کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی از جمله رشته‌های توانبخشی می باشد که امروزه در ایران نقش بسزایی در بازتوانی حرفه ای و فیزیکی افراد ناتوان خصوصاً حیطه کودکان یا همان کاردرمانی کودکان ایفا می کند

کاردرمانگر با استفاده ازتکنیکهای خلاقانه حرفه ای و آکادمیک بدنه اصلی تیم توانبخشی بسیاری از ضایعات نظیر فلج مغزی سکته مغزی و غیره را تشکیل می‌دهند

کاردرمانی جسمی یکی از زیر شاخه های کاردرمانی است که بیشتر فعالیت آن در زمینه بیماریهای ذیل میباشد:

  • فلج مغزی
  • تاخیر رشدی
  • اختلالات هماهنگی حرکتی
  • مشکلات درکی حرکتی
  • ضربه مغزی
  • فلج ارب
  • فلج بلز
  • صافی کف پا
  • هیدروسفالی
  • تورتیکولی
  • هیپوتونی
  • دیستروفی عضلانی
  • نوروپاتی

پیشگامان این رشته معتقدند که با استفاده همزمان از عضلات و ذهن در فعالیت ها، سلامت و تمرینات و حتی کار می توان سلامتی افراد را تحت تاثیر قرارداد. هدف کار درمانی به طور کلی جلوگیری از پیشرفت بیماری و بازگرداندن توانایی های از دست رفته تا حد امکان، جهت بازگشت بیمار به زندگی و سطح فعالیت قبلی است

پیشنهاد میکنیم مقاله کاردرمانی کودکان فلج مغزی در پیروزی را هم بخوانید

کاردرمانی یکی از زیر شاخه های توان بخشی است که شامل ارزیابی و درمان به جهت ایجاد, بهبود و یا حفظ مهارت های روزمره زندگی افراد مبتلا به اختلالات جسمانی , ذهنی و یا شناختی است

.کاردرمانی اکنون در ایران در دو زمینه جسمی و ذهنی فعال است ، در این بخش به کاردرمانی جسمی می پردازیم اگر اطلاعات بیشتری در زمینه کاردرمانی ذهنی نیاز دارید به صفحه کادرمانی ذهنی مراجعه نمایید

کاردرمانگر کیست؟

متخصصین کاردرمانی افرادی هستند با تحصیلات آکادمیک در سطوح کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا

 

وسایل کاردرمانی جسمی

تجهیزات مورد استفاده کاردرمانی غالباً غیر الکترونیکی می باشد

تکنیک های مورد استفاده در کاردرمانی چیست؟

درکلینیکهای کاردرمانی تکنیکهای مختلفی جهت رسیدن به اهداف و مهارتهای ذیل انجام میشود

  • برنامه ریزی حرکتی و هماهنگی حرکتی
  • پردازش حسی و یکپارچگی حسی
  • مهارتهای حرکتی ظریف
  • مهارت های دست نویسی
  • مهارتهای بینایی حرکتی
  • مهارت های مرتبط با بازی
  • مهارت های خود تنظیمی
  • مهارتهای مراقبت از خود
  • رفتارهای سازگارانه
  • مهارتهای تعادلی

 

چه افرادی به کاردرمانی نیازدارند؟

حیطه کاری متخصصین کاردرمانی در زمینه های وسیعی نظیر بیماری های ارتوپدی نورولوژی و غیره در رده های سنی کودکان و بزرگسالان می باشد

در زمینه های فعالیت کاردرمانی جسمی:

  • درمان اختلالات حرکتی کودکان فلج مغزی
  • تاخیر حرکتی اختلالات مربوط به عضله و عصب
  • سندرم داون
  • مشکلات حرکتی بیماریهای متابولیک
  • تورتیکولی
  • خام حرکتی یا کلامزی

در زمینه کاردرمانی ذهنی:

  • اختلالات یادگیری
  • بیش فعالی
  • کودکان دیرآموز
  • اوتیسم و آسپرگر
  • بیماریهای متابولیکی
  • مشکلات حسی
  • سندرم داون

 

کاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در زمینه کودکان خصوصا در ایران رشد قابل توجهی داشته است و در زمینه درمان بیماریهایی نظیر فلج مغزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است به دلیل نوع فضای این رشته و تجهیزات و تکنیکهای مورد استفاده کارآمدی رشته کاردرمانی در زمینه اطفال مورد توجه اکثر پزشکان قرار گرفته است

 

طبق نوشته مجله اکونومیست اقتصادی کاردرمانی جزو رشته‌های پردرآمد ایران ‌هستند که پیش‌بینی شده تا ‌سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۲۹ ‌درصد رشد داشته باشند؛ به‌خصوص که آمار سن پیری جامعه متاسفانه بالا رفته است. درحال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی یا حتی فدراسیون‌های ورزشی فعالیت داشته باشند یا بعد از گذراندن دوران طرح و به‌ دست آوردن ۶‌سال سابقه کار در بیمارستان‌ها و… خود اقدام به تاسیس کلینیک کنند

یک کاردرمانگر موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اولین و مهمترین اصل موفقیت در این رشته کسب تجربه لازم و پایه علمی قوی می‌باشد

دومین اصل جدیت در کار و رعایت اصول اخلاقی در حین اجرای متدهای کاردرمانی است

سومین اصل بکارگیری جنبه های خلاقانه است

و چهارمین اثر استفاده از تجهیزات و فضای مناسب می باشد

چگونه میتوان به بهترین مرکز کاردرمانی دسترسی پیدا کرد؟

سوابق کاری یک موسسه بهترین گزینه اعتماد به آن موسسه است همچنین استعلام از طریق مراجعین قبلی و رضایت آنها نیزروش مناسبی در انتخاب یک کلینیک کاردرمانی است

رزومه کاری متخصصین، تجهیزات ،فضا وبرخورد پرسنل نیزاز جمله ویژگیهای یک کاردرمانی مورد تایید است

درمان وتوانبخشي اختلالات ذکر شده زير در بخش کاردرمانی جسمی این مرکز انجام مي شود:

جهت مشاهده کلیپ های آموزشی کاردرمانی جسمی به کانال ما بپیوندید:

با توجه به اينكه که 1 تا 3 درصد کودکان ایرانی با مشکل حرکتی به دنیا می‌آیند. کودکانی که حتی در سنین 3 یا 4 سالگی نیز نمی‌توانند سینه‌خیز یا چهار دست و پا راه بروند.و اينكه تعداد قابل توجهی از بیماران بعد از عمل جراحی نمی‌توانند با شغل سابقشان تطبیق یافته و بازدهی قبلی را داشته باشند و یا بسیاری از بیماران روانی پس از درمان نمی‌توانند به زندگی اجتماعی برگشته و در حد سایر افراد جامعه فعالیت کنند

‌آیا می‌توان با فیزیوتراپی مشکلات فوق را حل کرد و یا برای بهبود اختلالات فوق باید از روان‌درمانی کمک گرفت؟متخصان کاردرمانی معتقدند که بهترین راه درمان مشکلات و اختلالات یاد شده، استفاده از روش کاردرمانی است زیرا یک کار درمان در دو حیطه روانی و جسمانی به معالجه اختلالات مورد نظر می‌پردازد.در واقع کاردرمانی‌ تنها رشته‌ علوم‌ توانبخشی‌ در مقطع‌ لیسانس‌ است‌ که‌ به‌ درمان‌ اختلالات‌ در حیطه‌ جسمانی‌ و حیطه‌ روانی‌ می‌پردازد.

این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ یک‌ رشته‌ کُل‌نگر، تمامی‌ ابعاد یک‌ بیماری‌ و تأثیرات‌ جانبی‌ آن‌ را به‌ روی‌ زندگی‌ شخصی‌ و اجتماعی‌ در نظر گرفته‌ و با ارائه‌ تکنیک‌های‌ درمانی‌ مناسب‌، ضمن‌ در نظر گرفتن‌ علائق‌ و انگیزه‌ فرد، او را به‌ سوی‌ فعالیت‌ روزانه‌ مستقل‌ سوق‌ می‌دهد. متخصصان‌ کاردرمانی‌ با تسلط‌ کافی‌ بر علوم‌ مختلف‌ فیزیولوژیکی‌، آناتومیکی‌ و روانشناختی‌، یک‌ برنامه‌ جامع‌ درمانی‌ را به‌ بیماران‌ ارائه‌ می‌دهند؛

یعنی‌ در کاردرمانی‌، تمرکز درمان‌ فقط‌ روی‌ بیماری‌ نیست‌، بلکه‌ تمامی‌ ابعاد زندگی‌ فرد، مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد. گفتنی‌ است‌ که‌ هدف‌ این‌ رشته‌ به‌ حداکثر رساندن‌ استقلال‌ افراد بیمار و ناتوان‌ در انجام‌ کارهای‌ روزمره‌ و فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ و همچنین‌آمادگی‌ برای‌ آموزش‌ حرفه‌ای‌ است

 

ما با در اختيار داشتن كادر مجرب و با سابقه در زمينه كاردرماني كودكان و با بهره گيري از متد ها و تجهيزات جديد و خلاقانه به حول و قوه الهي در اين حيطه در حال ارايه خدمات مطلوب درخور اين كودكان آسماني ميباشد. ‌

جهت آگاهی از مراحل رشدی طبیعی در کودکان و مقایسه کودکتان با شرایط طبیعی حرکتی سلسله مراحل رشدی حرکتی را به صورت خلاصه بخوانید:

مراحل رشدی حرکتی کودکان 0 تا 6 ماهه

مراحل رشدی حرکتی کودکان 0 تا 6 ماهه

– حرکات درشت/ تحرک

– بلند کردن سر (3 تا 4 ماهگی)، بلند کردن تنه در حال دمر (4 تا 6 ماهگی)، نشستن با تکیه بر دستها

-بازی کردن (بالا و پائین تکان خوردن) در حالت ایستاده با حمایت والدین

-غلتیدن از یک مکان به مکان دیگر

– حرکات ظریف/ دستکاری

-رشد گرفتن صحیح اشیاء

-استفاده از الگوهای گوناگون گرفتن

-حفظ اشیاء با دست و به دهان بردن آنها

-انتقال اشیاء از یک دست به دست دیگر

-بررسی دقیق اشیاء با چشم

-بازی با دستها در خط وسط

 

6 تا 12 ماهگی

– حرکات درشت/ تحرک

-نشستن مستقل

-غلتیدن از یک مکان به مکان دیگر

-آمدن به وضعیت نشسته به صورت مستقل

-چرخیدن در وضعیت نشسته

-ایستادن با حمایت

-بازی کردن در حالت ایستاده و تکیه بر یک چیز

-چهار دست و پا رفتن در ابتدا بر روی شکم و سپس روی چهار اندام (10 ماهگی)

-راه رفتن با گرفتن یک شخص یا چیز (12 ماهگی)

– حرکات ظریف/ دستکاری

-در دهان گذاشتن وسایل بازی

-دسترسی صحیح و مستقیم به وسایل بازی

-بازی با وسایل بازی در خط وسط و انتقال آنها بین دستها

-زدن اشیاء به یکدیگر برای ایجاد صدا

-تکان دادن وسایل بازی در هوا

-رها کردن وسایل بازی به داخل جعبه

-غلتاندن توپ به سوی بزرگسالان

-گرفتن اشیاء کوچک با نوک انگشتان

-اشاره کردن به اشیاء با انگشت اشاره و استفاده از آن برای اکتشاف وسایل بازی

-استفاده ناشیانه از اشیاء

 

12 تا 18 ماهگی

– حرکات درشت/ تحرک

نشستن روی صندلی کوچک

-بازی کردن در حالت ایستاده

-راه رفتن، به حالت چمباتمه نشستن و برداشتن اسباب بازی از روی زمین

-بالا رفتن و نشستن روی صندلی بزرگسالان

-پرتاب سریع و با قدرت توپ

-کشیدن اسباب بازی حین راه رفتن

-آغاز دویدن

-بالا رفتن از پله ها حین گرفتن نرده یا دیوار با یک دست

-هل دادن و کشیدن جعبه یا وسایل بازی بزرگ روی زمین

– حرکات ظریف/ دستکاری

-نگه داشتن مداد رنگی، خط خطی کردن

-نگه داشتن دو اسباب بازی در یک یا دو دست

-رها کردن اسباب بازی به داخل جعبه، حتی جعبه کوچک

-روی هم قرار دادن مکعبها و جا دادن وسایل بازی در جای مربوط به خود (قرار دادن تکه ها روی صفحه)

-تلاش برای ساخت پازل

-باز و بسته کردن جعبه وسایل بازی

-استفاده از دو دست حین بازی، با یک دست شئ را نگه می دارد و با دست دیگر آنرا دستکاری می کند.

 

18 تا 26 ماهگی

– حرکات درشت/ تحرک

-دویدن، چمباتمه زدن و بالا رفتن از وسایل

-حرکت با وسایل راندنی بدون استفاده از پا (مثلا ماشین کودکان)

-شوت کردن توپ به سمت جلو

-پرتاب توپ به سوی هدفهای بزرگ

-پرش با دو پا

-بالا و پائین رفتن از پله ها

– حرکات ظریف

-تکمیل چهار تا پنج قطعه از پازل

-ساخت برج (مثلا با چهار مکعب)

-نگه داشتن مداد رنگی با نوک انگشتان و کشیدن شکلهای ساده (خطوط صاف یا مدور)

-نخ کردن دانه های تسبیح

-آغاز استفاده از ابزار ساده (برای مثال چکش پلاستیکی)

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *