آموزش انسجام شنیداری ویژه کودکان اتیسم

آموزش انسجام شنیداری ویژه کودکان اتیسم

می‌خواهیم در مورد انسجام شنیداری صحبت کنیم با تشکر از همراهی شما

اموزش انسجام شنیداری (ویژه کودکان دارای اتیسم)چیست؟

این روش به عنوان روش ای.آی.تی و برارد درمانی نیز معرفی شده است. دکتر گای برارد متخصص فرانسوی گوش و حلق و بینی است، دستگاهی برای تربیت آموزشی اختراع کرده است که او دیو کاینترون نامیده می شود. این اختراع در دهه 1960 میلادی و به منظور نقض شنوایی خود ایشان ابداع شد. این دستگاه الکترونیکی ماشینی است که به منظور تمرین و تقویت کل دستگاه شنوایی با استفاده از نوعی فیزیوتراپی گوش کار می کند. در سال 1975 برای اولین بار برای افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم مورد استفاده قرار گرفت و به اعتقاد برارد مشکلات شنیداری موجود در اختلالات طیف اتیسم می تواند عاملی برای ایجاد مشکلات رفتاری این افراد باشد.
شیوه ای که در حال حاضر به نام این روش در کشور بریتانیا اجرا می شود عبارت است از شنیدن تعدادی قطعات مختلف موسیقی که تعدیل شده اند، یعنی فراز و فرود آهنگ ها حذف شده اند و میزان صدا نیز به طور دقیق تنظیم شده است. از طریق گوش دادن به موسیقی تعدیل شده ادعا می شود که در فرآیندهای فیزیولوژی، احساسی، اجتماعی، آموزشی و رفتاری فرد دارای اختلال، بهبودی حاصل می شود.البته می توان اثرپذیری موسیقی بر افزایش هوشیاری و تحریک حس شنوایی را پیش بینی کرد. گاهی اثرپذیری به طور آنی اتفاق می افتد اما اغلب برای کسب نتیجه زمان زیادی لازم است و این زمان گاهی هفته ها یا ماه ها طول می کشد.
در ارتباط با ارزیابی، سودمندی و کارایی این روش ادعاهای فراوانی شده است. حتی عده ای از درمانگران از درمان کامل احتلالات طیف اتیسم با استفاده از این روش سخن می گویند اما خود دکتر برارد هیچ گاه از بهبودی کامل سخن نگفته است. در هر حال دکتر برارد معتقد است که افراد دارای اتیسم می توانند از این روش استفاده فراوانی جهت انسجام شنیداری ببرند.
روح الله فتح آبادی

نظریه ذهن (ذهن خوانی)چیست؟ودرکودکان دارای اتیسم چگونه است؟

نظریه ذهن یا ذهن خوانی یعنی توانایی انسان در خواندن ذهن دیگران،وبه عبارت ساده تر،توانایی درک احساسات وافکار دیگران.برای درک پیش بینی وشکل دادن رفتار دیگران نظریه ی ذهن لازم است.یکی از نشانه های ناتوانی رشدی کودکان دارای اتیسم ناتوانی در ذهن خوانی است.
کودکان عادی در چهار سالگی از ذهن خوانی رو به رشدی برخوردارند،یعنی به تدریج متوجه می شوندکه دیگران هم مثل آن هافکر دارندوممکن است فکر آن ها با فکر دیگران متفاوت باشد.اما کودکان دارای اتیسم چنین توانایی را ندارند.برای سنجش توانایی کودکان دارای اتیسم در درک احساسات یا فرایندهای فکری آزمون هایی به کار رفته واکثر آن ها عملکرد این کودکان رابه شدت ضعیف نشان داده است.دراین رابطه،تحلیل پژوهش های انجام شده بیانگر این واقعیت است که کودکان دارای اتیسم از نظر ذهن خوانی نقص بنیادی دارند.
روح الله فتح آبادی

مبتلایان به اتیسم جهان را چگونه می‌بینند؟

افراد مبتلا به اوتیسم معمولا جهان را آشفته‌بازاری توصیف می‌کنند مملو از چهره‌ها،‌ مکان‌ها و رویداد‌ها که به گفته دانشمندان همین درک مختل از جهان اطراف می‌تواند عامل اختلال رفتاری و ادراکی آنها باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، مبتلايان به اوتيسم در برقراري روابط اجتماعي مشكلات فراواني داشته و ازعلايق محدود و رفتارهاي تكرار شونده متعددي برخوردارند كه دانشمندان نحوه درك اين افراد از جهان اطراف را يكي از عوامل اين اختلالات مي‌دانند. اما درك ارتباط دقيق ميان درك محيط اطراف و رفتار اوتيسمي‌ها كار دشواري بوده‌است.

اوتیسمی ها جهان را چگونه می بینند

براساس گزارش ميل‌آنلاين، اكنون محققان مي‌گويند در اين زمينه به موفقيتي درست يافته‌اند كه مي‌تواند به تدريج به تشخيص دقيق‌تر و درمان انواع مختلفي از اوتيسم منجر شود. در اين مطالعه جديد به چگونگي تجزيه و درك جهان اطراف توسط مغز يك فرد مبتلا به اوتيسم پرداخته شده‌است.

اين مطالعه به صورت ويژه به بررسي ذهنيات قديمي كه درباره اوتيسم وجود دارد،‌از قبيل ناتواني در شناخت حالات چهره پرداخته‌است. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد مبتلايان به اوتيسم درواقع به شكل رايج به چهره‌ها نگاه نمي‌كنند.

محققان 700 تصوير را به 39 داوطلب نشان دادند، 20 نفر از آنها مبتلا به اوتيسم بوده و 19 نفر ديگر در گروه كنترل قرار داشتند. افراد هردوگروه از نظر سن، نژاد، جنسيت،‌سطح تحصيلات و هوش با يكديگر تطبيق داده شده‌بودند. هر داوطلب براي سه ثانيه به هر عكس نگاه مي‌كرد درحالي كه ابزار كنترل كننده حركت چشم الگوي توجه آنها به اشياي درون هر عكس را مورد بررسي قرار مي‌داد. اين عكس‌ها حاوي تركيبي از 5500 شيئ بودند.

محققان دريافتند توجه داوطلبان به شدت به مركز تصوير جلب مي‌شود،‌صرف‌نظر از اينكه محتواي عكس‌ها چه باشد. همچنين داوطلبان به خاطر تفاوت كنتراست و رنگ بيشتر روي سوژه‌هاي ايستاده متمركز بودند تا چهره‌ها.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *