به افراد کمک می کنند تا کارهای روزمره را انجام دهند. به عنوان مثال ، نظافت ، لباس پوشیدن ، تغذیه ، رفتن به حمام و حمام کردن. این فعالیت های اساسی زندگی روزمره (BADL) نامیده می شود. کاردرمانها ممکن است در مدیریت امور مالی ، مسافرت ، پخت و پز ، مصرف دارو ، استفاده از وسایل ارتباطی ، مراقبت از کودکان و کارهای خانگی کمک کند. این فعالیت های ابزاری برای زندگی روزمره (IADL) نامیده می شود. کاردرمانها ممکن است به افراد دارای فعالیتهای اوقات فراغت ، اجتماعی و کاری کمک کند. آنها با اقتباس از محیط افراد بر رفع موانع متمرکز شده اند.

کاردرمانها در انواع تنظیمات رفتار می کنند. به عنوان مثال ، مراکز توانبخشی ، بیمارستان ها ، خانه ها ، مدارس یا محل کار. آنها ممکن است روشهای جدید و ساده تری برای انجام کارها پیدا کنند. آنها ممکن است از تجهیزات ویژه استفاده کنند یا در مورد تقویت تمرینات به مردم آموزش دهند. کاردرمانها همچنین ممکن است راهنمایی هایی را برای شرکای مراقبت ارائه دهد.

کاردرمان ها چیکار می کنند؟

کاردرمان ها رویکرد کاملی برای مراقبت دارند. آنها برای رسیدن به اهداف خود با هر بیمار همکاری می کنند. هدف این است که به مردم کمک کنیم تا آنجا که می توانند مستقل باشند.

کاردرمانها  با ارزیابی هر کار شروع می شود. الزامات جسمی ، شناختی و اجتماعی چیست؟ چه چیزی مانع از اتمام آنها می شود؟ آنها سپس تنظیماتی را انجام می دهند تا به غلبه بر علائم یا محدودیت هایی که در این راه وجود دارد ، کمک کنند.

چگونه کاردرمان ها می توانند به مبتلایان به ام اس کمک کنند؟

توانبخشی ممکن است بخش مهمی از مراقبت کامل در بیماری اسکلروز (MS) باشد. افراد مبتلا به ام اس ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند. این ممکن است آنها را از مشارکت در فعالیتهای مورد نیاز خود باز دارد. کاردرمان با بیماران و شرکای مراقبتی کار می کند تا علائم بیماری را مدیریت کند. آنها به افراد کمک می کنند تا نقش خود را در زندگی حفظ کنند و کارهای روزانه را انجام دهند.

کاردرمان به دنبال راه هایی برای کارآمدتر شدن هستند. آنها به افراد کمک می کنند تا فعالیت های روزانه ، افزایش قدرت و صرفه جویی در مصرف انرژی را انجام دهند. این سه مورد از بسیاری از دلایلی است که مردم ممکن است تحت درمان کاردرمان در بیماری ام اس قرار بگیرند.

در یک جلسه کاردرمان چه اتفاقی می افتد؟

به طور معمول ، در اولین جلسه ، کاردرمان موانع بالقوه را ارزیابی می کند. چه چیزی شما را از مراقبت از خود باز می دارد؟ از کارهای اوقات فراغت ، شغلی ، خانگی ، و اجتماع؟ جلسات بعدی ممکن است به شما در مقابله با علائم ام اس و چالش های احتمالی کمک کند. تعداد جلسات بستگی به میزان اختلال ، اهداف درمانی و پوشش بیمه دارد. معمولاً جلسات کاردرمان به عنوان درمان کوتاه مدت تصور می شود.

جلسات درمانی معمول برای بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پیشگیری از سقوط
  • حفاظت انرژی
  • تمرینات حرکتی
  • تقویت و کشش بدن بالا
  • مدیریت استرس
  • مدیریت دارو
  • مدیریت مالی
  • فعالیت های روزانه
  • بازگشت به جامعه
  • توانبخشی حرفه ای
  • مدیریت زمان
  • مهارتهای سازمان
  • مدیریت درهم و برهمی
  • ارزیابی و توانبخشی رانندگی
  • آموزش دستگاههای سازگار و تجهیزات پزشکی با دوام
  • ایمنی

کلینیک نگاه نوین چه تمایزی نسبت به کلینیک های دیگه در ارایه خدمات درمانی دارد؟

ما سعی می کنیم که بصورت تیمی کار کنیم مثلا مراجعی که بیماری ام اس دارد ابتدا تحت نظر متخصص کاردرمانی ارزیابی گردد و سپس یک جلسه با همکاران گفتار درمان و روانشناس برای بهبود عملکرد زندگی مراجع در نظر میگیریم و بعد از آن برنامه درمان طبق نیاز مراجع تنظیم میگردد طبق شدت درگیری مراجع به درمان برنامه هفتگی مراجع هماهنگ می شود.

ماهیانه یکبار با تیم درمان جلسات ارزیابی گذاشته می شود و میزان پیشرفت مراجع بررسی میگردد و کارنامه پیشرفت مراجع نسبت به جلسه اول به مراجع داده می شود.

تیم درمان در کلینیک نگاه نوین تنها یک هدف اصلی و مهم دارد و آن پیشرفت بیمار ام اس است.

تیم درمان با پزشک بیمار ارتباط کتبی،تلفنی… برقرار میکند و از میزان پیشرفت و تغییرات در برنامه ی درمان با پزشک مربوط هماهنگی لازم را مبذول می کند.

  • کلینیک نگاه نوین از تجهیزات به روز و حرفه ای جهت خدمات بهتر به مراجعین استفاده می کند
  • تمامی درمانگران مشغول درمان عاشق کارشون هستن و تمام تلاششونو می کنند تا بیمار در کمترین زمان بیشترین پیشرفت را داشته باشند.
  • کلینیک بعد از هر ویزیت ضدعفونی می گردد
  • کلینیک سرنسخه جلسات درمان برای گرفتن هزینه درمان از بیمه تکمیلی ارایه می دهد.
  • کلینیک نگاه نوین از متخصصین کاردرمانی ،گفتار درمانی و روانشناسی با تجربه و دلسوز برای درمان شما عزیزان استفاده  می کند.
0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *