اضطراب شماره چهار

در سه قسمت قبلی ، اشاره کردیم که اضطراب و استرس طبیعی هستند و هر موجودی برای تنازع بقا و تطبیق و تطابق در حال مقابله با استرس هایش است . همچنین اشاره شد که سطحی از استرس باعث افزایش عملکرد و راندمان تمام موجودات می شود و اضطراب هنگامی از خود تاثیر منفی بر جای می گذارد که از آن سطح مطلوب بالاتر رفته باشد ، ناگهانی باشد ، خارج از تحمل و تاب آوری ( Resiliency ) فرد باشد و یا حمایت و پشتوانه ی اجتماعی قوی ای را در کنار خود احساس نکند.

همچنین به مفهوم Self control به تفصیل پرداختیم و سعی کردیم اضطراب را بر اساس این مفهوم توجیه کنیم .

و اکنون در این شماره قصد دارم نکات راهبردی ای را درباره ی مقابله با اضطراب کودکان مطرح کنم . ( گو این که بسیاری از آنها می تواند درمورد بزرگسالان نیز صدق کند )

الف ) فعالیت هایی که در آن ها فوت کردن و دم و بازدم وجود داشته باشد ، به علت بالا بردن ظرفیت تنفسی ریه ، افزایش قدرت عضلات قلب و خونرسانی بیشتر با هر بار پمپ کردن و همچنین افزایش میزان خونرسانی به ناحیه فرونتال ( پیشانی ) ، سبب کاهش اضطراب می شود .

۱ ) فوت کردن با نی درون یک ظرف آب و مایع ظرفشویی به نحوی که قل قل کند و حباب با و کف ها به بیرون بریزد ، می تواند بازی مورد علاقه کودکان باشد.

۲) فوت کردن یک توپ پینگ پونگ روی سطح میز تا از دروازه ای که با لوگو چیده ایم بگذرد و گل شود نیز مورد پسند کودکان است و میتوان این فعالیت را ۱ نفره ، ۲ نفره ، چهارنفره انجام داد . ( رقابتی و انگیزشی )

۳ ) کودک طاقباز بخوابد و روی صورت او دستمالی را قرارمیدهیم و او بدون استفاده از دستهایش و با کمک فوت کردن باید آن را بیندازد.

۴ ) با یک نخ ، کاغذی را معلق آویزان خواهیم کرد و از کودک میخواهیم آن را با فوت حرکت دهد ، بچرخاند و .. ( بیش از یک نفر نیز میتوانند همزمان انجام دهند ) ( رقابتی و مشارکتی و انگیزشی )

۵ ) فوت کردن داخل بادکنک .

۶ ) فوت کردن فرفره آسیابی و چرخاندن آن

۷ ) انجام فعالیت های ایروبیک و ورزشهای هوازی ( خود بخود با بالا رفتن سرعت ، دم و بازدم به نحو مطلوبی افزایش می یابد )

۸ ) از کودک بخواهیم کاغذها را ریز ریز کرده و با یک فوت همه شان را بریزد .

۹ ) فوت کردن سایر مایعات که غلیظ تر از آب هستند . دوغ ، ماست و…

۱۰ ) بازی زوووووو

( دقت کنید که در ارائه تمام فعالیت های ، سن و شناخت و توانایی های کودک باید لحاظ شود ) برای مثال اگر کودک از سطح شناختی مطلوبی برخورد نیست و احتمال آن می رود که به جای فوت کردن به داخل بکشد ، از ارائه آیتم ۱ خودداری کنید . یا اگرمبتلا به هرزه خواری یا پیکا است از ارائه آیتم۱ و ۵ و ۸ خودداری شود . دقت کنید که آیا کودک توانایی سرفه کردن دارد یا نه .. چرا که در غیر این صورت اگر یک شی به داخل حلقش بپرد ، خاطره ی بدی برای خود کودک ودرمانگرش خلق میشود .!!!

ب ) بعضی از بازی های هم با ایجاد یک طرحواره شناختی مطلوب سبب افزایش اعتماد به نفس کودک و درنتیجه کاهش اضطراب او می شود. این بازی ها غالبا حجیم ، سبک و تخریبی هستند و به کودک این تصور را القا می کند که تو قوی هستی ! بیشتراز تصور خودت !

۱ ) انداختن پشتی های تکیه داده شده به دیوار ( پشتی حجیم است ، انداختنش در این وضعیت برای کودک آسان است و دراثر افتادن صدای مهیبی می دهد .. به نحوی که کودک احساس میکند آدم قوی ای است )

۲ ) ریختن برجی از جعبه های خالی

۳ ) کشتی گرفتن با پدر و شکست خوردن پدر ( تماس لمسی نیمه لخت کودک با پدر ، و همچنین شکست خوردن پدر مطلوب است )

۴ ) شوت کردن توپ CP

۵ ) صحبت کردن در میکروفن

۶ ) له کردن و کوبیدن لیوان های یک بار مصرف

۷ ) مشت زدن به کیسه بوکس سبک

۸ ) بالش بازی با پدر و مادر ( حضور توامان پدرو مادر در بازی کودک مطلوب است . آلرژی کودک به پر بالش لحاظ شود )

۹ ) هل دادن صندلی و میز و ..

ج ) بعضی از بازی ها برای کودکان این خاصیت را دارد بیانگر تعارض هایشان است و به قول سقراط باعث پاکسازی عواطف ایشان می شود . این همان چیزی است که روانکاوان فعالیت های برون فکنانه می گویند و اعتقاد دارند مادامی که یک فرد ( چه کودک و چه بزرگسال ) نتواند تعارض های خود را به خود آگاهش بیاورد آنها را بشناسد و بیان کند ؛ اضطراب پا بر جا می ماند . بازی هایی که در ادامه می آید ، می تواند در اکثر مواقع راهبردی باشد.

۱ ) بازی با عروسک و نگهداری از عروسک Role playing

۲ ) نگه داری از یک حیوان خانگی و یا گیاه خانگی

۳ ) بازی زیر یک سقف کوتاه ( که معمولا می توان با ملحفه ساخت ) ( همان خاله بازی )

۴ ) کاربا گل ( چرا که چون موم در دست کودک نرم است و به او احساس قدرت می دهد . علاوه بر آن به گذرو بازبینی فاز آنال ( مقعدی ) روانی جنسی کودک نیز می پردازد و برای کاهش افکارذ و رفتار وسواسی نیز مثمر ثمر است .

۵ ) نقاشی با انگشتان Finger painting ( با گواش و آبرنگ و رنگ )

۶ ) جمع کردن کلکسیون ( والایش دهنده ی وسواس )

۷ ) تمرین برای انجام پانتومیم و رساندن منظوراز طریق پانتومیم

۸ ) رقص

۹ ) عوض شدن جای پدر با کودک ( کودک نقش پدر را بر عهده گرفته و برعکس ) . همین کار با مادر هم تکرار شود. با درمانگرذهم که دیگر جای خود دارد. !

۱۰ ) ورود به تخیل ( عصای جادویی ، کلمه ی جادویی و .. ) که هر وقت کودک از آن استفاده کرد شما و سایرین مطیع او شوید .

با به تجربه ای که دراین سالها از کار با کودکان کسب کرده ام ، شاه کلیدهای رفتاربا کودکان مضطرب را برایتان معرفی میکنم :

تکرار ( حرکات ریتمیک و ملایم و یا تکرار بازی ای که کودک دوست دارد و یا تکرار قصه ای که او دوست دارد )

تدریجی بودن پیشرفت و پایین آوردن توقعاتمان از او

غیر منطقی ندانستن ترس ها و اضطراب کودک ( این که ترس نداره … آخه از چی چی این می ترسی ؟ ..جمله ی خوبی نیست . )

پیش بینی پذیر بودن

آرامش محیط و درمانگر و والدین

مقتدر سازی ( زیاد دستور ندادن درمانگر ، احترام به تصمیم های غلط و یا درست کودک و انجام بازی های اعتماد به نفس )

، صبور بودن ( درمانگر و والدین باید بدانند که بهبود اضطراب سیری تدریجی دارد . )

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *